تست تناسب ماسک بر روی صورت بررسی می‌کند که آیا ماسک محافظ با شکل و اندازه صورت کاربر تناسب دارد یا خیر. هنگامی که تجهیزات حفاظتی تنفسی به درستی پوشیده شود، می تواند از فرد استفاده کننده از آن در برابر خطرات موجود در هوا از جمله ذرات، گرد و غبار، گازها و موارد دیگر محافظت کند.

نحوه عملکرد تست تناسب ماسک بر روی صورت

قبل از اینکه کسی در محل کار برای اولین بار از ماسک تنفسی استفاده کند، باید تست تناسب ماسک انجام شود. از آنجایی که افراد مختلف چهره هایی با شکل ها و اندازه های متفاوت دارند، بعید است که نوع یا اندازه خاصی از ماسک برای همه مناسب باشد. تست تناسب ماسک تضمین می کند که تجهیزات انتخاب شده برای استفاده کننده مناسب است. یکی از دلایل اصلی نشت، تناسب ضعیف است. یک ماسک برای موثر بودن باید روی صورت استفاده کننده محکم باشد و تناسب ناکافی می تواند محافظتی را که ایجاد می کند کاهش دهد و منجر به بیماری طولانی مدت شود.

در آرمایشگاه بر روی تست کمی تناسب چهره تمرکز می شود. تفاوت اصلی بین تست تناسب ماسک کمی و کیفی در این است که روش آزمایش قبلی به طور عینی میزان نشت بالقوه (کمیت) را اندازه‌گیری می‌کند و به پوشنده یک امتیاز فاکتور تناسب می‌دهد. از سوی دیگر، آزمایش کیفی به طور ذهنی بر طعم و بویی که کاربر استنشاق می کند و توانایی آنها در تشخیص نشتی تکیه دارد.

اگر به دنبال تست تناسب ماسک برای کارکنان و همکاران خود هستید، ممکن است از خود بپرسید که چه نوع فرآیندی ممکن است انتظار داشته باشند و چقدر طول می کشد.

پیشنهاد برای مطالعه: چگونه مطمئن شویم که یک ماسک تنفسی محافظت مناسبی را ارائه می دهد؟

شرح آزمایش

معمولاً برای راه اندازی در حدود نیم ساعت زمان لازم است. باید اطمینان حاصل شود که اتاق برای انجام آزمایش ایمن است و تمام تجهیزات کالیبره شده و آماده کار هستند. روش کمی از دستگاهی استفاده می‌ کند که هم غلظت ذرات محیط را در خارج از ماسک و هم در داخل آن اندازه‌ گیری می‌ کند. از نتیجه تست یک فاکتور تناسب حاصل می شود که نسبتی است که از حاصل تقسیم غلظت محیط بر غلظت داخل ماسک محاسبه می شود. این فاکتور تناسب نشان می‌دهد که ماسک چقدر برای فرد استفاده کنننده مناسب و مؤثر است. این روش آزمایش مطابق با سند HSE INDG479 ویرایش 1 و مقررات COSHH 7 تنظیم شده است.

قبل از شروع آزمایش لازم است که موارد زیر توسط تمام افراد رعایت شود:

  • ریش تمام افراد مورد آزمایش باید تراشیده شده باشد.
  • تمام افراد باید حداقل یک ساعت قبل از آزمون از کشیدن سیگار خود داری کنند.
  • خوردن و آشامیدن مجاز نیست (به جز آب چند دقیقه قبل از آزمایش)
  • افراد باید اقلامی را به همراه داشته باشند که برای استفاده در آزمایش مورد نیاز است، مانند ماسک تنفسی، عینک و غیره.

علیرغم کاهش بسیاری از محدودیت‌های کرونا در سال اخیر، برخی از آزمایشگاه ها همچنان محدودیت‌ هایی دارند. به همین منظور، استانداردهای بهداشتی بالا، استفاده از ماسک صورت در صورت لزوم و رعایت هرگونه اقدامات فاصله گذاری اجتماعی ادامه داده می شود.

مراحل تست تناسب ماسک

مراحل مختلف و متعددی برای این تست وجود دارد و آنها برای بازسازی یک روز کاری عادی طراحی شده اند. آزمایش برای استفاده نیاز به یک مرحله دارد و ماهیت آن فیزیکی است. بنابراین مسئولان آزمایشگاه اطمینان حاصل می کنند که همکاران شما قبل از شروع آزمایش را با خیال راحت تکمیل کنند.

از افراد خواسته می‌شود تا ماسک های خود را بگذارند و سپس از آنها خواسته می شود مراحل را مطابق تصویر زیر تکمیل کنند:

مراحل-تست-تناسب-ماسک

اگر هر یک از مراحل بالا با شکست مواجه شود، باید دوباره تکمیل شود. موفقیت در آزمون منجر به صدور گواهینامه فردی برای هر یک از افراد پس از تکمیل تست خواهد شد. در مجموع، تکمیل آزمایش باید کمتر از 20 دقیقه طول بکشد.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *