ارتقا سلامت روان در محیط کار برای کارمندان و کسب و کار به طور یکسان ضروری است. کارمندان زمانی که خوب هستند کارایی بالاتری دارند، که به نوبه خود به شرکت‌ ها کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. صدمات و بیماری های کارگری هر ساله هزینه و زمان زیادی را برای کارفرمایان به همراه دارد و نیروی کار سالم را برای یک تجارت موفق ضروری می کند. خوشبختانه، ابتکارات سلامتی در محل کار می تواند به کارکنان کمک کند تا سالم تر باشند و به طور کلی احساس بهتری داشته باشند. در این مقاله ما نکاتی را در مورد چگونگی ارتقای سلامت روان در محل کار ارائه می دهیم.

1- یک محیط کاری سالم فراهم کنید.

ناگفته نماند که کارمندان از کار در دفتری تمیز و راحت قدردانی می کنند. کارفرمایان می توانند با فراهم کردن طبیعی و ارائه مبلمان راحت، محیط کار را بسیار جذاب تر و آرام تر کنند. در واقع، بسیاری از شرکت ‌ها برای بهبود فضای کار از روش های متفاوتی استفاده می کنند مانند:

  • تنوع بهتر مبلمان (میزهای قابل تنظیم ارتفاع، صندلی ارگونومیک و غیره)
  • لوازم جانبی ارگونومیک (صفحه کلید، پشتی، تشک ایستاده و غیره)
  • کنترل آب و هوای محیط کار
  • کاهش سر و صدا

به عنوان انسان، ما به طور طبیعی به طبیعت گرایش داریم. وجود گیاهان زنده در دفتر کار نه تنها طبیعت را به فضای ما اضافه می کند، بلکه مزایایی مانند افزایش بهره وری، هوای پاک تر و ارتقا سلامت روان را نیز ارائه می دهد.

2- کارمندان را به ورزش کردن تشویق کنید.

بر کسی پوشیده نیست که ورزش منظم مفید است. به ویژه کارکنان می توانند از روشی که ورزش به بهبود تمرکز، انگیزه، مدیریت استرس و خواب کمک می کند، بهره مند شوند. هنگامی که صحبت از تشویق به سبک زندگی سالم در دفتر می شود، شرکت ها می توانند عضویت رایگان در باشگاه یا جلسات ورزشی هفتگی را در طول استراحت زمان ناهار ارائه دهند. مسابقات ورزشی سالانه نیز می تواند ورزش را به شیوه ای هیجان انگیز تشویق کند.

اما کارکنان تنها کسانی نیستند که از ورزش سود می برند. از آنجایی که ورزش باعث ارتقا سلامت روان کارمندان در محیط کار می شود و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد، کارفرمایان نیز می توانند از هزینه های مراقبت های بهداشتی کمتری بهره مند شوند.

3- بر تغذیه سالم تمرکز کنید.

کلید یک رژیم غذایی سالم داشتن گزینه های غذایی سالم فراوان است، در حالی که وسوسه خوردن میان وعده های ناسالم را به حداقل می رساند. به‌جای ارائه نوشیدنی‌های شیرین یا میان ‌وعده‌های ناسالم، جایگزین‌ های سالم‌تری در دفتر کار تهیه کنید. آجیل و میوه های خشک یک میان وعده ساده و در عین حال سالم است که کارمندان می توانند آن را به اشتراک بگذارند. نگهداری آنها در ظروف شفاف، ایجاد یک ترکیب دنباله سالم را آسان می کند.

همچنین مهم است که کارمندان را تشویق کنید که هنگام صرف ناهار، گوشی و لپ تاپ خود را کنار بگذارند. حداقل باید به کارمندان توصیه شود که همزمان با غذا خوردن کار نکنند. کارمندانی که سالم ‌تر و آهسته ‌تر غذا می‌ خورند، فرایند سوخت رسانی به بدن را آرام تر طی می‌ کنند، که به سطح انرژی و خلق و خوی کلی و ارتقا سلامت روان آنها کمک می ‌کند.

4- مدیریت استرس را ترویج کنید.

استرس می تواند بازدهی کارمندان کاهش دهد. همه افراد در مواردی و به درجات مختلف با استرس دست و پنجه نرم می کنند. حتی کارمندان ارشد نیز احتمالاً با نوعی استرس مواجه هستند، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای. ارائه راه هایی برای مدیریت استرس کارکنان می تواند به بهبود عزت نفس، بهره وری و رفاه عمومی آنها کمک کند.

استراتژی های مدیریت استرس که شرکت ها می توانند اعمال کنند عبارتند از:

  • ارائه ابزارهای مدیریت استرس مانند کتاب و دوره آموزشی
  • داشتن یک اتاق استراحت در محیط کار
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت استرس
  • اجازه دادن به کارکنان برای پایان کار زودتر در مواقع خاص

کارمندانی که استرس زیادی را تجربه می کنند ممکن است متوجه کاهش سلامت روانی و جسمی خود شوند. علاوه بر این، یک فروپاشی یا فرسودگی در نهایت ممکن است رخ دهد، که می تواند منجر پایین آمدن بازده کارمندان یا ترک شرکت به طور کلی بشود.

5- نگران سلامت روان کارمندان باشید.

با توجه به انگی که پیرامون سلامت روان وجود دارد، بسیاری از افراد مشکلات سلامت روان خود را پنهان می کنند و از کمک گرفتن اجتناب می کنند. شرکتی که آشکارا به خدمات بهداشت روانی اهمیت می دهد و آنها را تشویق می کند، می تواند از کارمندان در دریافت کمک مورد نیاز حمایت کند. راه ‌های زیادی وجود دارد که شرکت ‌ها می‌ توانند برای حمایت از ارتقا سلامت روان کارمندانشان ارائه دهند، مانند:

  • تامین منابع بهداشت روان
  • برگزاری کارگاه های آموزشی بهداشت روان
  • باز کردن بحث در مورد سلامت روان در محل کار
  • به اشتراک گذاری محتوای سلامت روان از طریق ایمیل و رسانه های اجتماعی

اضطراب، افسردگی و سایر شرایط سلامت روان معمولاً به خودی خود از بین نمی روند. شرکت هایی که مزایای سلامت روان را ارائه می دهند، کارکنان خود را تشویق می کنند تا در مورد مسائل خود صحبت کنند و زودتر از آنها کمک بگیرند.

6- یک جامعه حمایتی بسازید.

هنگامی که همه در جهت یک هدف مشترک کار می کنند، حفظ یک ابتکار آسان تر است. به عنوان مثال یک سبک زندگی سالم را در نظر بگیرید. یک انگیزه بزرگ برای تشویق کارکنان به مشارکت و حمایت از یکدیگر، فراهم کردن بستری برای اشتراک گذاری نقاط عطف تناسب اندام است. این گفت و گو ها به ایجاد یک جامعه حمایت‌ کننده کمک می‌ کند. کارمندان همچنین می توانند با همکاری برای یک هدف، مانند کار داوطلبانه یا خیریه، احساس اجتماعی و رفاه عاطفی خود را تقویت کنند.

7- سازگار و منعطف باشید.

وقتی نوبت به اجرای یک برنامه ارتقا سلامت روان در محل کار می رسد، به یاد داشته باشید که انعطاف پذیری یک نکته کلیدی است. در حالی که برای همه ایده آل است که در فعالیت ها و رویدادها شرکت کنند، واقعیت این است که ممکن است برای همه طرف ها امکان پذیر نباشد. به جای تمرکز بر آن، کارمندان را تشویق کنید تا با عزیزانشان وقت بگذرانند و از مرخصی ها و تعطیلات سالانه خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

ترتیبات کاری انعطاف پذیر، مانند کار از راه دور و زمان انعطاف پذیری، امتیاز دیگری است که کارمندان از آن قدر دانی می کنند. در نهایت، ارتباطات مربوط به کار را به ساعات اداری محدود کنید تا به کارمندان کمک کنید تا بین کار و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند و احتمال اضطراب را که اغلب با همیشه در دسترس بودن همراه است به حداقل برسانید.

در نظر بگیرید که کارکنان شما چه مقدار زمانی را در سال در محل کار می گذرانند. به عنوان یک کارفرما، می‌توانید بر اینکه این زمان در یک محیط کاری سالم یا ناسالم سپری شود و اینکه آیا این تجربه استرس‌ زا تر از آنچه باید باشد، تأثیر بگذارید. همه گیری ویروس کرونا نیاز به برنامه های ارتقا سلامت روان کارمندان را برجسته کرده است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، کارفرمایان و کارمندان به اهمیت سلامت روحی و جسمی پی برده اند.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *