ماسک‌ های تنفسی حداکثر محافظت را در برابر ویروس ‌هایی مانند کرونا ارائه می‌ کنند و اگر این کار را انجام می دهند به این دلیل است که فیلتر های کارآمدی را در خود جای داده اند که استانداردهای معتبر را رعایت می کنند. اما چگونه می توان مطمئن شد که آن فیلترها الزامات ضروری را برآورده می کنند؟ سپس، هنگام پوشیدن، چگونه می توان مطمئن شد که ماسک های تنفسی نشتی ندارند؟ در نهایت، در وضعیت کمبود ماسک فعلی، چگونه ماسک های تقلبی را تشخیص دهیم؟ در این مقاله به شما توضیح می دهیم که چگونه تست فیلتر و تست تناسب اطمینان حاصل می کنند که ماسک ها محافظت مناسبی را ارائه می دهند.

ماسک ‌ها تجهیزات محافظ شخصی (PPE) هستند که حداکثر فیلتراسیون در برابر ذرات معلق در هوا را ارائه می‌دهند. آنها در حال حاضر به طور گسترده در محیط های صنعتی خطرناک استفاده می شوند.

تست فیلتراسیون

ماسک ‌های تنفسی باید استانداردهای لازم را داشته باشند (که بسته به کشور متفاوت است) و بنابراین باید قبل از عرضه به بازار ازمایش شوند تا از مطابقت آنها با این استانداردها اطمینان حاصل شود.

تست فیلتراسیون چگونه انجام می شود؟

کلاس های مختلفی از فیلترها وجود دارد. در اروپا، FFP1 به این معنی است که راندمان فیلتراسیون 80٪ ذرات جامد یا قطرات موجود در هوا را از بین می برد. FFP2 به این معنی است که 94٪ از ذرات را فیلتر می کند. FFP3 این کار را برای 99 درصد از ذرات انجام می دهد. اگر شما یک تولید کننده ماسک هستید و می خواهید یک ماسک تنفسی را به بازار بیاورید، باید قوانین لازم را رعایت کنید. بنابراین باید فیلترهای خود را برای صدور گواهی، و همچنین تضمین کیفیت و کنترل کیفیت آزمایش کنید.

آزمایش فیلترها به خودی خود چندان دشوار نیست. شما به یک منبع آئروسل نیاز دارید، ما آن را آئروسل چالشی، حالت دهنده ای برای رقیق کردن، خشک کردن و یا خنثی کردن آئروسل و نگهدارنده فیلتر می نامیم. سپس بالا دست و پایین دست آن فیلتر را با نورسنج لیزری یا ذرات شمارش اندازه گیری می کنید. اثربخشی فیلتر از نسبت بین سیگنال بالا دست و پایین دست به دست می آید. این تست بسته به مدل تستر بین 5 تا 10 ثانیه طول می کشد. ما توانایی استفاده از یک دستگاه تست را برای رعایت استانداردهای مختلف داریم.

تست-فیلتراسیون

پیشنهاد برای مطالعه: بررسی و مقایسه تست های PFE ،BFE و VFE

فرآیند تست بسته به استانداردها چقدر متفاوت است؟

آئروسل های چالش بر اساس استانداردها متفاوت هستند. به عنوان مثال، استاندارد ایالات متحده تنها به کلرید سدیم به عنوان آئروسل چالشی نیاز دارد. برای استاندارد اتحادیه اروپا، باید کلرید سدیم و همچنین آئروسل روغنی مانند پارافین داشته باشید. بنابراین باید از نوع مناسب آئروسل و ویژگی های آئروسل مناسب (قطر میانه جرمی و انحراف استاندارد آئروسل چالش) برای انجام یک آزمایش سازگار استفاده کنید. دستگاه تست می تواند با انواع مختلف ژنراتورهای آئروسل مجهز شود تا مطابق با استانداردهای محلی آزمایش کنترل کیفیت را انجام دهد.

بنابراین، آیا یک دستگاه، سازنده می‌تواند ماسک‌ های یکسانی را برای مطابقت با استاندارد های مختلف آزمایش کند؟

بله. به عنوان مثال وقتی در چین تولید می کنید به این معنی نیست که فقط برای بازار چین تولید می کنید. تولید ماسک تنفسی نیاز به کار فشرده دارد، بنابراین همه تولیدکنندگان ماسک مانند 3M و هانیول شرکت های جهانی با سایت های تولید بزرگ در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند. بنابراین اگر این شرکت ها می خواهند ماسک های تنفسی را به بازار اروپا بیاورند، باید نشان دهند که تولید آنها مطابق با استانداردهای اروپایی است. بنابراین اکثر تولید کنندگان معمولاً انواع ژنراتورهای آئروسل را سفارش می دهند و نه تنها موارد مورد نیاز کشوری که در آن هستند.

آیا می توان از یک دستگاه یکسان برای آزمایش ماسک های جراحی یا خانگی نیز استفاده کرد؟

ماسک های جراحی ماسک تنفسی نیستند. آنها PPE نیستند. بنابراین ماسک های جراحی و همه ماسک های خانگی لازم نیست استانداردهای معتبر فیلتر ماسک های نیم صورت را رعایت کنند. البته، اگر آنها را در نگهدارنده فیلتر قرار دهیم، می توانیم کارایی فیلتراسیون آنها را آزمایش کنیم. به عنوان مثال، یک ماسک جراحی بسیار خوب، با 3 لایه مواد فیلتراسیون، می تواند تا 80 درصد راندمان فیلتراسیون داشته باشد. با این حال، اکثر آنهایی که امروزه مردم می پوشند، دارای راندمان فیلتراسیون شاید 10 تا 30 درصد هستند.

در مورد ماسک های خانگی، آنها بسیار متفاوت هستند زیرا از هر نوع پارچه ای استفاده می کنند. تنها هدفی که آنها احتمالاً می توانند برآورده کنند، ایجاد مانعی برای محافظت از دیگران در برابر آنچه که فرد بازدم می کند، است. اما آنها هیچ محافظت قابل اعتمادی برای پوشنده ارائه نمی دهند زیرا هر چیزی که او استنشاق می کند به درستی فیلتر نمی شود. دستگاه های تست می توانند همه چیز را آزمایش کنند: ماسک هایی که آماده پوشیدن هستند و بسترهای فیلتر. اما نکته ی مهم این است که دستگاه های تست قابلیت آزمایش بر اساس استانداردهای مختلف تنفسی جهانی را دارند.

تست تناسب

آزمایش فیلتراسیون برای اطمینان از اینکه یک ماسک تنفسی حفاظت و کارایی فیلتراسیون مناسبی را که انتظار می رود ارائه دهد، ضروری است. اما این همه ماجرا نیست. یک ماسک تنفسی نیز باید به درستی و به خوبی استفاده شود تا حفاظت کامل و حداقل نشتی را تضمین کند. وقتی ماسک به شدت فرسوده شود، حتی بهترین ماسک تنفسی هم بی کاربرد می شود. احتمالاً تسترهای تناسب کمتر شناخته شده اند، اما به کار می روند تا اطمینان حاصل کنند که ماسک‌ ها به خوبی روی صورت کاربر قرار می‌گیرند.

چرا تست تناسب مهم است؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، فیلترها دارای کلاس های مختلفی هستند و دستگاه های تست راندمان فیلتراسیون آنها را اندازه گیری می کنند. اما این دستگاه ها فقط کارایی فیلتراسیون را اندازه‌ گیری می‌ کنند و نه اینکه چگونه یک شخص واقعاً توسط یک ماسک تنفسی محافظت می‌شود. که در واقع باید مهمترین چیز باشد! با این حال، ماسک‌ ها و FFP ها بر اساس نوع، برند، مدل و اندازه متفاوت هستند. و هر مدلی برای تمام افراد مناسب نیست.

بنابراین حتی بهترین ماسک تنفسی ممکن است بسته به اینکه چطور بر روی صورت شما تناسب می کند و چقدر خوب در مقابل نشتی مقاومت می کند، محافظت کافی را ارائه ندهد. برای مثال، ممکن است نشتی در اطراف لبه‌های ماسک یا اطراف بینی وجود داشته باشد. بنابراین اگر ماسک نشتی داشته باشد، راندمان فیلتراسیون بالا می تواند بی معنی باشد.

تست-تناسب

فناوری آزمایش چگونه کار می کند؟

دستگاه از یک تبلت کوچک استفاده می کند که نشان می دهد فرد در حال تست تناسب تمام دستورالعمل های روی صفحه را رعایت کرده است. این تبلت فرد را در تمام مراحل قرار دادن ماسک تنفسی، انجام تمرینات و آزمایش راهنمایی می کند. پیگیری آن آسان است. این دستگاه حتی به شما اجازه می‌دهد که تست را خودتان انجام دهید، اگرچه توصیه می‌کنیم که هر تست تناسب توسط یک فرد متخصص انجام شود.

آیا الزامات رسمی برای تست تناسب وجود دارد؟

در برخی کشورها استانداردهایی وجود دارند که هر کسی که برای کار از ماسک تنفسی استفاده می‌کند باید آزمایش تناسب را انجام دهد. به طوری که کاربر بداند چه مدل، برند و اندازه برای او مناسب تر است. این کار فاکتور تناسب را ارائه می دهد و محافظت از پوشنده ماسک تنفسی مهم است. در ایالات متحده و در بریتانیا، هرکسی که مجبور است برای کار از ماسک تنفسی استفاده کند، مانند بخش مراقبت های بهداشتی، باید تست تناسب انجام دهد.

در فرانسه و هلند، این کار فقط برای افرادی که در صنایع حذف آزبست و پاکسازی کار می کنند الزامی است. در انگلستان حتی یک دستورالعمل خاص وجود دارد، شما باید توسط یک فرد متخصص که آموزش گسترده ای در تست تناسب داشته است، آزمایش شوید. بنابراین یک فرد معتمد باید در محل حاضر شود. بسته به دستورالعمل های کشور، تست تناسب را می توان سالانه یا در فواصل زمانی مشخص انجام داد.

امروزه تقاضا برای دستگاه های تست تناسب چقدر است؟

ما شاهد افزایش شدید تقاضا هستیم که عمدتاً توسط بیمارستان ها انجام می شود. زیرا افرادی که با ویروس مبارزه می کنند فقط در صورت آزمایش تناسب به درستی محافظت می شوند. اما تقاضای فزاینده ای برای تست تناسب برای تایید تقلبی نبودن ماسک ها نیز وجود دارد.

به دلیل کمبود ماسک های تنفسی و قطعات فیلتر کننده در سراسر جهان، محصولات تقلبی زیادی در بازار وجود دارد. آنها معتبر به نظر می رسند و ممکن است دارای شماره مرجع EN 149 باشند. برخی حتی علامت CE را با شماره بدنه اعلام شده نشان می دهند و دارای گواهینامه هستند، بنابراین بیمارستان ها میلیون ها دلار برای این محصولات هزینه می کنند. هنگامی که آنها را در محل دریافت می کنند، تست تناسب را انجام می دهند و متوجه می شوند که مشکلی در آنها وجود دارد. تست تناسب در حال حاضر رایج ترین روشی است که نشان می دهد محموله ماسک ها واقعاً انتظارات را برآورده نمی کند.

اگر یک ماسک صورت FFP3 از کمپانی 3M بخرید، باید انتظار داشته باشید که ضریب تناسب آن 100 باشد. اگر محموله ای از ماسک های تنفسی که ظاهراً توسط 3M ساخته شده است آزمایش شود و در تست تناسب رد شود، می دانید که به احتمال زیاد تقلبی است.

لینک منبع:
https://emag.directindustry.com/2020/04/24/filtration-leakage-counterfeit-how-to-make-sure-a-ffp2-n95-respirator-offers-the-right-protection-covid-19-virus/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *