به جرات می توان گفت که همه گیری کرونا به ما بیش از اندازه بهانه کافی برای گریه کردن داد. با این حال، حتی قبل از آن، به نظر می رسد که افراد اغلب زیاد گریه می کنند. محققان خاطرنشان می کنند که به طور متوسط، زنان آمریکایی 3.5 بار در ماه گریه می کنند، در حالی که مردان آمریکایی حدود 1.9 بار در هر ماه گریه می کنند. این ارقام ممکن است برخی از ما را غافلگیر کند، به خصوص که جامعه ما اغلب به گریه -به ویژه برای مردان- به عنوان نشانه ای از ضعف و عدم استقامت عاطفی نگاه کرده است.

فواید گریه برای سلامتی

گریه به عنوان یک پدیده منحصر به فرد برای انسان، پاسخی طبیعی به طیف وسیعی از احساسات است، از غم و اندوه عمیق گرفته تا شادی و لذت شدید. اما آیا گریه کردن برای سلامتی شما مفید است؟ به نظر می رسد که پاسخ مثبت است. مزایای پزشکی گریه از دوران کلاسیک شناخته شده است. متفکران و پزشکان یونان و روم باستان بر این باورند که اشک مانند یک ماده تصفیه کننده عمل کرده و ما را تخلیه و پاک می کند. افکار روان ‌شناختی امروزی تا حد زیادی موافق هستند و بر نقش گریه به عنوان مکانیزمی که به ما اجازه می دهد استرس و درد عاطفی را تخلیه کنیم، تأکید می کنند.

گریه یک سوپاپ ایمنی مهم است، عمدتاً به این دلیل که حفظ احساسات دشوار در درون – چیزی که روانشناسان مقابله سرکوبگرانه می گویند – می تواند برای سلامتی ما مضر باشد. مطالعات مقابله سرکوبگرانه را با سیستم ایمنی ضعیف تر، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا و همچنین با شرایط سلامت روان از جمله استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط دانسته اند. همچنین نشان داده شده است که گریه باعث افزایش رفتار دلبستگی، تشویق صمیمیت، همدلی و حمایت دوستان و خانواده می شود.

عوامل گوناگون اشک ریختن

دانشمندان اشک حاصل از گریه را به سه دسته مجزا تقسیم می کنند: اشک واکنشی، اشک پیوسته و اشک احساسی. دو دسته اول عملکرد مهم حذف مواد زائد مانند دود و گرد و غبار را از چشمان ما انجام می دهند و چشمان ما را روغن کاری می کنند تا از آنها در برابر عفونت محافظت کنند. 98 درصد از محتوای آنها را آب تشکیل می دهد. همچنین ریزش اشک می تواند در اثر آلرژی نیز شروع شود.

ادسته سوم، اشک های عاطفی (که هورمون های استرس و سایر سموم را از سیستم ما خارج می کند) است که به طور بالقوه بیشترین مزایای سلامتی را ارائه می دهد. محققان ثابت کرده اند که گریه باعث آزاد شدن اکسی توسین و مواد افیونی درون زا می شود که به نام اندورفین نیز شناخته می شوند. این مواد شیمیایی که احساس خوبی دارند به کاهش درد فیزیکی و احساسی کمک می کنند.

فرهنگ عامه، به نوبه خود، همیشه ارزش یک گریه خوب را به عنوان راهی برای احساس بهتر و شاید حتی برای تجربه لذت جسمانی می داند. میلیون ها نفری که فیلم های اشک آور کلاسیک مانند داستان وست ساید یا تایتانیک (در میان دیگران) را تماشا کردند احتمالاً این واقعیت را تأیید می کنند.

بازنگری درباره گریه در پسران و مردان

به قول شاعر: «می دانم که قرار نیست مردی گریه کند، اما نمی توانم این اشک ها را در درون خود نگه دارم.» این کلمات به طور خلاصه مشکلات بسیاری از مردان را در مورد بیان احساسات و عواطف خلاصه می کند. از همان ابتدا به پسرها گفته می شود که مرد که گریه نمی کند. وقتی این پسرها بزرگ می شوند، ممکن است احساسات خود را در اعماق درون خود فرو کنند و از نظر عاطفی از عزیزان خود کناره گیری کنند، یا با الکل یا مواد مخدر خود درمانی کنند، یا حتی به خودکشی روی آورند. بنابراین بسیاری از مردان باید مهارت های ارتباط مجدد با احساسات خود را بیاموزند.

در دهه 1990، رابرت بلی، سمینارهای مردانه را رهبری می کرد که در آن به شرکت کنندگان آموزش می داد که چگونه با احساسات غم و اندوه و از دست دادن خود ارتباط برقرار کنند و در صورت نیاز آشکارا گریه کنند. با این حال، در حالت ایده‌آل، چنین آموزشی باید از اوایل، در خانه یا مدرسه آغاز شود، و بزرگسالان صحبت کردن درباره احساسات دشوار را برای پسران ایمن کنند.

بازنگری-درباره-گریه-در-پسران-و-مردان

گریه در دوران کرونا

غم و اندوه جمعی ناشی از همه گیری کرونا را نمی توان توصیف کرد. پس جای تعجب نیست که در چنین مواقعی احساسات ما به سطح نزدیکتر است و بسیاری از افرادی که قبلاً مستعد گریه نبودند، راحت تر اشک می ریزند. در واقع، همانطور که یک متخصص پزشکی می گوید، نشان دادن احساسات در ملاء عام ممکن است به یک امر عادی تبدیل شده باشد.

چه زمانی اشک ریختن مشکل ساز است؟

مواقعی وجود دارد که گریه می تواند نشانه‌ای از یک مشکل باشد، به‌خصوص اگر خیلی مکرر و یا بدون دلیل ظاهری اتفاق بیفتد، یا زمانی که گریه شروع به تأثیرگذاری بر فعالیت های روزانه کند یا غیرقابل کنترل بشود. برعکس، افرادی که از انواع خاصی از افسردگی بالینی رنج می برند، ممکن است در واقع نتوانند گریه کنند، حتی زمانی که خودشان به این کار تمایل دارند. در هر یک از این شرایط، بهتر است به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید که می تواند به تشخیص مشکل و پیشنهاد درمان مناسب کمک کند.

جمع بندی

هر چقدر هم که چالش برانگیز باشد، بهترین راه برای مدیریت احساسات دشوار، از جمله غم و اندوه، در آغوش کشیدن آنها است. مهم است که اگر دوست دارید به خود اجازه دهید گریه کنید. مطمئن شوید که وقت بگذارید و در صورت نیاز یک فضای امن برای گریه کردن پیدا کنید. بسیاری از مردم گریه در هنگام اندوه را با افسردگی مرتبط می دانند، در حالی که در واقع می تواند نشانه ای از شفا باشد. آموزش دادن به پسران و مردان جوان که گریه کردن اشکالی ندارد، ممکن است رفتارهای منفی بهداشتی را کاهش دهد و به آنها کمک کند تا زندگی کامل تری داشته باشند.

اگر میزان گریه شدید یا غیر قابل کنترل شد، برای ارزیابی و درمان به پزشک یا متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *