با گسترش هراس ویروس کرونا در سراسر جهان، مهندسان و دانشمندان سخت تلاش می‌کنند تا راه‌های جدیدی برای توسعه ماسک‌های با فناوری پیشرفته از جمله فناوری نانوالیاف بیابند. چاپ سه بعدی یکی از راه های مقابله با کمبود ماسک است.

ماسک چاپ سه بعدی نانو هک

سازنده مواد چاپ سه بعدی Copper3D به تازگی یک فایل دیجیتالی منبع باز STL از ماسک تنفسی N95 را منتشر کرده است که می تواند به صورت سه بعدی چاپ شود و افراد را در برابر ویروس کرونا محافظت کند. هدف از این ابتکار با نام Hack the Pandemic، تجهیز کردن سازندگان و خدمات چاپ برای در دسترس قرار دادن سریع این ماسک‌ ها به منظور مقابله با کمبود ماسک N95 (ماسک FFP2) در جهان و تسهیل کار متخصصان مراقبت‌ های بهداشتی است.

Copper3D ادعا می کند که ماسک چاپ سه بعدی نانو هک ضد میکروب، ضد ویروس، قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت است و اضافه می کند که ماسک های جراحی یکبار مصرف و ماسک های تنفسی N95 تأثیر مضری بر اکوسیستم خواهند داشت. این ماسک دارای یک الگوی صاف برای تسهیل حمل و نقل گسترده در سراسر جهان است. به گفته این شرکت، یک سیستم فیلتراسیون ذرات ریز مدولار با موادی با استفاده از نانو کامپوزیت مس که ثابت شده است ویروس ها را غیرفعال می کند، ترکیب می کند. نانو هک همچنین دارای یک دیسک فیلتراسیون مدولار است که می تواند ورودی هوا و اندازه ذرات را تنظیم کند.

Copper3D فایل دیجیتال STL را به صورت آنلاین قرار می دهد تا سازندگان بتوانند آن را چاپ کرده و به افرادی که به آن نیاز دارند ارائه دهند. این شرکت اعلام کرد که پشت نانو هک تحقیقات و توسعه زیادی با تیم‌ هایی از دانشمندان و طراحان صنعتی در ایالات متحده و شیلی وجود دارد و اسناد اصلی درخواست ثبت اختراع را به همراه دستورالعمل‌ های مونتاژ بصورت آنلاین در دسترس قرار داد. سازندگان باید قطعات را با پر کردن 20 درصد، بدون تکیه گاه به صورت سه بعدی چاپ کنند.

ماسک چاپ سه بعدی نانو هک

محافظ چشمی و تنفسی ViriMASK

در همین حال، دانشمندان یک “ماسک تنفسی محافظ چشم” طراحی کرده اند که می تواند کارآمدتر از ماسک N95 (ماسک FFP2) و در عین حال راحت تر از ماسک گاز باشد.

ViriMASK که کاملاً بینی، دهان و چشم ها را می پوشاند (در حالی که هوا می تواند از اطراف ماسک های N95 نفوذ کند) – که به نظر چیزی است که یک ابر قهرمان می پوشد – از فیلترهای 0.1 میکرونی استفاده می کند در حالی که ماسک های N95 از فیلترهای 0.3 میکرونی استفاده می کنند. فیلترها چند منظوره و قابل تعویض هستند.

به گفته این شرکت، ViriMASK نهایت حفاظت را در برابر ذرات کوچک و ویروس ‌ها از جمله کووید-19، باکتری ‌ها و ذرات معلق در هوا فراهم می ‌کند. مزیت اصلی آن در مقایسه با ماسک های N95 (یا FFP2) جلوگیری از استنشاق ویروس ها و آلودگی های مرتبط و همچنین قابلیت شست و شو و ضدعفونی آسان است.

قیمت این ماسک ابتکاری در وب سایت شرکت بین 20 تا 30 دلار است.

شرکت دیگری نیز به فکر ماسک های چاپ سه بعدی است. Weber Ultrasonics یک شرکت آلمانی است که قطعات جوش التراسونیک را برای تولید کنندگان ماسک توسعه می دهد. در حالی که آنها هنوز ماسک نمی سازند، به مجله DirectIndustry گفتند که در حال حاضر در حال ساخت ماشینی برای ماسک های چاپ سه بعدی هستند.

بوئینگ اخیراً اعلام کرده است که از قابلیت های چاپ سه بعدی خود در ایالات متحده برای تولید محافظ های صورت استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *