دو هفته اول ژوئیه (معادل دو هفته میانی تیر) از گرم ترین روزهای تاریخ بشر بود و مردم در سراسر دنیا همچنان از امواج گرمای طولانی و خفه کننده رنج می بردند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده هشدار ها و نکات مکرری را در مورد تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی صادر کرده است.

اما یکی از بیماری های مرتبط با گرما که مردم معمولا آن را تشخیص نمی دهند، تحریک پوستی ناشی از گرما است. تحریک پوستی ناشی از گرما نشان دهنده ی این است که بدن شما به فرصتی برای خنک شدن قبل از ابتلا به سایر بیماری های مرتبط با گرما نیاز دارد.

دکتر ابیگیل والدمن، متخصص پوست در بیمارستان زنان و بریگام وابسته به هاروارد می‌گوید: «تحریکات پوستی می ‌تواند نشان ‌دهنده این باشد که قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد می‌ تواند منجر به سایر مشکلات جدی مرتبط با گرما شود، اگر به آن توجه نشود.» در حالی که تحریک پوستی ناشی از گرما به خودی خود خطرناک نیست، قرار گرفتن مداوم در معرض گرمای زیاد می تواند منجر به گرما زدگی شود، بنابراین مهم است که به علائم اولیه مبنی بر اینکه بدن شما با گرما دست و پنجه نرم می کند توجه کنید.

علائم تحریک پوستی ناشی از گرما چیست؟

تحریک پوستی ناشی از گرما به عنوان میلیاریا یا گرمای خاردار نیز شناخته می شود. این بیماری زمانی ایجاد می شود که مجاری غدد عرق اکرین که به سطح پوست منتهی می شوند مسدود یا ملتهب شوند. غدد عرق اکرین به بدن شما کمک می کنند دمای ثابتی داشته باشد. هنگامی که دمای داخلی بدن شما افزایش می یابد، این غدد آب را آزاد می کنند که از طریق مجاری کوچک به سطح پوست شما می رسد. در آنجا به سرعت تبخیر می شود و پوست و خون زیر آن را خنک می کند.

با این حال، مجاری عرق ممکن است در هنگام تعریق بیش از حد در دمای بالا مسدود شود، به خصوص اگر چین ‌های پوست یا لباس ‌های تنگ مانع عملکرد آنها شود. سپس عرق در زیر پوست به دام می افتد. این باعث التهاب می شود که منجر به ظاهر برجستگی های قرمز کوچک و خارش دار، شبیه به جوش ها یا تاول های ریز می شود. در افرادی که رنگ پوست تیره ‌تری دارند، این برجستگی‌ های کوچک و خارش‌ دار ممکن است قرمز به نظر نرسند، اما کمی تیره ‌تر از پوست اطراف به نظر می ‌رسند.

تحریکات پوستی در کجا و چه زمانی احتمال دارد رخ دهد؟

تحریکات پوستی می تواند روی گردن، پوست سر، قفسه سینه، کشاله ران یا چین های آرنج ظاهر شود.

دکتر والدمن می‌گوید: «تحریک پوستی می‌ تواند هر زمانی که بدن عرق می‌کند رخ دهد، بنابراین در آب و هوای گرم و مرطوب، در طول بستری شدن در بیمارستان، تب و در حین ورزش رایج است.»

تحریکات پوستی همچنین می تواند در نوزادان رخ دهد، زیرا غدد عرق اکرین آنها به طور کامل رشد نکرده است. در نوزادان، تحریک پوستی مانند تاول های بسیار نازک یا قطرات آب است که به طور گسترده روی صورت، تنه، بازوها و پاها پخش می شوند. در صورت مشاهده تحریکات پوستی مانند این، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

درمان تحریک پوستی ناشی از گرما

درمان تحرکات پوستی در بزرگسالان با داروهای خانگی آسان است. تکنیک های تسکین علائم همچنین می‌ تواند به جلوگیری از تحریکات پوستی برای بزرگسالان و نوزادان کمک کند.

  • خودتان را خنک کنید. اولین قدم این است که از فضای گرما خارج شوید و پوست خود را خنک و خشک کنید. مقابل پنکه یا کولر بنشینید، یک دوش خنک بگیرید یا از کمپرس های خنک روی نواحی آسیب دیده استفاده کنید. مهم است که بدانید برخی از افراد در برابر گرما آسیب‌ پذیرتر هستند و برای کمک به ایمن ماندن در مواقعی که دما به طور خطرناکی بالا می ‌رود، برنامه ‌ریزی کنید.

  • از تحریک شدن پوست جلوگیری کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست، از پوشیدن لباس های ساخته شده از مواد مصنوعی، که می تواند گرما را به دام بیندازد، خودداری کنید. لباس‌ های نخی سبک و گشاد بپوشید که اجازه می ‌دهد هوا روی پوست شما جریان یابد. اگر تحریکات پوستی در اطراف ناحیه کشاله ران شما رخ داد، از پوشیدن لباس زیر خودداری کنید تا زمانی که برطرف شود.

  • محصولات ضد خارش را امتحان کنید. برای خارش از کرم موضعی کورتیکواستروئید یا لوسیون کالامین بدون نسخه استفاده کنید. با این حال، از پودر بچه، مرطوب‌ کننده‌ های روغنی و کرم‌ های ضد آفتاب خودداری کنید، زیرا می‌توانند مجرای عرق را مسدود کنند.

تحریک پوستی ناشی از گرما معمولاً در عرض یک تا دو روز پس از خنک شدن بدن از بین می رود. تحریکات پوستی شدید می تواند یک هفته یا بیشتر طول بکشد. اگر تحریک پوستی بعد از یک هفته برطرف نشد، به پزشک خود مراجعه کنید همچنین در صورت احساس درد، خارش شدید یا عفونت، فوراً به دنبال مراقبت باشید.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *