به اواسط فصل تابستان رسیده ایم و گرما ادامه دارد. آب و هوای گرم و مرطوب می تواند مشکلات مربوط به گرما را به همراه داشته باشد: گرفتگی گرما، جوش پوستی گرمایی، گرمازدگی و … آگاهی از این مسائل مفید است، به خصوص زمانی که تغییرات آب و هوایی همراه با رطوبت یا افزایش دما را تجربه می کنیم.

مطالعات متعددی وجود دارد که افزایش بازدید های بخش اورژانس و بستری شدن در بیمارستان را برای شرایطی مانند کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و سایر انواع بیماری های مرتبط با گرما در زمان گرمای بالا ثبت کرده است. کودکان و افراد مسن، کسانی که کار طولانی مدت در فضای باز انجام می دهند و ورزشکاران شدیدا در معرض خطر هستند.

پیشنهاد برای مطالعه: آلرژی خورشیدی چیست؟

علت بیماری های مرتبط با گرما

بدن ما به خوبی مجهز نیست تا در برابر افزایش شدید دمای مرکزی بدن ما مقاومت کند، که معمولاً حدود 37 درجه سانتیگراد است. با گرمازدگی، دمای هسته بدن ممکن است به طور خطرناکی به حدود 39 تا 40 درجه سانتیگراد افزایش یابد. اگر نگران گرمای بیش از حد هستید، حتما دمای مقعدی را بررسی کنید، زیرا روش های دیگر مانند اندازه‌گیری های دهانی، زیر بغل یا تمپان می توانند در این شرایط همراه با خطا باشند.

بدن ما مکانیسم های مختلفی دارد که به ما کمک می کند تا خنک شویم. یکی از مهمترین آنها تبخیر از طریق عرق کردن است، اما این مکانیسم در رطوبت بالا کارایی کمتری دارد. همچنین، هنگامی که ما کم آب هستیم یا زمانی که به تلاش در گرما عادت نداریم، خنک شدن از طریق تبخیر چالش برانگیزتر می شود.

3 سوال کلیدی در مورد نوشیدن آب

  1. چقدر باید آب بنوشید؟ اگر از قبل می دانید که قرار است در گرما به خودتان فشار بیاورید، تا جایی که می توانید آب بنوشید.

  2. آیا نوشیدن آب حد مجاز دارد؟ بله. اگر شرایط پزشکی دارید که نیاز به مصرف دیورتیک یا محدودیت مایعات دارد، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. همچنین، اگرچه معمول نیست، اما نوشیدن بیش از حد آب می تواند باعث هیپوناترمی یا غلظت کم سدیم در خون شود. این اتفاق می تواند بسیار جدی باشد و منجر به علائمی مانند تهوع، استفراغ، سردرد، گرفتگی عضلات، گیجی و تشنج شود.
    هیپوناترمی بیشتر در ورزشکارانی اتفاق می افتد که زیاد عرق می کنند، نمک و آب خود را از دست می دهند، اما بعد از آن عرق را با نوشیدن فقط آب جایگزین می کنند که باعث اثر رقیق کننده می شود. نوشیدنی های حاوی الکترولیت ورزشی (که می‌توانند قند و کالری بالایی داشته باشند) یک گزینه هستند، اما معمولاً اگر علاوه بر نوشیدن آب، وعده های غذایی منظم یا میان وعده های حاوی نمک می خورید، ضروری نیستند.

  3. چگونه متوجه می شوید که مایعات کافی دریافت می کنید؟ خوب، اگر احساس تشنگی می کنید، ممکن است در حال حاضر دچار کم آبی شده باشید. یکی دیگر از نشانه های کم آبی، تولید ادرار کمتر و تیره تر است.

10 نکته برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با گرما

  • به خودتان سخت نگیرید، به خصوص اگر عادت ندارید در گرما و رطوبت فعالیت کنید.
  • به دنبال مناطق سایه یا خنک باشید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما خودداری کنید.
  • از خود در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید.
  • لباس های سبک، گشاد و با رنگ روشن بپوشید.
  • آب کافی بنوشید و از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.
  • با حمام یا دوش آب سرد خنک شوید.
  • لباس هایتان را خیس کنید یا حوله های بر روی بدن و پیشانی خود قرار دهید.
  • از کمپرس یخ مخصوصاً روی گردن، زیر بغل یا کشاله ران نزدیک رگ های خونی اصلی استفاده کنید.
  • اگر احساس بیماری می کنید و علائم شما شدید است، به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
  • و به یاد داشته باشید، هر کسی را که فکر می کنید در معرض خطر است و ممکن است آسیب پذیرتر باشد بررسی کنید!

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *