در دوران شیوع کرونا، ماسک ها به بخشی از پوشش روزانه ما تبدیل شده بودند. آنها اکنون نیز در بسیاری از صنایع مختلف و حتی کاربرد های روزانه مورد نیاز هستند. اگر در اثر استفاده از ماسک دچار جوش‌هایی شدید، تنها نیستید. این عارضه که به نام «ماسکنه» (آکنه ماسک) شناخته می‌شود، یکی از عوارض جانبی رایج استفاده از ماسک است.

با این حال، ماسکنه به سادگی باعث ایجاد جوش نمی شود. همچنین ممکن است به مشکلات پوستی از جمله قرمزی، ورم و خارش منجر شود. همچنین می تواند باعث ایجاد شرایطی مانند درماتیت و فولیکولیت شود. اگر در مورد ماسک نگران هستید، ما قبلا در بخش دانشنامه وبسایت نانوکسین مقاله ای در رابطه با التهاب پوستی ناشی از ماسک منتشر کرده ایم. در ادامه این مطلب نیز و با هدف تکمیل مقاله قبلی، علت وقوع و راه های مدیریت ماسکنه را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در مورد شرایط پوستی ماسکنه باید بدانید

به طور کلی، ماسکنه یک اصطلاح کلی برای چندین بیماری پوستی است که می تواند ناشی از پوشیدن ماسک یا پوشش صورت باشد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آکنه: آکنه زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست با چربی، سلول های مرده پوست و کثیفی مسدود می شود و می تواند باعث ایجاد جوش سر سفید یا سر سیاه شود. اگر سابقه آکنه داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد، اما ممکن است هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. به نظر می رسد که این عارضه در افرادی که از ماسک های جراحی و برخی از انواع ماسک تنفسی استفاده می کنند، رایج تر باشد.

  • روزیشا: در این شرایط استفاده از ماسک ممکن است باعث بدتر شدن آن شود و می تواند منجر به جوش و قرمزی شود.

  • درماتیت تماسی محرک: درماتیت تماسی زمانی رخ می دهد که به مواد ماسک خود حساسیت یا حساسیت داشته باشید. این می تواند منجر به جوش قرمز، همراه با تحریک و تاول شود. این شایع ترین نوع واکنش ماسک است و اغلب گونه ها و پل روی بینی را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که به مدت 6 ساعت یا بیشتر بدون وقفه از ماسک استفاده می کنند و افرادی که مانع پوستی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر هستند. علائم از لکه های خشک و پوسته پوسته گرفته تا زخم های پوستی متغیر است.

  • اگزمای آتوپیک: درماتیت آتوپیک نیز نامیده می شود، علائم پوستی می تواند در افرادی که پوست آنها به دلیل اگزما حساس است ظاهر شود یا بدتر شود، زیرا استفاده از ماسک باعث تحریک پوست می شود.

  • درماتیت پریوفیشال: این وضعیتی است که در آن جوش های کوچک در اطراف چشم و دهان ایجاد می شود. این می تواند هنگام استفاده از ماسک پس از استفاده از لوازم آرایشی یا کرم های کورتیکواستروئیدی یا بدون دلیل ظاهری رخ دهد.

  • فولیکولیت: یا عفونت فولیکول های مو باعث ایجاد برآمدگی هایی می‌شود که شبیه آکنه هستند. همچنین ممکن است خارش یا درد را تجربه کنید.

  • کهیر: کهیرها می توانند در اثر فشار رو به پایین برخی از انواع ماسک ها یا در اثر تماس با مواد حساسیت زا مانند لاتکس در افراد مستعد ایجاد شوند. کهیر فشاری می تواند یکباره یا در عرض 24 ساعت ظاهر شود. کهیر آلرژیک معمولاً یکباره ظاهر می شود و در عرض 24 ساعت پس از برداشتن محرک ناپدید می شود.

  • اگزمای سبورئیک: در این نوع درماتیت، پوسته های زرد چرب عمدتاً روی پوست سر، پیشانی، ابروها و در چین های اطراف بینی و لب ایجاد می شوند.

اگر در حال حاضر یکی از این شرایط را دارید، ممکن است بیشتر مستعد ایجاد ماسکنه باشید، اما استفاده منظم از ماسک نیز می‌تواند باعث بروز علائم برای اولین بار شود. برخی از ماسک ها و پوشش های صورت، مانند آن‌هایی که در محیط های مراقبت‌های بهداشتی استفاده می شوند، به دلیل مواد مورد استفاده و فیت بودن تجهیزات حفاظتی، می‌توانند منجر به تغییرات پوستی شدیدتر شوند.

عوامل ایجاد ماسکنه

از آنجایی که ماسکنه می تواند شرایط پوستی مختلفی را شامل شود، علت دقیق علائم شما ممکن است متفاوت باشد. در بیشتر موارد، ماسکنه نتیجه گرفتگی منافذ است. شما در حال حاضر چربی، باکتری و سلول های مرده روی پوست خود دارید. اما وقتی از ماسک استفاده می کنید، این مواد می توانند تجمع کرده و منافذ شما را مسدود کنند.

ماسک همچنین رطوبت را به دلیل تنفس و تعریق شما به دام می اندازد که ممکن است احتمال آکنه را افزایش دهد. یکی دیگر از دلایل احتمالی اصطکاک است. مواد تشکیل دهنده ماسک می تواند روی پوست شما ساییده شده و منجر به تحریک شود.

یا ممکن است به مواد تشکیل دهنده ماسک حساسیت یا آلرژی داشته باشید. برخی از ماسک ها با مواد شیمیایی تولید می شوند. به طور مشابه، شستن ماسک با شوینده های معطر ممکن است منجر به تحریک پوست شود.

عوامل-ایجاد-ماسکنه

روش های درمان ماسکنه

یافتن ماسک مناسب می تواند به پیشگیری از ماسکنه کمک کند، اما در صورت بروز علائم، راه هایی نیز برای درمان آن وجود دارد.

شست و شوی مرتب صورت

روزانه به دنبال روال منظم مراقبت از پوست خود باشید تا پوست خود را سالم نگه دارید. صورت خود را یک بار در صبح و یک بار در شب، قبل از رفتن به رختخواب و همچنین بعد از تعریق یا استفاده از ماسک بشویید. هنگام شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید. پوست خود را با یک حوله تمیز خشک کنید. از مالیدن پوست خود خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک شود. از صابون ها و پاک کننده های ساده استفاده کنید.

استفاده از مواد پاک کننده ملایم

یک پاک کننده ملایم می تواند به از بین بردن چربی اضافی، عرق و باکتری ها کمک کند. از پاک کننده های حاوی الکل یا عطر خودداری کنید. این مواد می توانند باعث تحریک شوند و بهبود علائم شما را سخت تر کنند.

اگر ماسکنه شما شدیدتر است، یک پاک کننده دارویی حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک را امتحان کنید. اگر پوست حساسی دارید، از پزشک یا متخصص پوست خود در مورد بهترین نوع پاک کننده دارویی برای پوست خود سوال کنید.

استفاده از مرطوب کننده پوست

پس از شستن صورت، از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان مرطوب بماند. از محصولاتی استفاده کنید که منافذ شما را مسدود نکند.

استفاده از کرم کورتیزون و مرطوب کننده با سرامید

اگر ماسکنه شما بیشتر شامل سوزش و پوست خام است، ممکن است بخواهید یک کرم کورتیزون ملایم را به همراه یک مرطوب کننده حاوی سرامیدها روی آن ناحیه بمالید. این می تواند به محافظت از پوست شما و تسکین خارش و سوزش کمک کند.

عدم استفاده از لوازم آرایش

هنگام درمان ماسکنه از آرایش کردن صرف نظر کنید. محصولات زیبایی مانند کرم پودر، کانسیلر و رژگونه می توانند منافذ شما را مسدود کرده و روند بهبودی را طولانی تر کنند.

روش های پیشگیری از ماسکنه

اگر روزانه و به طور مداوم از ماسک استفاده می کنید، ممکن است رعایت این نکات به پیشگیری از ماسکنه کمک کند.

ماسک های پارچه ای را بعد از هر بار استفاده بشویید

هر ماسک را حداقل یک بار در روز بشویید. از شوینده های لباسشویی بدون بو و ضد حساسیت استفاده کنید، سپس بگذارید کاملا خشک شود. ماسک های مرطوب یا کثیف را در یک کیسه پلاستیکی نگه دارید و در اسرع وقت آنها را بشویید تا از ایجاد کپک جلوگیری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که قبل از گذاشتن ماسک و پس از برداشتن آن، دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.

از کرم ضد میکروبی موضعی استفاده کنید

تجمع باکتری ها در زیر ماسک غیر معمول نیست که می تواند منجر به آکنه شود. برای جلوگیری از این امر، متخصصان پوست اغلب توصیه می کنند قبل از قرار دادن ماسک صورت، از کرم یا ژل موضعی روی پوست خود استفاده کنید. یک داروساز می تواند در مورد گزینه های بدون نسخه توصیه کند. اگر عفونت باکتریایی ایجاد شود، پزشک ممکن است داروهای قوی تر یا آنتی بیوتیک های خوراکی را توصیه کند.

ماسک های یکبار مصرف را بعد از هر بار استفاده دور بریزید

پس از پوشیدن ماسک یکبار مصرف، آن را دور بیندازید. در صورت نیاز به یک ماسک تازه، چند ماسک صورت را در دسترس داشته باشید. حتماً ماسک‌های صورت را در سطل زباله بیندازید زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که این ماسک ها منجر به افزایش آلودگی پلاستیکی می‌شوند. یک برآورد نشان می دهد که در سال 2020، تعداد 1.56 میلیون ماسک صورت وارد اقیانوس های جهان شده است.

ماسک خود را هر 4 ساعت یکبار بردارید

انجمن آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند ماسک خود را هر 4 ساعت به مدت 15 دقیقه بردارید. این به پوست شما کمک می کند تا استراحت کند.

قبل از استفاده از ماسک از مرطوب کننده استفاده کنید

اگر پوست خشکی دارید، ماسک ممکن است باعث تحریک آن بشود. استفاده از یک مرطوب کننده غیر کومدوژنیک می تواند به آبرسانی پوست شما کمک کند. یک مرطوب کننده همچنین می تواند به عنوان یک مانع بین پوست شما و ماسک عمل کند.

ماسک مناسب انتخاب کنید

برای جلوگیری از مشکلات پوستی، مراقب نوع ماسکی که استفاده می کنید باشید.

سعی کنید از ماسکی استفاده کنید که:

  • به خوبی روی صورت قرار بگیرد، اما نه خیلی سفت
  • دارای دو یا چند لایه پارچه باشد.
  • از پارچه طبیعی و نرم مانند پنبه ساخته شده باشد.
  • برای جلوگیری از نشت هوا روی بینی دارای فنر باشد.

از ماسک های ساخته شده از پارچه های مصنوعی مانند نایلون یا ابریشم مصنوعی خودداری کنید. این مواد می توانند پوست را تحریک کنند. ماسک های تولید شده توسط نانوکسین با در نظر گرفتن تمامی شرایط بالا تولید می شوند.

پس از استفاده از ماسک صورت خود را بشویید

هنگامی که به خانه آمدید، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید. برای محافظت از پوست خود از یک مرطوب کننده استفاده کنید. شستن صورت بعد از تعریق در حین استفاده از ماسک بسیار مهم است.

شرایط خاص درمان

  • برای مدیریت واکنش های آلرژیک از یک کورتیکواستروئید با قدرت خفیف تا متوسط، مانند پماد هیدروکورتیزون 1% استفاده کنید.

  • اگر عفونت ایجاد شود، ممکن است به یک دوره آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

  • برای درماتیت سبورئیک، پزشک ممکن است استفاده منظم از شامپوهای ضد قارچ (مانند کتوکونازول 2%)، یک دوره کوتاه کورتیکواستروئیدهای موضعی خفیف (1% هیدروکوتیزون) یا هر دو را توصیه کند.

  • نکاتی برای رفع فولیکولیت شامل پاکسازی ملایم روزانه با پاک کننده های بدون صابون، لایه برداری ملایم برای رها کردن موهای زیر پوستی و اصلاح مرطوب به جای خشک است. یک کرم ترکیبی استروئیدی و ضد میکروبی ممکن است کمک کند، اما اگر آزمایش ها عفونت باکتریایی را نشان دهند، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

در ادامه چند نکته اضافی برای کسانی که از ماسک جراحی و ماسک تنفسی استفاده می کنند، ذکر می کنیم:

  • برای قرار دادن ماسک زمان بگذارید، به طوری که از نشتی جلوگیری کند اما خیلی سفت نباشد.

  • اگر مشکل پوستی دارید و برنامه شما اجازه استراحت کافی را نمی دهد، با سرپرست خود صحبت کنید، که ممکن است بتواند کمک کند.

  • در مورد ماسک هایی با اجزای جایگزین که می تواند به جلوگیری از محرک ها کمک کند بپرسید.

  • حداقل 30 دقیقه قبل از استفاده از ماسک، یک نرم کننده سبک استفاده کنید.

  • یک سد سیلیکونی را روی نواحی آسیب پذیر پوست مانند گونه ها اعمال کنید.

  • برای پوست های آسیب خورده، یک پانسمان با پشت سیلیکونی روی پل بینی و گونه ها بمالید تا از ناحیه محافظت شود و نشتی ماسک دست نخورده بماند.

  • برای جلوگیری از خشکی پوست بدن، مایعات فراوان بنوشید.

روش-های-پیشگیری-از-ماسکنه

سوالات متداول

در اینجا سؤالاتی وجود دارد که مردم اغلب در مورد ماسکنه می پرسند:

چگونه از ماسکنه جلوگیری کنیم؟

برخی از نکات برای قطع ماسکنه عبارتند از:

  • با برداشتن ماسک صورت به مدت 15 دقیقه هر 4 ساعت به پوست خود استراحت دهید.
  • صورت خود به طور مرتب با محصولات ملایم پوست بشویید.
  • در صورت امکان از ماسک پارچه ای نرم استفاده کنید، زیرا احتمال اصطکاک کمتری وجود دارد.
  • ماسک های یکبار مصرف را عوض کنید یا به طور مرتب ماسک های قابل استفاده مجدد را بشویید
  • در صورت شدید بودن علائم، از متخصص پوست راهنمایی بخواهید.

چه محصولاتی برای ماسکنه مفید است؟

پاسخ این پرسش به شرایط درگیر و نوع ماسکی که باید استفاده کنید بستگی دارد. گزینه ها عبارتند از:

  • از نرم کننده یا کرم مانع سیلیکونی برای کمک به کاهش اصطکاک و تاثیر رطوبت استفاده کنید.
  • روزانه دو بار از یک پاک کننده ملایم پوست استفاده کنید.
  • محصولات با مواد فعال مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید استفاده کنید.
  • از پزشک خود در مورد محصولات مفید برای علائم شدیدتر سوال کنید.
  • برای شرایط خاص، مانند روزیشا، درماتیت، یا آکنه شدید به دنبال درمان مناسب باشید.

ماسک های یکبار مصرف بهتر هستند یا ماسک های قابل استفاده مجدد؟

برخی از متخصصان باید از ماسک های یکبار مصرف استفاده کنند، اما بحث در مورد اینکه آیا ماسک های قابل استفاده مجدد یا یکبار مصرف برای عموم ارجحیت دارند وجود دارد. همانطور که یک مطالعه در سال 2020 اشاره می کند، حفظ تعادل بین راحتی و عملکرد بسیار مهم است.

به نظر می رسد ماسک های یکبار مصرف در عبور هوا بهتر عمل می کنند، اما به نظر می رسد ماسک های چین دار و قابل استفاده مجدد در مدیریت گرما و رطوبت موثرتر هستند. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که تناسب احتمالاً مهمترین عامل در جلوگیری از عبور ذرات و در عین حال کاهش رطوبت است که می تواند منجر به مشکلات پوستی شود.

آیا ویتامین C برای ماسکنه مفید است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گنجاندن ویتامین C در رژیم غذایی، از طریق مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات تازه، می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. ویتامین C اضافی، مانند کاربردهای موضعی، ممکن است به بهبود زخم کمک کند.

برخی شواهد حکایتی نشان می‌دهند که محصولات مختلف ویتامین C می‌توانند به پیشگیری یا مدیریت ماسکنه کمک کنند، اما شواهد علمی کافی برای نشان دادن بی‌خطر یا مؤثر بودن آن‌ها وجود ندارد. با این حال، گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت کلی کمک می‌کند. هرکسی که قصد استفاده از مکمل های ویتامین C یا داروهای دیگر را دارد، ابتدا باید با پزشک مشورت کند.

آیا ماسک پارچه ای از ابتلا به ماسکنه جلوگیری می کند؟

ایجاد تعادل بین ایجاد یک مانع و کاهش رطوبت که می تواند مشکلات پوستی را بدتر کند، ضروری است. بنیاد پوست بریتانیا استفاده از ماسک های نخی را در صورت امکان برای افراد مستعد ابتلا به آکنه و سایر بیماری های پوستی توصیه می کند. اینها کمتر باعث ایجاد اصطکاک یا رطوبت می شوند.

یک مطالعه نشان داد که یک ماسک ساخته شده از یک ورقه نخی محکم بافته شده، با تراکم 300 نخ در هر اینچ، می تواند حداقل 79 درصد محافظت را ارائه دهد و اگر ماسک شامل ابریشم یا نوعی پارچه ابریشمی باشد، میزان محافظت بیشتر خواهد بود. با این حال، عوامل دیگر شامل تناسب ماسک و تعداد دفعات تعویض و شستن آن است. چسباندن محکم ممکن است خطر تجمع رطوبت را افزایش دهد و شستشوی نامنظم نیز ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.

ماسک ابریشمی بهتر است یا ماسک پنبه ای؟

پنبه و ابریشم پارچه های ماسکی محبوب برای عموم مردم هستند، اما محققان هنوز تصمیم نگرفته اند که کدام یک برای محافظت از پوست و جلوگیری از ورود یا خروج ذرات به ماسک بهتر است.

در سال 2020، برخی از دانشمندان در یک پژوهش عملکرد ماسک های صورت ساخته شده از چندین پارچه معمولی، از جمله پنبه، ابریشم، پارچه ابریشمی، فلانل، مواد مصنوعی مختلف و ترکیبی از این ها را بررسی کردند. آنها دریافتند که ترکیب لایه هایی از پارچه‌های مختلف – مانند ابریشم یا پارچه ابریشمی و پنبه – نرخ فیلتراسیون را بهبود می بخشد و محافظت بیشتری در برابر ویروس ارائه می‌دهد. آنها پیشنهاد کردند که ترکیب دو لایه ابریشم با یکی از پنبه های متراکم بافته شده، بدون شکاف بین لایه ها، ممکن است بهترین گزینه برای جلوگیری از انتقال ذرات باشد.

سخن پایانی

ماسکنه یا آکنه ماسک شامل جوش های آکنه ای ناشی از پوشیدن ماسک صورت است. بسته به علت، علائم ممکن است شامل خارش و سوزش، جوش و سایر علائم باشد.

اگرچه استفاده مداوم از ماسک می تواند خسته کننده باشد، در برخی شرایط و مشاغل افراد ناچار به استفاده مداوم از آن هستند. شستن منظم صورت، مرطوب کردن و استفاده از نوع مناسب ماسک ممکن است به جلوگیری از مشکلات پوستی کمک کند.

محققان هنوز در مورد اینکه کدام مواد یا تناسب حداکثر محافظت را در برابر ذرات حیاتی و علائم پوستی ارائه می دهند به توافق نرسیده اند، اما ترکیب پنبه و ابریشم ممکن است مفید باشد. اگر ماسکنه شما شدیدتر است، یا اگر بعد از انجام این توصیه ها همچنان باقی ماند، با متخصص پوست یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *