در واقع هیچکس به خورشید آلرژی ندارد، اما برخی از افراد به انواع مختلف اشعه های خورشید کاملاً حساس هستند و ممکن است پس از گذراندن مدت زمانی در زیر نور خورشید واکنش های خفیف تا جدی ایجاد کنند.

انواع مختلفی از آلرژی خورشیدی وجود دارد، اما یکی از شایع ترین آنها فوران نوری چند شکلی (PMLE) است. این آلرژی یک وضعیت خود ایمنی در پوست است که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می دهد. سایر شرایطی که به عنوان آلرژی خورشیدی در نظر گرفته می شود، کهیر خورشیدی، خارش اکتینیک و واکنش آلرژیک نوری می باشند.

کهیر خورشیدی کهیر و لکه های قرمز رنگ است که معمولاً 30 دقیقه تا دو ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شروع می شود. خارش اکتینیک پاپول ها و ندول هایی است که در نواحی پوست در معرض آفتاب شدیداً خارش دارند. واکنش آلرژیک نوری هنگامی اتفاق می افتد که اشعه ماوراء بنفش خورشید ساختار شیمیایی داروها یا محصولات اعمال شده روی پوست را تغییر می دهد و فرد به ماده تازه اصلاح شده حساسیت پیدا می کند.

چه چیزی باعث فوران نوری چند شکلی می شود؟

افرادی که دارای PMLE هستند دارای سلول های ایمنی هستند که توسط اشعه های خورشید تحریک می شوند و به پوست آنها حمله می کنند و آنها واکنش پوستی به اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید ایجاد می کنند.

PMLE عامل 70 درصد از تمام جوش های پوستی ناشی از نور خورشید است. عامل می تواند زنان و مردان و انواع پوست را تحت تاثیر قرار دهد و معمولا زمانی که فردی نوجوان یا جوان است شروع می شود. PMLE ممکن است یک بیماری ارثی باشد. خانم هایی که پوست روشن دارند و در شهرهای شمال کشور زندگی می کنند، بیشتر در خطر این عامل هستند.

PMLE در زنان جوانی که در آب و هوای معتدل زندگی می کنند شایع تر است. افرادی که در آب و هوای معتدل زندگی می کنند تمام زمستان را خارج از نور خورشید می گذرانند، بنابراین وقتی هوا گرمتر می شود، قرار گرفتن در معرض نور خورشید شدید است. افرادی که در آب و هوای گرم تری زندگی می کنند، حساسیت زدایی می شوند زیرا در تمام طول سال در معرض آفتاب بیشتری قرار دارند.

خصوصیات ظاهری فوران نوری چند شکلی

PMLE می تواند چندین ساعت یا چند روز پس از اولین قرار گرفتن در معرض نور خورشید معمولاً در بهار یا در ابتدای تابستان ظاهر شود. به طور کلی نواحی بدن که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند، مناطقی هستند که در زمستان پوشیده می شوند، اما در تابستان نه مانند گردن، سینه و قسمت های بیرونی بازو ها.

پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، افراد مبتلا به PMLE معمولاً متوجه لکه های قرمز رنگ روی پوست خود می شوند. این لکه ها ممکن است خارش، سوزش یا گزش داشته باشند، اما معمولاً جای زخم باقی نمی گذارند. در موارد شدیدتر، لکه ها بیشتر بدن را می پوشانند و همچنین ممکن است با سردرد، تب، خستگی و فشار خون پایین همراه باشند. (اگر این علائم را تجربه کردید، برای ارزیابی به یک ارائه دهنده مراقبت فوری مراجعه کنید.) اگر فکر می کنید به PMLE یا سایر انواع آلرژی خورشیدی مبتلا هستید، متخصص پوست بهترین پزشک برای ارزیابی و درمان وضعیت پوست شما است.

پیشنهاد برای مطالعه: آلرژی چیست؟ علائم و نشانه ها

خصوصیات-ظاهری-فوران-نوری-چند-شکلی

آیا آلرژی خورشیدی درمان می شود؟

عوارض PMLE اغلب در عرض 10 روز بهتر می شوند و مهم است که تا زمان بهبودی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. افرادی که به PMLE مبتلا می شوند ممکن است در طول ماه های بهار و تابستان ناراحتی قابل توجهی را تجربه کنند و بر زندگی آنها تأثیر منفی بگذارد. با این حال، قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید می تواند احتمال بروز آن را کاهش دهد. که ضایعات پوستی که پس از اولین تماس ظاهر می شوند، شدت کمتری یافته و در دوره های بعدی بهتر می توان آنها را تحمل کرد.

روش های درمان انواع آلرژی خورشیدی

بهترین درمان اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. هنگامی که نور خورشید در شدیدترین حالت است (از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) از قرار گرفتن در معرض آن جتناب کنید و از لباس های محافظ اشعه ماوراء بنفش یا لباس های ساخته شده از پارچه های تیره و ضخیم تر استفاده کنید، زیرا از رسیدن اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست شما جلوگیری می کند. کلاه هایی با لبه پهن از پوست سر، صورت و (تا حدی) گردن شما محافظت می کنند.

کرم های ضد آفتاب با طیف وسیعی که از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می کنند، باید روزانه استفاده شوند، حتی اگر هوا ابری باشد. کرم ضد آفتاب را روی صورت و هر قسمتی از پوست که با کلاه یا لباس پوشانده نشده است بمالید. آن را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید، و اگر شنا کردید یا عرق می کنید، بیشتر تکرار کنید (ضد آفتاب مقاوم در برابر آب نیز باید دوباره استفاده شود).

در صورت ابتلا به PMLE، نواحی تحت تاثیر پوست را می توان با کرم های استروئیدی درمان کرد. در موارد شدید، پزشک ممکن است یک دوره کوتاه از قرص های استروئیدی را توصیه کند. داروهایی که پاسخ ایمنی را کاهش می دهند، مانند آزاتیوپرین، گزینه هایی برای درمان PMLE هستند، زیرا این یک وضعیت خود ایمنی می باشد (بدن در حال حمله به سلول های سالم خود است).

آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که معمولاً برای آلرژی استفاده می شوند و ممکن است به کوتاه شدن مدت لکه های قرمز رنگ که خارش یا سوزش دارند کمک کنند و همچنین التهاب را کاهش دهند.

هیدروکسی کلروکین (دارویی که برای درمان مالاریا نیز استفاده می شود) می تواند در موارد ایجاد بیماری یا به عنوان یک روش پیشگیری در هنگام سفر افراد به مکان های آفتابی در طول تعطیلات زمستانی استفاده شود.

عصاره خوراکی Polypodium leucotomos، یک ماده طبیعی مشتق شده از برگ های سرخس استوایی، ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند و دارای خواص ضد التهابی است که در پیشگیری از PMLE مفید است. سایر مکمل های غذایی حاوی لیکوپن و بتاکاروتن (مشتقات ویتامین A) اثر مشابهی دارند. یک متخصص پوست شما را در مورد بهترین راه استفاده از این داروها راهنمایی می کند.

آلرژی خورشیدی در آب و هوای معتدل رایج است، اما با راهنمایی یک متخصص پوست، پیشگیری دقیق از قرار گیری در نور خورشید و مصرف دارو ها می توان آن را در طول ماه های آفتابی سال کنترل کرد.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *