آنفولانزا یک بیماری عفونی تنفسی است که سالانه افراد زیادی را مبتلا می کند و می تواند علائم خفیف تا شدید ایجاد کند. در این مقاله راه‌های عملی برای پیشگیری از آنفولانزا و ایمن نگه داشتن خود را مرور می­کنیم.

علائم رایج آنفولانزا عبارتند از:

  • تب
  • بدن درد
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • گلودرد
  • خستگی

این علائم معمولاً در حدود یک هفته بهبود می‌یابند و برخی افراد هیچگونه علائمی را تجربه نمی­کنند. اما در افراد مسن که سیستم ایمنی آنها ممکن است ضعیف تر باشد، آنفولانزا می تواند خطرناک باشد. خطر عوارض مرتبط با آنفولانزا مانند ذات الریه در افراد مسن بیشتر است.

تا 85 درصد از مرگ و میرهای ناشی از آنفولانزای فصلی در افراد 65 سال یا بالاتر رخ می دهد. (منبع) اگر در این گروه سنی هستید، مهم است که از روش­های پیشگیری از آنفولانزا آگاهی داشته باشید.

برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا می­توانید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

اجتناب از حضور در جمعیت

اجتناب از جمعیت اغلب می تواند دشوار باشد، اما در طول فصل شیوع آنفولانزا بسیار مهم است. اگر بتوانید تماس با افراد در طول فصل آنفولانزا را محدود کنید، می توانید تا حد زیادی در پیشگیری از آنفولانزا موفق باشید.

آنفولانزا می تواند به سرعت در فضاهای بسته مانند مدارس، محل‌ کار و خانه‌های سالمندان گسترش یابد. اگر سیستم ایمنی ضعیف تری دارید، در فصل شیوع آنفولانزا هنگام حضور در مکان های عمومی از ماسک تنفسی استفاده کنید. همچنین می توانید با حفظ فاصله از افراد بیمار از خود محافظت کنید. از افرادی که سرفه، عطسه یا سایر علائم سرماخوردگی یا ویروس دارند فاصله بگیرید.

شستن مرتب دست­ ها

از آنجایی که ویروس آنفولانزا می تواند روی سطوح زنده بماند، دستان خود را به طور مرتب بشویید. این امر به ویژه قبل از پختن غذا و غذا خوردن بسیار مهم است. همچنین، همیشه باید دست های خود را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی بشویید.

یک بطری ژل یا محلول ضدعفونی کننده دست همراه خود داشته باشید و در طول روز که آب و صابون در دسترس نیست، دستان خود را ضدعفونی کنید تا در پیشگیری از آنفولانزا موفق باشید.

شما باید این کار را پس از تماس با سطوحی که زیاد توسط افراد مختلف لمس می شوند انجام دهید، از جمله:

  • دستگیره های در
  • کلیدهای چراغ
  • صفحه کلید عابر بانک
  • دستگاه کارت خوان

نه تنها باید دست های خود را مرتب بشویید، بلکه باید آگاهانه تلاش کنید تا بینی، دهان یا چشم های خود را لمس نکنید. ویروس آنفولانزا می تواند در هوا حرکت کند، اما زمانی که با دست های آلوده صورت خود را لمس کنید، می تواند وارد بدن شما نیز بشود.

هنگام شستن دست ها از آب گرم و صابون استفاده کنید و سپس با یک حوله تمیز خشک کنید. برای جلوگیری از دست زدن به صورت خود، در داخل دستمال کاغذی یا آرنج خود سرفه یا عطسه کنید و دستمال‌ها را سریعا دور بیندازید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی راه دیگری برای پیشگیری از آنفولانزا است. یک سیستم ایمنی قوی به بدن شما کمک می کند تا با عفونت ها مقابله کند و در صورت ابتلا به بیماری، به کاهش شدت علائم کمک می کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، حداقل 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید. همچنین، یک روال فعالیت بدنی منظم برای سه روز در هفته به مدت 30 دقیقه را حفظ کنید.

از یک برنامه غذایی سالم و غنی از مواد مغذی پیروی کنید. قند، غذاهای ناسالم و غذاهای چرب را محدود کنید. در عوض، برای ارتقای سلامتی، از انواع میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها استفاده کنید. با پزشک خود در مورد مصرف مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مشورت کنید.

تزریق واکسن

یک راه دیگر برای پیشگیری از آنفولانزا یا خفیف­تر کردن علائم در صورت ابتلا، تزریق واکسن است. ویروس آنفولانزا سال به سال تغییر می کند، بنابراین باید هر سال واکسن بزنید. به خاطر داشته باشید که حدود دو هفته طول می کشد تا واکسن اثر کند. اگر بعد از واکسیناسیون به آنفولانزا مبتلا شوید، واکسن ممکن است شدت علائم و طول مدت بیماری شما را کاهش دهد.

به دلیل خطر بالای عوارض در افراد بالای 65 سال، باید واکسن آنفولانزای خود را در اوایل فصل، حداقل تا اواخر مهرماه تزریق کنید. در مورد دریافت واکسن با دوز بالا یا کمکی با پزشک خود مشورت کنید. هر دو به طور خاص برای افراد 65 سال و بالاتر طراحی شده اند.

یک واکسن با دوز بالا حاوی حدود چهار برابر مقدار آنتی ژن نسبت به یک واکسن معمولی آنفولانزا است. یک واکسن کمکی حاوی ماده شیمیایی است که سیستم ایمنی را تحریک می کند. این واکسن ها می توانند پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون ایجاد کنند.

ضد عفونی کردن سطوح

اگر فردی در خانه شما مبتلا به آنفولانزا است، می توانید با تمیز نگه داشتن سطوح خانه خود، در پیشگیری از آنفولانزا موفق باشید. از یک محلول ضد عفونی کننده برای پاک کردن دستگیره های در، تلفن، اسباب بازی ها، کلیدهای چراغ و سایر سطوح استفاده کنید. فرد بیمار نیز باید خود را در قسمت خاصی از خانه قرنطینه کند.

اگر از فرد بیمار مراقبت می کنید، هنگام مراقبت از او از ماسک تنفسی و دستکش استفاده کنید و پس از آن دست های خود را بشویید.

مراجعه به پزشک

از آنجایی که آنفولانزا می تواند برای افراد بالای 65 سال خطرناک باشد، در صورت بروز علائم آنفولانزا به پزشک مراجعه کنید.

علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • گلودرد
  • بدن درد
  • سردرد
  • خستگی
  • آبریزش یا گرفتگی بینی

برخی از این علائم با سایر عفونت های تنفسی مشابهت دارند. مهم است که خود را ایزوله کنید، از ماسک استفاده کنید و در حین انتظار برای نتایج آزمایش خود، بهداشت را رعایت کنید.

هیچ درمان قطعی برای آنفولانزا وجود ندارد اما اگر در معرض ویروس هستید، داروهای ضد ویروسی می­توانند مفید باشند. اگر در 48 ساعت اول بروز علائم داروی ضد ویروسی مصرف کنید، ممکن است طول مدت آنفولانزا کوتاه شده و شدت علائم کاهش یابد. در نتیجه، خطر عوارضی مانند ذات الریه کمتر می­شود.

جمع بندی

ویروس آنفولانزا در افراد مسن و آسیب پذیرتر خطرناک است و می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. اقدامات لازم برای پیشگیری از آنفولانزا را برای محافظت از خود و کاهش خطر بیماری به خصوص در سال جاری انجام دهید. در مورد تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک خود صحبت کنید و در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن خود و اجتناب از تماس با افراد مبتلا پیگیر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *