آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیشتر در فصول سرما و زمستان انتشار پیدا می‌کند. در فصل شیوع آنفولانزا، بهبود بهداشت شخصی و رعایت بهداشت عمومی بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است زیرا ویروس آنفولانزا از طریق قطرات تنفسی آلوده که در هنگام سرفه، عطسه و حرف زدن تولید می‌شوند، به راحتی منتقل می‌شود. در این متن، ما به بررسی چالش ‌ها و روش‌های پیشگیری، اهمیت واکسیناسیون و تدابیری که می‌توانید برای حفظ سلامت خود و دیگران انجام دهید، می­پردازیم.

فصل شیوع آنفولانزا چه زمانی است؟

اگرچه تفاوت‌های منطقه‌ای وجود دارد، اما شیوع آنفولانزا در اوایل پاییز شروع می‌شود، از دی ماه به اوج خود می‌رسد و می‌تواند تا اوایل بهار ادامه یابد. دلایل مختلفی وجود دارد که آنفولانزا در پاییز و زمستان شدیدتر می شود. ویروس آنفولانزا تمایل دارد هوای خنک و خشک را ترجیح دهد، زیرا کپسول ویروسی آن می تواند در این شرایط بهتر زنده بماند. علاوه بر این، افراد در طول فصل شیوع آنفولانزا زمان زیادی را در داخل خانه سپری می‌کنند که باعث می‌شود که ویروس راحت‌تر از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

احتمال ابتلا به آنفولانزا در سایر فصول

آنفولانزا می تواند در تمام طول سال در گردش باشد و علی رغم اینکه در بهار و تابستان احتمال ابتلا به آنفولانزا کاهش می یاید، ممکن است در تمام فصول سال به آن مبتلا شوید. با این حال، ویروس در فصول گرم‌تر ضعیف تر می شود و بنابراین ابتلا به آن بسیار نادر است.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا معمولاً در ماه شهریور در مطب‌ها و داروخانه‌ها در دسترس است. پزشکان توصیه می کنند که به محض در دسترس شدن واکسن، آن را دریافت کنید. بهتر است که قبل از فصل شیوع آنفولانزا واکسن دریافت کنید، اما می‌توانید آن را در فصل زمستان نیز بزنید. فقط به یاد داشته باشید که سیستم ایمنی بدن شما باید زمان داشته باشد تا یاد بگیرد که چگونه واکنش نشان دهد که ممکن است چند روز یا بیشتر از یک هفته طول بکشد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

اقداماتی که ما برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام می دادیم مانند استفاده از ماسک، ماندن در خانه، شستن دست ها و فاصله گذاری اجتماعی نیز مواردی هستند که می توانند احتمال انتقال آنفولانزا را کاهش دهند. اما بهترین و مهم ترین راه برای محافظت در برابر آنفولانزا، تزریق واکسن آنفولانزا است.

در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که حتی اگر اقدامات پیشگیری ممکن است به شما کمک کند تا بهتر محافظت شوید، نباید فراموش کرد که آنفولانزا نیز می‌تواند کشنده باشد و همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *