انواع مختلف ماسک شامل ماسک ‌های تنفسی، ماسک‌ های جراحی، ماسک ‌های صورت و پوشش ‌های محافظ صورت می شوند. در این مقاله به توضیح مختصر هر دسته پرداخته و سپس آنها را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

ماسک صورت

ماسک صورت محصولی است که بینی و دهان فرد استفاده کننده را می پوشاند. ماسک های صورت برای استفاده به عنوان وسیله ای برای کنترل منبع بازدم مطابق با توصیه های CDC هستند و جزو تجهیزات محافظ شخصی نمی باشند. ماسک‌ های صورت ممکن است با هیچ مانع مایع یا سطح بازده فیلتراسیون مطابقت نداشته باشند. بنابراین، آنها جایگزینی برای ماسک‌ N95 یا سایر ماسک‌ های تنفسی که محافظت تنفسی را برای پوشنده ایجاد می‌کنند، یا برای ماسک‌ های جراحی که محافظت در برابر سیال را برای پوشنده ایجاد می‌ کنند، نیستند.

کاور صورت

کاور یا پوشش مانع صورت، همانطور که در استاندارد ASTM F3502-21 توضیح داده شده است، محصولی است که بر روی صورت پوشیده می شود و به طور خاص حداقل بینی و دهان فرد پوشنده را می پوشاند. هدف اولیه این محصول کنترل هوای بازدم شده و ارائه درجه ای از فیلتراسیون برای کاهش میزان ذرات استنشاقی می باشد. کاورها نیز نمی توانند به عنوان جایگزین ماسک های تنفسی یا جراحی مورد استفاده قرار گیرند.

پوشش های مانع ممکن است از مواد مختلفی ساخته شوند که قابل اشتعال نیستند. طبق تعریف، یک پوشش مانع باید بازده فیلتر ذرات، مقاومت جریان هوا و توصیه‌های ارزیابی نشت را مطابق با استاندارد ASTM F3502-21 برآورده کند.

برای آشنایی بیشتر با استانداردهای ASTM پیشنهاد می کنیم مقاله استانداردهای ASTM برای ماسک را مطالعه نمایید.

ماسک جراحی

ماسک جراحی یک وسیله یکبار مصرف است که یک مانع فیزیکی بین دهان و بینی فرد پوشنده و آلاینده های احتمالی در محیط اطراف ایجاد می کند. ماسک های جراحی تحت استاندارد 21 CFR 878.4040 تنظیم می شوند. ماسک های جراحی ممکن است به عنوان ماسک ایزوله، دندانپزشکی یا پزشکی برچسب گذاری شوند. آنها ممکن است با یا بدون محافظ صورت ارائه شوند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، گاهی اوقات از این ماسک ها به عنوان ماسک صورت استفاده می شود، اگرچه نباید ماسک های صورت به جای ماسک های جراحی استفاده شوند.

ماسک های جراحی در ضخامت های مختلف و با قابلیت های متفاوتی ساخته می شوند تا از تماس شما با مایعات محافظت کنند. این ویژگی‌ها همچنین ممکن است بر میزان آسانی تنفس و میزان محافظت ماسک جراحی از شما تأثیر بگذارد.

اگر ماسک جراحی به درستی پوشیده شود، به منظور کمک به مسدود کردن قطرات ذرات بزرگ، پاشش، اسپری‌ها یا پاشش هایی است که ممکن است حاوی میکروب ها (ویروس ها و باکتری ها) باشند و از رسیدن آن به دهان و بینی جلوگیری کند. ماسک های جراحی همچنین میزان قرار گرفتن دیگران در معرض بزاق و ترشحات تنفسی شما را کاهش می دهند.

در حالی که یک ماسک جراحی ممکن است در مسدود کردن پاشش و قطرات ذرات بزرگ موثر باشد، یک ماسک صورت، ذرات بسیار ریز موجود در هوا را که ممکن است از طریق سرفه، عطسه یا برخی روش های پزشکی منتقل شوند، فیلتر یا مسدود نمی کند. ماسک های جراحی نیز به دلیل امکان نشتی از اطراف آن، محافظت کاملی در برابر میکروب ها و سایر آلودگی ها ایجاد نمی کنند.

ماسک های جراحی نباید بیش از یک بار استفاده شوند. اگر ماسک جراحی شما آسیب دیده یا کثیف شده است، باید آن را دور بیندازید و با یک ماسک جدید جایگزین کنید. برای دور انداختن ایمن ماسک جراحی، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و در سطل زباله قرار دهید. پس از دست زدن به ماسک استفاده شده دست های خود را بشویید.

ماسک N95 (ماسک FFP2)

ماسک N95 (ماسک FFP2) یک دستگاه محافظ تنفسی است که برای دستیابی به فیلتراسیون بسیار کارآمد ذرات معلق در هوا طراحی شده است. توجه داشته باشید که لبه‌های ماسک تنفسی طوری طراحی شده‌اند که اطراف بینی و دهان را به طور کامل پوشانده و از هرگونه نشتی جلوگیری کنند. ماسک های جراحی N95 معمولاً در بخش های مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند.

مقایسه ماسک جراحی و ماسک جراحی N95

FDA ماسک های جراحی و ماسک های جراحی N95 را بر اساس کاربرد مورد نظرشان به طور متفاوتی تنظیم می‌کند.

ماسک جراحی یکبار مصرف است و صرفا یک مانع فیزیکی بین دهان و بینی فرد پوشنده و آلاینده های احتمالی در محیط اطراف ایجاد می کند. توجه داشته باشید که لبه های این دسته از ماسک ها طوری طراحی نشده اند که اطراف بینی و دهان را به طور کامل بپوشانند.

ماسک N95 یک وسیله محافظ تنفسی است. توجه داشته باشید که لبه های ماسک تنفسی طوری طراحی شده‌اند که اطراف بینی و دهان را به طور کامل بپوشانند.

اقدامات احتیاطی عمومی در رابطه با ماسک N95

  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن تنفسی، قلبی یا سایر بیماری ها که تنفس را دشوار می کنند، باید قبل از استفاده از ماسک تنفسی N95 با پزشک خود مشورت کنند زیرا ماسک N95 (ماسک FFP2) می تواند تنفس را برای کاربر دشوارتر کند.

  • برخی از مدل ها دارای سوپاپ (دریچه های بازدم) هستند که می توانند تنفس را آسان تر کنند و به کاهش تجمع گرما کمک کنند. توجه داشته باشید که هنگام نیاز به شرایط استریل نباید از ماسک های تنفسی سوپاپ دار استفاده کرد.

  • همه ماسک های N95 که توسط FDA تایید شده اند به عنوان وسایل یکبار مصرف برچسب گذاری شده اند. اگر ماسک تنفسی شما آسیب دیده یا کثیف شده است، یا اگر تنفس مشکل می شود، باید ماسک تنفسی را دور بریزید و آن را با یک ماسک جدید جایگزین کنید.

  • ماسک های N95 برای کودکان یا افرادی که ریش دارند طراحی نشده است. از آنجایی که تناسب مناسب برای کودکان و افرادی که ریش دارند نمی تواند به دست آید، ماسک تنفسی N95 ممکن است محافظت کاملی را ارائه نکند.

انولع مختلف ماسک تنفسی در محیط های صنعتی و بهداشتی

بیشتر ماسک های تنفسی برای استفاده در ساختمان سازی و سایر مشاغل صنعتی که کارگران را در معرض گرد و غبار و ذرات ریز قرار می دهند، تولید می شوند. آنها توسط آزمایشگاه ملی فناوری حفاظت شخصی (NPPTL) در مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH)، که زیر مجموعه ی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) است، تنظیم می شوند.

با این حال، برخی از ماسک های N95 برای استفاده در محیط های بهداشتی در نظر گرفته شده اند. به طور خاص، دستگاه های حفاظتی تنفسی یکبار مصرف که توسط پرسنل مراقبت های بهداشتی در طول برای محافظت از بیمار و پرسنل مراقبت های بهداشتی از انتقال میکرو ارگانیسم‌ها، مایعات بدن و مواد ذرات معلق استفاده می شود. این ماسک ها دستگاه های کلاس II هستند که توسط FDA تحت استاندارد 21 CFR 878.4040 و CDC NIOSH تحت قسمت 84 از استاندارد 42 CFR قسمت تنظیم می شوند.

FDA یک یادداشت تفاهم با NIOSH دارد که چارچوب هماهنگی و همکاری بین FDA و NIOSH را برای تنظیم این زیر مجموعه از ماسک های N95 تشریح می کند.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *