در حال حاضر آلرژی یکی از شایع ترین شرایطی است که نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان و نوزادان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. آسم، رینیت، اگزما و آلرژی های غذایی مشکل رایجی است که والدین و پزشکان اطفال با آن مواجه می شوند. طبق آمار از هر ده کودک یک کودک مبتلا به آسم است و درصد کودکان مبتلا به آلرژی با افزایش سن افزایش می یابد. در حالی که این آمار تا سن پنج سالگی حدود یک چهارم است، بیش از 35 درصد از هفده ساله ها آلرژی دارند. در کودکان کوچک، آلرژی غذایی بیشتر با درماتیت آتوپیک در 80٪ موارد همراه است. آلرژی در کودکان چگونه ایجاد می شود، علائم راه های درمان آن چیست؟ همه این موارد را در مقاله زیر مطالعه خواهید نمود.

آلرژی چیست؟

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به موادی است که برای اکثر افراد بی ضرر است. این مواد که آلرژن نامیده می شوند، می توانند از منابع مختلفی مانند گرده، کپک، کنه های گرد و غبار، موی گربه، غذاها و بسیاری دیگر به دست آیند. در طی یک واکنش آلرژیک، مواد شیمیایی مختلفی مانند هیستامین ترشح می شود که باعث ایجاد علائمی مانند خارش، قرمزی، تورم، آبریزش بینی، سرفه و غیره می شود.

قبلاً در مقاله ای با عنوان آلرژی چیست؟ علائم و نشانه ها به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه نمایید.

شایع ترین آلرژی ها در کودکان و نوزادان عبارتند از:

  • آلرژی غذایی: بیشتر به شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل درختی، ماهی، صدف، سویا، گندم و سایر غلات.
  • آلرژی به کنه گرد و غبار: آلرژن اصلی ایجاد کننده آسم و بیماری های آلرژیک تنفسی در کودکان است.
  • آلرژی به سم حشرات: آلرژن های حشرات می توانند بسیار قوی باشند و باعث واکنش های آلرژیک شوند که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
  • آلرژی به گرده گل: گرده افشانی در فصل بهار و تابستان ناشی از علف ها، درختان و گیاهان گلدار می تواند باعث رینیت آلرژیک فصلی، آسم یا ورم ملتحمه شود.
  • آلرژی به موی حیوانات خانگی: آلرژن های اصلی گربه ها و سگ ها هستند، اما آلرژی می تواند حیوانات اهلی و وحشی دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • آلرژی دارویی: برخی از کودکان ممکن است به برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی حساسیت داشته باشند.
  • آلرژی به فلز: برخی فلزات مانند نیکل می توانند باعث واکنش های آلرژیک پوستی شوند.
  • آلرژی های شیمیایی: برخی از مواد شیمیایی مانند رنگ ها، مواد نگهدارنده یا عطرها می توانند باعث واکنش های آلرژیک در افراد حساس شوند.
شایع-ترین-آلرژی-ها-در-کودکان-و-نوزادان-عبارتند-از:

علائم آلرژی در کودکان و نوزادان

علائمی که والدین در صورت مشکوک بودن به آلرژی در کودکان خود باید مراقب آنها باشند، عبارتند از:

  • جوش و اگزما روی پوست
  • اسهال و مشاهده خون در مدفوع
  • کاهش وزن
  • استفراغ بعد از غذا خوردن
  • تورم
  • آبریزش دائمی بینی و سرفه
  • بیماری مکرر
  • خس خس سینه
  • سرفه و تنگی نفس شبانه یا ناشی از ورزش
  • گرفتگی بینی و عطسه
  • ملتحمه مکرر
  • تورم بزرگتر یا خارش بیش از حد پس از نیش حشرات یا مصرف دارو

اگر هر یک از این علائم پدیدار شود، ممکن است نشانه ای از آلرژی باشد و لازم است که به دنبال کمک متخصص باشید. متخصص آلرژی می تواند در تشخیص و درمان آلرژی در کودکان کمک کند.

راه های موثر برای کنترل آلرژی در کودکان و نوزادان:

  • عوامل حساسیت زای خاص را شناسایی کنید: اگر آلرژی غذایی است، مهم است که مشخص کنید فرزندتان به چه چیزی واکنش نشان می دهد و سپس از مصرف آن اجتناب کنید. اگر آلرژی به گرد و غبار یا گرده است، می توانید سعی کنید زمان حضور در خارج از منزل را کاهش دهید یا تماس با آلرژن را به حداقل برسانید. استفاده از دستگاه های تصفیه هوا برای مبتلایان به آلرژی و تجهیز تخت خواب ها به روکش ضد گرد و غبار، بالش ضد حساسیت و محافظ تشک نیز مفید است.

  • با یک متخصص آلرژی یا متخصص اطفال مشورت کنید: اگر کودک شما آلرژی دارد، مهم است که با یک متخصص اطفال مشورت کنید که می تواند آنتی هیستامین ها یا سایر داروها را برای درمان علائم تجویز کند. شستشوی بینی به ویژه برای رینیت آلرژیک موثر است.

  • نظافت منظم: تمیز کردن می‌تواند سطح آلرژن‌ها مانند کنه‌های گرد و غبار، کپک‌ها یا موهای حیوانات خانگی را کاهش دهد. ژنراتورهای اوزون در از بین بردن کنه های گرد و غبار در تشک ها و اثاثیه داخلی بسیار موثر هستند و همچنین می توانند با رشد کپک مقابله کنند.

  • تماس با حیوانات را به حداقل برسانید: اگر کودک شما به حیوانات حساسیت دارد، باید سعی کنید تماس با حیوانات خانگی را به حداقل برسانید. حداقل نباید اجازه ورود آن ها به اتاق خواب یا اتاق بازی کودکان را داد.

  • از محصولات شوینده غیرسمی استفاده کنید: امروزه انواع پاک کننده های طبیعی یا غیر سمی در بازار وجود دارد که حاوی مواد شیمیایی نیستند که باعث تحریک پوست حساس کودک شما بشود.

  • استفاده از ماسک ضد حساسیت: از محافظ‌های تنفسی مانند ماسک ضد حساسیت استفاده کنید که می‌توانند در حین تنفس، عوامل حساسیت زا را به دام بیندازند.

تأثیر محیط در آلرژی دوران کودکی

شروع دوره مدرسه یا مهدکودک می تواند باعث ایجاد آلرژی های جدید یا تغییر شکل علائم آلرژیک موجود در کودکان شود. این می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله افزایش تماس با آلرژن های مختلف در محیط جمعی، مانند باکتری های مختلف، ویروس ها، کپک ها، کنه ها و همچنین تغییر در تغذیه، خواب و سایر عواملی که بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد.

کودکان مبتلا به آلرژی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی هستند

در این دوره، مهم ترین عامل معمولاً ورود کودک به یک محیط جمعی است، جایی که کودک بیشتر در معرض آلرژن های مختلف قرار می گیرد و به آنها آلوده می شود. این افزایش حساسیت به بیماری به ویژه در میان مبتلایان به آلرژی که اغلب سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، رایج است و می تواند منجر به عوارضی مانند برونشیت همراه با خس خس سینه و سرفه، آبریزش طولانی بینی یا عفونت گوش میانی شود.

آلرژی در کودکان می تواند در طول زمان تغییر کند

در کودکانی که استعداد ارثی برای آلرژی دارند، علائم آلرژی می تواند در طول زمان تغییر کند و متنوع باشد. در اوایل دوران کودکی، علائم ظاهری پوستی مانند اگزمای آتوپیک و آلرژی های غذایی شایع تر است. در سنین پیش دبستانی و مدرسه، این علائم ممکن است ناپدید شوند و حساسیت به آلرژن های موجود در هوا مانند کنه، گرده، کپک و آلرژن های حیوانی ایجاد شود. همچنین ممکن است علائم آسم برونش، رینیت آلرژیک و ورم ملتحمه ظاهر شود.

کل چرخه زندگی آلرژی را مارش آلرژیک می نامند که در آن آلرژی می تواند ترکیب شود، ناپدید شود و دوباره ظاهر شود. بنابراین، مهم است که والدین از علائم آلرژی در فرزندان خود غافل نشوند و به هر گونه علائم آلرژی جدید به سرعت پاسخ دهند تا بتوانند به موقع از متخصصان برای درمان فرزند خود کمک بگیرند.

آیا می توان از آلرژی در کودکان پیشگیری کرد؟

استعداد ابتلا به آلرژی ارثی و مادام العمر است، بنابراین نمی توان به طور کامل از ایجاد آن در کودکان جلوگیری کرد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به آلرژی کمک کند. در دوران بارداری، اجتناب از سیگار کشیدن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلاینده ها بسیار مهم است. تغذیه با شیر مادر همچنین به پیشگیری از آلرژی کمک می کند، همانطور که یک سبک زندگی سالم برای کودک که شامل رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، و رژیم غذایی متنوع می تواند مفید باشد.

آیا آلرژی در کودکان از بین می رود؟

در برخی موارد ممکن است یک پدیده گذرا باشد، مثلاً در صورت حساسیت به برخی غذاها ممکن است از بین برود.

آیا آلرژی برای کودکان خطرناک است؟

پاسخ این سوال به شدت آلرژی بستگی دارد. در بسیاری از کودکان، آلرژی یک بیماری مزمن است که در موارد شدید می تواند به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به درمان دارد. در چنین مواردی، درخواست کمک حرفه ای از متخصص آلرژی که می تواند به شناسایی عامل آلرژی و تجویز درمان مناسب کمک کند. اگر آلرژی در کودکی در سنین پایین تشخیص داده شود، می تواند خطر ابتلا به انواع شدیدتر بیماری های آلرژیک را در آینده به حداقل برساند.

آیا آلرژی های درمان نشده می تواند به سلامت کودکان و نوزادان آسیب برساند؟

آلرژی های درمان نشده در کودکان و نوزادان می تواند عواقب جدی بر سلامت آنها داشته باشد. بیماری های آلرژیک اغلب یک سیر مزمن دارند و می توانند به برخی از اندام های بدن آسیب برسانند. اگر آلرژی درمان نشود، می‌تواند منجر به تغییرات دائمی و غیرقابل برگشت در اندام‌های آسیب‌دیده شود، مانند نازک شدن پوست و بدتر شدن مکانیسم‌های دفاعی آن، یا باریک شدن دائمی راه ‌های هوایی که منجر به کاهش اکسیژن بدن و رشد کندتر می‌شود.

علاوه بر این، آلرژی های درمان نشده می تواند منجر به افزایش حساسیت به سایر عوامل آلرژی زا بشود که می تواند وضعیت کودک را بدتر کند. بنابراین، کمک به متخصصان و شروع به موقع درمان آلرژی برای کودک بسیار مهم است. متخصص آلرژی می تواند به تشخیص کمک کند و درمان مناسب را تجویز کند که می تواند از افزایش حساسیت به سایر آلرژن ها جلوگیری کند.

آزمایش آلرژی در کودکان و نوزادان چگونه انجام می شود؟

ابتدا یک تاریخچه پزشکی و تجزیه و تحلیل محیطی که کودک در آن زندگی می کند، رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی او انجام می شود. سپس، آزمایش‌های حساسیت پوستی، آزمایش‌های خونی برای بررسی سطوح آنتی‌بادی‌های IgE، پارامترهای ایمنی سلولی و آنتی‌بادی، اسپیرومتری برای ارزیابی وضعیت راه‌های هوایی و آزمایش‌های عملکردی ریوی انجام می‌شود. سطح اکسید نیتریک بازدمی (NO) را می توان در میعانات هوای بازدمی نیز اندازه گیری کرد که نشان دهنده سطح التهاب در راه های هوایی است. روش های تشخیصی و درمانی به طور مداوم در حال بهبود هستند. روش های آزمایشگاهی دقیق تر می شوند و امکان تشخیص تعداد فزاینده ای از عوامل آلرژی زا را فراهم می کنند.

آزمایش-آلرژی-در-کودکان-و-نوزادان-چگونه-انجام-می-شود؟

علائم آلرژی به غذا در نوزادان چیست؟

آلرژی های غذایی در نوزادان شایع است و می تواند به روش های مختلفی از جمله علائم پوستی (جوش، خارش، تورم)، مشکلات گوارشی (اسهال، استفراغ، نفخ)، مشکلات تنفسی (تنگی نفس، خس خس سینه) و سایر علائم ظاهر شود. شایع ترین آلرژن ها در نوزادان عبارتند از:

  • شیر
  • تخم مرغ
  • سویا
  • گندم
  • آجیل و خشکبار
  • ماهی و صدف

اگر والدین هر یک از این علائم را در کودک خود مشاهده کردند، مهم است که به دنبال کمک پزشکی و انجام آزمایشات تشخیصی باشند. اگر آلرژی غذایی تایید شود، باید از عوامل آلرژی زا موجود در غذا اجتناب کرده و احتمالا کودک تحت معالجه آلرژن قرار بگیرد.

چگونه با آلرژی به گرده افشانی در کودکان و نوزادان مقابله کنیم؟

آلرژی به گرده گل در نوزادان و کودکان می تواند به صورت آبریزش بینی، سرفه، اشک چشم، جوش پوستی و حتی اسهال و استفراغ ظاهر شود. اگر این علائم در زمان‌هایی که غلظت گرده‌ها زیاد است ظاهر شوند، ممکن است نشان دهنده واکنش آلرژیک به گرده باشد. در چنین مواردی مهم است که در اسرع وقت از یک متخصص اطفال یا متخصص آلرژی کمک بگیرید تا درمان مناسب را تعیین کند.

علاوه بر درمان، والدین می‌توانند اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای نوزادان خود انجام دهند، مانند محدود کردن زمان حضور در بیرون از منزل در فصل های گرده افشانی، استفاده از دستگاه تصفیه هوا با کیفیت بالا در سراسر خانه، جاروبرقی منظم و استفاده از تهویه مطبوع با فیلتر. همچنین تغذیه با شیر مادر می تواند به تقویت ایمنی کودک در موارد آلرژی به گرده کمک کند.

چگونه با آلرژی به کنه گرد و غبار در کودکان و نوزادان مقابله کنیم؟

آلرژی به کنه های گرد و غبار در نوزادان و کودکان از جمله شایع ترین آلرژی هایی است که می تواند منجر به آسم شود. به صورت آبریزش بینی، سرفه، اشک چشم، جوش پوستی و همچنین بی خوابی و تحریک پذیری ظاهر می شود. اگر علائم آلرژی کودک شما عمدتاً در شب رخ می دهد، به احتمال زیاد آلرژی به کنه های گرد و غبار است.

مهمترین اقدام پیشگیری استفاده از ملحفه، روکش تشک و بالش ضد گرد و غبار است که باعث دوری کنه ها می شود. همانند آلرژی های گرده و حیوانات، تمیز کردن منظم و استفاده از تصفیه کننده های هوای باکیفیت برای مبتلایان به آلرژی در سراسر خانه مهم است.

آلرژی به گلوتن چگونه خود را نشان می دهد و چگونه در کودکان و نوزادان درمان می شود؟

آلرژی به گلوتن که به عنوان بیماری سلیاک نیز شناخته می شود، یک اختلال خود ایمنی است که باعث سوء جذب مواد مغذی در روده کوچک می شود. این وضعیت می تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد و اغلب به صورت مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ، یبوست یا نفخ ظاهر می شود. در کودکان، آلرژی به گلوتن می تواند تأثیر منفی بر رشد و تکامل داشته باشد و اگر به درستی تشخیص داده نشود و درمان نشود، می تواند منجر به عوارض بعدی شود.

تشخیص حساسیت به گلوتن بر اساس آزمایش خون یا بیوپسی روده کوچک است. اگر کودک شما بیش از 2 سال سن دارد، می توانید یک آزمایش خانگی برای آلرژی به گلوتن نیز انجام دهید.

در صورت تایید حساسیت به گلوتن، لازم است غذاهای حاوی گلوتن مانند گندم، چاودار، جو، جو دوسر و سایر غذاهای مشتق شده را به طور کامل از رژیم غذایی حذف کنید. در حال حاضر جایگزین های زیادی برای غذاهای حاوی گلوتن در بازار موجود است، مانند برنج، ذرت، کینوا، نخود و انواع دیگر آرد و غلات. مهم است که اطمینان حاصل شود که رژیم غذایی کودک حاوی تمام مواد مغذی و ویتامین های لازم است که معمولاً در غذاهای حاوی گلوتن یافت می شود. بنابراین والدین می توانند در مورد نحوه تغذیه سالم و متعادل کودک خود که از حساسیت به گلوتن رنج می برد با متخصصان مشورت کنند.

چگونه سیستم ایمنی کودکان را تقویت کنیم؟

برای تقویت سیستم ایمنی کودکان در فصل پاییز، تشویق به فعالیت بدنی طبیعی در هوای تازه، ارائه یک رژیم غذایی متنوع و غنی از ویتامین C و دست کم نگرفتن زمان بهبودی پس از بیماری های عفونی از جمله سرماخوردگی توصیه می شود. مهم است که حداقل به مدت یک هفته از ورزش، تمرین، و فعالیت های بدنی سخت تر خودداری شود. علاوه بر این، برخی از مکمل های غذایی مانند ویتامین D3 می توانند برای تقویت سیستم ایمنی استفاده شوند.

سوالات متداول

1- چگونه آلرژی را در نوزادان (نوزادان و کودکان نوپا) تشخیص دهیم؟

آلرژی در نوزادان می تواند به طرق مختلف ظاهر شود و تشخیص آن دشوار است. علائم معمولی شامل علائم ظاهری پوستی مانند جوش، خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن است. علاوه بر این، نوزادان ممکن است علائم مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ، نفخ و گرفتگی شکم را داشته باشند. همچنین ممکن است مشکلات تنفسی مانند آبریزش بینی، سرفه و تنگی نفس داشته باشند. در برخی موارد، علائم عصبی مانند تحریک پذیری، بی قراری، بی خوابی و کاهش اشتها نیز ممکن است ظاهر شود.

2- واکنش های آلرژیک در نوزادان (شیرخواران) چگونه است؟

آلرژی غذایی در نوزادان بسته به ماده آلرژی زا و درجه واکنش آلرژیک می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. برخی از علائم واکنش آلرژیک در نوزادان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تظاهرات پوستی: جوش، لکه های قرمز، خارش، تورم، قرمزی و خشکی پوست می تواند ناشی از حساسیت غذایی یا حساسیت به مواد آرایشی یا شوینده باشد.

  • مشکلات تنفسی: خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس می تواند ناشی از حساسیت به گرد و غبار، کنه، شوره حیوانات، گرده گل یا کپک باشد.

  • مشکلات گوارشی: استفراغ، اسهال، درد شکم و گرفتگی عضلات می تواند ناشی از آلرژی غذایی باشد.
  • تظاهرات چشمی: آبریزش بینی، خارش، آبریزش چشم و ورم ملتحمه می تواند به دلیل حساسیت به گرده، کپک یا شوره حیوانات باشد.

برای والدین مهم است که از این علائم آگاه باشند و در صورت مشکوک شدن به آلرژی در نوزاد خود با پزشک متخصص مشورت نمایند.

3- چگونه حساسیت به شیر را در کودکان و نوزادان تشخیص دهیم؟

حساسیت به شیر در کودکان به خصوص در نوزادان بسیار شایع است. شایع ترین آلرژی به پروتئین های شیر گاو است، اما واکنش های آلرژیک به پروتئین های شیر گوسفند، بز یا سویا نیز ممکن است رخ دهد. علائم حساسیت به شیر در کودکان شامل جوش پوستی، خارش، تورم زبان، لب ها یا صورت، اسهال، استفراغ، نفخ، خس خس سینه، عطسه، آبریزش بینی یا درد شکم است. این علائم می تواند بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض عامل آلرژی یا تا چند ساعت پس از مصرف شیر ظاهر شود. اگر مشکوک هستید که فرزندتان از حساسیت به شیر رنج می‌برد، باید از پزشک متخصصی که می‌تواند آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهد و درمان مناسب را پیشنهاد کند، کمک بگیرید.

4- حساسیت به آفتاب در کودکان:

آلرژی به خورشید که به آن فتودرماتیت نیز گفته می شود، می تواند بر کودکان تاثیر بگذارد. معمولاً به صورت قرمزی پوست، خارش، سوزش و تاول پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر می شود. در کودکان، نشانه های ظاهری آلرژی به خورشید ممکن است قوی تر و بارزتر از بزرگسالان باشد. برای جلوگیری از این حساسیت در کودکان، توصیه می شود کودک را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید، از کرم های ضدآفتاب محافظ ارگانیک با کیفیت بالا استفاده کنید، پوست را با لباس بپوشانید و از کلاه لبه دار استفاده کنید. اگر علائم آلرژی به آفتاب ظاهر شد، توصیه می شود فوراً با پزشک تماس گرفته و کودک را تحت درمان قرار دهید که ممکن است شامل استفاده از کورتیکوئیدها و آنتی هیستامین ها باشد.

5- حساسیت به گربه در نوزادان:

آلرژی به گربه یکی از شایع ترین آلرژی ها در کودکان و نوزادان است. علت آن پروتئین Fel d 1 است که گربه ها از طریق بزاق، چرک و ادرار دفع می کنند. علائم آلرژی گربه شامل عطسه، گرفتگی بینی، خارش چشم و بینی، آبریزش بینی، جوش پوستی و تنگی نفس است. اگر کودک هر یک از این علائم را نشان داد، بهتر است از متخصص کمک بگیرید. یکی از راه‌های پیشگیری از آلرژی گربه، کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های گربه با جاروبرقی منظم، شستن زمین و تمیز کردن مکرر وسایل گربه است.

6- حساسیت به سگ چگونه در نوزاد ظاهر می شود؟

آلرژی به سگ در نوزادان می تواند نشانه های ظاهری مختلفی داشته باشد. علائم معمولی عبارتند از خارش، عطسه مکرر، آبریزش بینی، سرفه، تنگی نفس، قرمزی و آبریزش چشم، جوش پوستی یا اگزما. اگر این علائم پس از تماس با سگ ظاهر شد، مراجعه به متخصص آلرژی ضروری است تا در صورت تأیید آلرژی، درمان شروع شود. معالجه برای آلرژی سگ وجود دارد، اما به حداقل رساندن تماس با سگ و ایجاد محیطی عاری از شوره و گرد و غبار برای نوزاد نیز مهم است. بنابراین سگ را به محیط بازی و اتاق خواب کودکان راه ندهید و از جاروبرقی دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.

7- حساسیت به آجیل در نوزاد:

آلرژی به آجیل از جمله جدی ترین آلرژی های غذایی است. نوزادان اغلب به فندق، بادام یا گردو حساسیت دارند. علائم آلرژی به آجیل می تواند بسیار جدی باشد و شامل تورم، استفراغ، اسهال، از دست دادن هوشیاری و مشکل در تنفس باشد. اگر کودکی مشکوک به آلرژی به آجیل است، باید توسط متخصص آلرژی معاینه شود و آجیل از رژیم غذایی حذف شود. پیشگیری از حساسیت به آجیل در نوزادان شامل رعایت رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف آجیل در سال های اول زندگی کودک است.

8- تب یونجه (زکام) در کودکان به چه مواردی تقسیم می شود؟

تب یونجه یا رینیت آلرژیک یک بیماری آلرژیک است که با آبریزش بینی، خارش چشم، عطسه و گرفتگی بینی ظاهر می شود. تب یونجه در کودکان به دلیل حساسیت به گرده گیاهان ایجاد می شود. تب یونجه می تواند فصلی یا در تمام طول سال باشد. تب یونجه فصلی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که گیاهان خاصی در شکوفه کامل هستند، در حالی که تب یونجه چند ساله می‌تواند توسط آلرژن‌هایی در تمام طول سال مانند کنه‌های گرد و غبار ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *