با کمبود ماسک در طول همه‌گیری و افزایش قیمت آن در حال حاضر، مردم این سوال را دارند که آیا ماسک‌ N95 (ماسک FFP2) منقضی می‌شود یا خیر. آیا ماسک های تاریخ مصرف گذشته (اما دست نخورده) هنوز موثر هستند؟ نتایج شگفت‌انگیز از یک مطالعه بررسی شده، جواب سوال ما در مورد تاریخ انقضای ماسک N95 را خواهد داد.

چرا ماسک ها تاریخ انقضا دارند؟

تولید کنندگان بر روی بسته بندی ماسک های خود تاریخ انقضا مشخص می کنند. به عنوان مثال، 3M می‌گوید که ماسک ‌های آن‌ها زمانی که در بسته‌بندی اصلی خود و در شرایط آب و هوایی مناسب (4- تا 86 فارنهایت و در رطوبت نسبی کمتر از 80 درصد) نگهداری ‌شوند، ماندگاری 5 ساله دارند. این باعث می شود برخی افراد به این نتیجه برسند که ماسک ها بعد از این تاریخ کمتر موثر هستند.

انگیزه پشت تاریخ انقضا این است که اثربخشی ماسک به جایگیری مناسب بر روی صورت بستگی دارد. با گذشت زمان، این امکان وجود دارد که نوارهای الاستیک و فنر بینی شروع به تخریب کنند. اگر فنر و سایر قطعات ساختاری تخریب شوند، قابلیت جایگیری ماسک ها بر روی صورت کمتر می شود.

آیا ماسک های N95 منقضی می شوند؟

بیایید نگاهی به برخی از مطالعات انجام شده بیندازیم در مورد اینکه آیا ماسک های N95 منقضی می شوند یا خیر.

آیا ماسک های تاریخ مصرف گذشته عملکرد ضعیف تری دارند؟

محققان دانشگاه کارولینای شمالی و EPA این ایده را با آزمایش ماسک های تنفسی N95 شرکت 3M منقضی شده 10 ساله و ماسک نو بررسی کردند. نکته مهم این است که محققان این ماسک ها را به جای آدمک ها روی صورت افراد واقعی آزمایش کردند. (لینک منبع)

این تست‌ های جایگیری بسیار مهم هستند، زیرا مواردی را در نظر می‌گیرند که بیشتر افراد گمان می‌کنند که فنرها و سایر قطعاتی که بر جایگیری ماسک بر روی صورت تأثیر می‌گذارند، ضعیف می‌ شود. این آزمایش تعداد ذرات داخل ماسک را در حالی که فرد آن را پوشیده است با تعداد ذرات خارج از ماسک مقایسه می کند.

آیا-ماسک-های-تاریخ-مصرف-گذشته-عملکرد-ضعیف-تری-دارند؟

ماسک های 10 ساله منقضی شده به اندازه ماسک نو موثر هستند.

با کمال تعجب مشخص شد که ماسک‌های N95 (ماسک FFP2) منقضی شده با اختلاف حدود یک درصد به اندازه ماسک‌های کاملاً جدید مؤثر بودند که این میزان اختلاف اساساً غیر قابل تشخیص است.

توجه به این نکته مهم است که این یک مطالعه نسبتاً کوچک بود. محققان شش ماسک مختلف را در دو مدل آزمایش کردند. با این حال، شواهدی مبنی بر کاهش معنادار اثربخشی وجود نداشت.

ماسک های N95 پایدارتر از آن چیزی که فکر می کنید هستند

نتایج آزمایش‌های تاریخ انقضای ماسک N95 (ماسک FFP2) نشان می‌دهد که این دسته از ماسک ها بیشتر از آنچه برخی افراد فکر می‌کردند دوام می‌آورند. آزمایش‌های طول عمر در مورد ماسک‌های آلودگی که هر روز به مدت 30 روز استفاده می‌شوند، کاهش اثر یخشی به میزان کمتر از 1% را نشان داده‌اند.

اگرچه ماسک های تست‌ شده و ماسک‌ های نو ایده‌آل هستند، اما این نتایج نشان می ‌دهد که ماسک ‌های تاریخ مصرف گذشته محافظت مشابهی را ارائه می‌ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *