در چهار سال گذشته، ما افراد زیادی را با ماسک دیده ایم که استفاده از آن را به یک امر عادی و ضروری تبدیل کرده است. دستورالعمل‌های اخیر بیان می کند که افراد واکسینه شده می‌توانند ماسک های خود را کنار بگذارند و افراد واکسینه نشده اغلب می‌توانند بدون ماسک به بیرون از منزل بروند.

ماسک ها در طول مدت همه‌گیری، به عنوان سپر محافظ در برابر کرونا عمل کرده اند. آنها از ما در برابر استنشاق ذرات معلق در هوا و قطرات تنفسی حامل ویروس کرونا و از دیگران نیز در برابر قرار گرفتن در معرض قطرات بالقوه عفونی ما محافظت کرده اند.

اکنون که تمام دنیا در حال ایجاد مصونیت از طریق واکسیناسیون است، برخی ممکن است تعجب کنند که آیا ما پس از پایان کرونا نیز از ماسک استفاده خواهیم کرد یا خیر. پایان کرونا پایان استفاده از ماسک نخواهد بود، به خصوص که تا اکنون افراد در مورد اهمیت حفاظت از سلامت تنفسی در درازمدت بیشتر آموزش دیده اند.

دلایل غیر کرونایی زیادی برای استفاده از ماسک وجود دارد. به عنوان مثال، پیشگیری از آلرژی های فصلی، تب یونجه، بوی بد، گرد و غبار و آلودگی هوا از دلایلی هستند که لزوم استفاده از ماسک را ثابت می کنند.

علاوه بر این، ماسک های صورت برای حفظ حریم خصوصی شما و امنیت دیگران بسیار مهم هستند. آنها همچنین یک راه مفید برای مقابله با وضعیت آنفولانزای مسری و عطسه ارائه می دهند و از فرد سالم در برابر ویروس آنفولانزا که از طریق هوا از فرد آلوده منتقل می شود، محافظت می کنند.

در آسیا، مردم برای چندین دهه است که از ماسک استفاده می کنند. در آنجا، به عنوان یک حسن نیت در نظر گرفته می شود که هنگام بیماری خود را بپوشانید تا از انتشار میکروب ها به دیگران جلوگیری کنید.

دنیا احتمالاً با افزایش ایمنی شاهد کاهش استفاده از ماسک خواهد بود، اما بسیاری از افراد احتمالاً حتی پس از پایان همه گیری نیز ماسک های خود را حفظ خواهند کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله دلایل استفاده از ماسک در دوران پایان کرونا را فهرست کرده ایم.

برای پیشگیری از بیماری های فصلی

ماسک های صورت در برابر طیف وسیعی از بیماری های عفونی از ما محافظت می کنند. آنها همچنین می توانند به عنوان سپری در برابر بیماری های تنفسی رایج مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیز عمل کنند.

دکتر بیندیا گاندی، پزشک یکپارچه و پزشکی خانواده مستقر در آتلانتا، جورجیا، می گوید: «از آنجایی که میلیون ها نفر از ماسک استفاده می کردند، ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا در دروان همه گیری به طور قابل توجهی در مقایسه با سال های قبل کمتر شایع بود.»

کشورهای آسیایی سابقه طولانی در استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال عفونت از طریق هوا دارند. این عمل پس از شیوع سارس در سال 2003 در آسیا رایج تر شد.

دکتر دیوید کاتلر، پزشک خانواده در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، می‌گوید: «به نظر می‌رسد محتمل و معقول است که بسیاری از مردم پس از فروکش کردن تهدید کرونا به پوشیدن ماسک ادامه دهند.»

محافظت در برابر آلرژی

با آمدن تابستان، هوا در حال گرم شدن است و همه ما مشتاقانه منتظریم تا با دوستان و خانواده خود به طبیعت برویم و از هوای تازه لذت ببریم. در حالی که بیشتر مردم برای بهار و تابستان پیش رو هیجان زده هستند، کسانی که از آلرژی های فصلی رنج می برند، در رابطه با عوامل حساسیت زای فصلی نگران هستند.

مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از ماسک صورت می تواند به کاهش علائم آلرژی در افرادی که به طور منظم از آلرژی های فصلی رنج می برند کمک کند. متخصصان آلرژی خاطرنشان کرده اند که از زمانی که استفاده از ماسک صورت در دوران کرونا عادی شد، بسیاری از مردم شاهد کاهش علائم آلرژی خود بودند.

گرده ها از نظر اندازه بزرگتر از ویروس کرونا هستند، بنابراین در مقایسه با ذرات کوچکتر به راحتی از بدن خارج نمی شوند. به همین دلیل است که استفاده از ماسک برای آلرژی احتمال استنشاق گرده را کاهش می دهد.

با استفاده از ماسکی با فناوری فیلتراسیون پیشرفته مانند می توان علائم آلرژی به گرده افشانی و سایر حساسیت های فصلی را تا حد زیادی کاهش داد. ماسک FFP3 نانوکسین دارای گواهی و آزمایش برای فیلتر کردن تقریباً 99٪ از ذرات آلودگی و سایر ذرات ریز موجود در هوا است و یک ماسک ایده‌آل برای مبتلایان به آلرژی یا بیماری‌های تنفسی می باشد.

کاهش احتمال ابتلا به تب ینجه

علائم تب یونجه (زکام) که به عنوان رینیت آلرژیک نیز شناخته می شود عبارتند از آبریزش بینی، سرفه مداوم و عطسه. علت تب یونجه معمولاً یک آلرژن است که سیستم ایمنی شما را تحریک می کند تا آن را از بدن خارج کند. و اغلب اوقات در فصل زمستان پدیدار می شود.

به همین دلیل، باید ماسکی را انتخاب کنید که به طور خاص برای محافظت از شما در برابر تب یونجه طراحی شده باشد.

برای مقابله با اضطراب اجتماعی

افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی و سایر شرایط سلامت روانی با پوشیدن ماسک صورت تسکین یافته اند. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی اغلب از قضاوت یا انتقاد دیگران می ترسند و ماسک می تواند به عنوان یک مانع فیزیکی و روانی عمل کند.

یک مطالعه در سال 2020 از منبع معتبر در لهستان نشان داد که استفاده از ماسک با سطوح پایین تر اضطراب مرتبط است. کارشناسان بهداشت می گویند که در حالی که استراتژی های موثرتر دیگری برای مدیریت شرایط سلامت روان وجود دارد، واضح است که ماسک های صورت برای برخی افراد مفید واقع شده اند.

افرادی که دچار نقص ایمنی هستند

افرادی که دچار نقص ایمنی هستند – مانند کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند یا مبتلایان به HIV – اغلب قبل از همه گیری ماسک می پوشیدند زیرا اگر سیستم ایمنی بدن آنها نتواند با عفونت مبارزه کند، بیماری های روزمره مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می توانند کشنده باشند.

ما احتمالاً شاهد خواهیم بود که افراد بیشتری – از جمله افرادی که دارای نقص ایمنی یا دارای بیماری های زمینه ای هستند – در مکان های عمومی از ماسک استفاده کنند. احتمال استفاده از ماسک برای افرادی که آسیب پذیرتر هستند، زمانی که خطر بیماری بیشتر است و شرایطی که وضعیت آنها را ترسناک تر می کند، بیشتر خواهد بود.

جلوگیری از بوی بد در طول رفت و آمد

اگر روزانه با وسایل حمل و نقل عمومی به محل کار یا مدرسه و دانشگاه رفت و آمد می کنید، یک ماسک صورت می تواند در محافظت از شما در برابر بوی بدی که در راه تجربه می کنید کاربردی باشد.

از طرف دیگر در ساعات اولیه صبح جلوگیری می کند. معمولاً تعداد گرده ها در هوا زیاد بوده و رطوبت بیش از حد در هوا وجود دارد که باعث می شود محیط بو تولید کند.

برای مقابله با آن، استفاده از یک ماسک سوپاپ دار می تواند مفید باشد. ناگفته نماند که ماسک نانوکسین هیچ شکافی برای ورود ذرات تولید کننده بوی بد به بینی شما باقی نمی گذارد. درحالیکه تکنولوژی سوپاپ باعث می شود که شما عمل بازدم راحت تری را تجربه کنید.

گرم نگه داشتن صورت در فصل زمستان

در فصل زمستان یا زمانی که تغییرات فصلی رخ می دهد، رطوبت هوا نیز به اوج خود می رسد. علاوه بر این، جریان خون به بینی و گونه ها کاهش می یابد تا گرمای بدن حفظ شود. در نتیجه صورت شما سرد می شود.

تجربه نشان داده است که محافظت از گرما در زیر ماسک افزایش می یابد. این بدان معناست که ماسک های صورت می توانند بینی و گونه های شما را حتی در فصل زمستان گرم نگه دارند.

مراقبت در برابر آلودگی هوا

هوا حاوی ذرات گرد و غبار است که باعث واکنش های آلرژیک در بدن شما می شود. ماسک از دهان و بینی شما در برابر آلودگی هوا محافظت می کند.

وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود، فقط به این معنا نیست که کارخانه‌ها آلاینده‌ هایی را منتشر می ‌کنند، مثلاً زباله ‌های کارخانه‌ هایی که به صورت دود وارد جو می ‌شوند. در عوض، بسیاری از افرادی که در مناطق مسکونی زندگی می‌کنند که هیچ کارخانه ‌ای در آن وجود ندارد نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت‌ هستند.

ماسک یک راه آسان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های جدی است

همه‌گیری به ما نشان داده است که ماسک‌ می‌تواند به طور موثری از گسترش بیماری های واگیردار از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی نیز جلوگیری کند.

مطابق گزارش CDC، آنفولانرا هر سال باعث حدود 140000 تا 810000 بستری شدن در بیمارستان و تا 61000 مرگ در ایالات متحده می شود. اگر افراد بیشتری در طول فصل آنفولانزا و سرماخوردگی از ماسک استفاده کنند، می توانیم بار بیماری هایی را که سال به سال شاهد آن هستیم، کاهش دهیم.

سال ها بعد، احتمالاً شاهد خواهیم بود که برخی افراد همچنان در مکان های عمومی از ماسک استفاده می کنند. استفاده از ماسک می تواند معادل بستن کمربند ایمنی یا ترک سیگار باشد. این کار جان انسان ها را نجات می دهد، هزینه کمی دارد و خطری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *