امواج گرما برای افراد سالم ناخوشایند است. برای افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند، روزهای مه آلود، گرم و مرطوب می تواند کاملاً خطرناک باشد و مقابله با گرما ضروری است.

بدن شما نباید خیلی گرم (یا خیلی سرد) شود. اگر دمای بدن شما بیش از حد افزایش یابد، پروتئین هایی که بدن شما را می سازند و تقریباً تمام فرآیندهای شیمیایی آن را انجام می دهند، می توانند از کار بیفتند. بدن انسان از دو روش گرمای اضافی را دفع می کند که هر دوی آنها بر قلب فشار وارد می کند:

  • تشعشع: مانند آبی که در سراشیبی جریان دارد، گرما به طور طبیعی از مناطق گرم به مناطق سردتر منتقل می شود. تا زمانی که هوای اطرافتان خنک تر از بدنتان باشد، گرما را به هوا می تابانید. اما این انتقال زمانی متوقف می شود که دمای هوا به دمای بدن نزدیک شود.
    تابش نیاز به تغییر مسیر جریان خون دارد، بنابراین مقدار بیشتری از آن به پوست می رود. این کار باعث می شود که ضربان قلب سریع تر و پمپاژ خون بیشتر شود. در یک روز گرم، ممکن است دو تا چهار برابر بیشتر از یک روز خنک در هر دقیقه خون گردش کند.

  • تبخیر: هر مولکول عرقی که از پوست شما تبخیر می شود گرما را از بین می برد. در یک روز خشک، تبخیر یک قاشق چای خوری عرق می تواند کل جریان خون شما را تا 2 درجه فارنهایت خنک کند. اما اگر میزان رطوبت هوا از 75 درصد بیشتر بشود، بخار آب آنقدر در هوا وجود دارد که تبخیر به طور فزاینده ای دشوار می شود.
    تبخیر همچنین سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار می دهد. عرق بیشتر از گرما از بدن خارج می‌شود. همچنین همراه با آن سدیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز برای انقباضات عضلانی، انتقال عصبی و تعادل آب ‌از بدن خارج می شود. برای مقابله با این تلفات، بدن شروع به ترشح هورمون هایی می کند که به بدن کمک کنند تا آب را نگه دارد و از دست رفتن مواد معدنی را به حداقل برساند.

مشکلات ناشی از گرما

اکثر افراد سالم این تغییرات را بدون اینکه متوجه شوند تحمل می کنند. افرادی که قلب‌ آسیب‌دیده یا ضعیف دارند، یا افراد مسن تری که بدنشان به راحتی به استرس واکنش نشان نمی دهد، شرایط بسیار سخت تری دارند و ممکن است تسلیم گرمازدگی شوند. مثلا:

  • آسیب ناشی از حمله قلبی می تواند قلب را از پمپاژ خون کافی برای خلاص شدن از شر گرما باز دارد.

  • شریان های باریک شده با کلسترول می توانند جریان خون را در پوست محدود کنند.

  • داروها با تنظیم گرما تداخل دارند. مسدود کننده های بتا ضربان قلب را کاهش می دهند و بنابراین توانایی قلب را برای گردش خون به اندازه کافی برای تبادل گرمای موثر محدود می کنند. دیورتیک ها (قرص های آب) با افزایش خروجی ادرار، کم آبی بدن را بدتر می کنند. برخی از داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین ها می توانند جلوی تعریق را بگیرند.

  • سکته مغزی، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، دیابت و سایر شرایط می توانند پاسخ مغز به کم آبی را کسل کنند. بنابراین، ممکن است در ارسال سیگنال تشنگی شکست بخورد.

هوای گرم و مرطوب می تواند به ویژه برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا کسانی که در آستانه آن هستند سخت باشد. کار اضافی برای قلب، همراه با از دست دادن سدیم و پتاسیم و سیل داخلی هورمون های استرس، می تواند برخی از افراد را به دردسر بیاندازد. ترکیبی از افزایش جریان خون به پوست و کم آبی ممکن است فشار خون را به اندازه ای کاهش دهد که باعث سرگیجه یا زمین خوردن شود.

پیشنهاد برای مطالعه: مقابله با بیماری های مرتبط با گرما

راهکار های مقابله با گرما

برخی از راهکار های ساده می توانند به شما کمک کنند شرایط آب و هوایی نامناسب را تحمل کنید و گرما را از فشار بیش از حد به قلبتان و خراب کردن تابستانتان دور نگه دارید.

  • به خودتان سخت نگیرید. با به تعویق انداختن ورزش یا سایر فعالیت های بدنی تا زمانی که هوا خنک تر شود، اهمال کاری را از یک رذیله به یک فضیلت تبدیل کنید. عصر و صبح زود بهترین زمان برای بیرون رفتن است. اگر ورزش می کنید، بیشتر از حد معمول آب بنوشید.

  • هوای خنک لذت بخش است. سرما بهترین راه برای غلبه بر گرما است. پنکه ها کار می کنند، اما فقط تا حدی – وقتی هوا همدما با بدن شما است، نشستن در مقابل یک پنکه تقریباً به اندازه نشستن در مقابل یک سشوار مفید است. اگر بیرون از منزل هستید، گذراندن یک یا دو ساعت در یک سینما، در یک فروشگاه یا مغازه های دارای تهویه مطبوع می‌تواند به شما کمک کند. همینطور یک دوش یا حمام خنک، یا قرار دادن یک پارچه سرد و مرطوب یا کیسه یخ زیر بازو یا کشاله ران می تواند مفید باشد.

  • مایعات بخورید. هر چه میزان مایعات خنک کننده در بدن شما کمتر باشد، احتمال گرم شدن بیش از حد شما بیشتر می شود. متأسفانه، هیدراته ماندن همیشه آسان نیست. مشکلات معده یا روده، دیورتیک ها، سیگنال تشنگی معیوب، یا مصرف کم مایعات همگی می توانند اختلال ایجاد کنند. در روزهای گرم و مرطوب خطرناک، سعی کنید هر ساعت یک لیوان آب بنوشید. (اگر نارسایی احتقانی قلب دارید، ابتدا با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید.) نوشابه های شیرین و آب میوه های پرقدرت را بیشتر مصرف کنید، زیرا آنها سرعت عبور آب از سیستم گوارشی به جریان خون را کاهش می دهند. همچنین مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا الکلی را کاهش دهید زیرا می توانند باعث کم آبی بدن شوند یا آن را تقویت کنند.

  • غذای سبک بخورید. از وعده های غذایی کوچکتر استفاده کنید که معده شما را بیش از حد پر نکند. سوپ های سرد، سالاد ها و میوه ها و سبزیجات می توانند گرسنگی شما را برطرف کنند و مایعات بیشتری به بدن شما برسانند.

علائم هشدار دهنده بیماری گرما

مشکلات مربوط به گرما از مشکلات آزاردهنده مانند گرمای آزار دهنده (همچنین به عنوان راش گرما شناخته می شود) تا گرمازدگی را شامل می شود. تشخیص اینکه گرمازدگی از چه نقطه ای شروع می شود دشوار است. حداقل در ابتدا می توان هر دو را با آنفولانزای تابستانی اشتباه گرفت. علائم ظاهری خطرناکی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی
  • سردرد
  • گیجی یا سردرگمی
  • انقباضات عضلانی

اگر فکر می کنید مشکلات مربوط به گرما دارید یا اگر علائم آن را در شخص دیگری می بینید، رفتن به یک فضای دارای کولر و نوشیدن آب خنک مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید. اگر اینها کمک نکرد یا علائم ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *