پس از بررسی رتبه بندی (استاندارد) ‌های مختلف جهانی برای تولید انواع ماسک تنفسی، قصد داریم به سوال مهمی پاسخ دهیم. کدام رتبه بندی ماسک بهترین است؟ اگر با انواع سیستم‌های مورد نظر برای تایید فیلتراسیون ماسک آشنا نیستید بخش اول این پژوهش «بررسی انواع سیستم‌های رتبه بندی ماسک در جهان» را مطالعه کرده و پس از آن با ما همراه شوید. زیرا در این مجال قصد داریم رتبه‌بندی‌های مختلف ماسک را مقایسه کنیم و ببینیم بهترین رتبه بندی فیلتراسیون ماسک تنفسی کدام است.

بدیهی است که انتخاب بهترین ماسک به شرایط ما بستگی دارد، با این حال، برای این بخش از این فرض استفاده می‌کنیم که شما به ماسک مقاوم در برابر روغن نیاز ندارید و خرید ماسک را برای فیلتر ذرات استاندارد، مانند گرد و غبار ریز (بر خلاف ذرات ویروسی یا موارد دیگر) در نظر گرفته‌اید. در نتیجه قرار است برای خرید ماسک تنفسی به بازار برویم که باید سطح فیلتراسیون خوبی را ارائه کند.

بهترین وجود ندارد!

به یاد داشته باشیم که هیچ امتیاز واحدی برای انتخاب «بهترین» سیستم وجود ندارد. به عنوان مثال، ماسک‌های N ذاتا بهتر از ماسک‌های FFP نیستند. هر سیستم رتبه بندی مختلف یک ماسک قابل استفاده برای فیلتراسیون 95٪ در محیط‌های خطرناک دارد. علاوه بر این، همه استانداردها دارای ماسک‌هایی هستند که بیش از 99٪ فیلتر را هم فراهم می‌کنند. با توجه به آنچه گفته شد، فقط برخی از استانداردها (FFP1 ،KF80 ،P1 ،DS1 و PFF1) ماسکی با کارایی پایین ارائه می‌دهند که 80% فیلتر را فراهم می‌کند.

زمان بررسی بهترین رتبه بندی (استاندارد) برای فیلتراسیون ماسک تنفسی درک این نکته مهم است؛ زیرا هر رتبه بندی ماسک بهتر از دیگری نیست. البته هر ماسک با هر درجه بندی در این سیستم‌ها، بهتر از یک ماسک جراحی ساده عمل می‌کند. زیرا هر سیستم رتبه بندی دارای طیف وسیعی از سطوح حفاظتی (اغلب با 3 سطح مختلف) است.

با این تفاسیر اگر می‌خواهید بهترین ماسک تنفسی را داشته باشید، به دنبال محصولاتی باشید که دارای امتیاز حدود 99% هستند. در نتیجه ماسک N99 ،FFP3 ،KN100 یا هر ماسک مشابهی برای افراد مختلف مناسب است. حتی یک ماسک P100 هم می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ اما زمانی که هزینه صرف شده برای خرید اهمیتی نداشته باشد. البته این ماسک‌ها اغلب قابلیت تنفس را کمی سخت می‌کنند و ممکن است بهترین انتخاب برای استفاده عمومی نباشند.

ماسک‌های تنفسی با درجه بندی مشابه ماسک N95 نیز بسیار خوب عمل می‌کنند. ماسک‌هایی مانند KF94 ،FFP2 ،P2 و KN95 همگی گزینه‌های عالی هستند و محافظت خوبی در برابر گرد و غبار ریز و سایر ذرات ارائه می‌دهند. این ماسک‌ها اغلب برای استفاده روزانه بهتر انتخاب هستند؛ زیرا تنفس با آنها راحت‌تر است.

بهترین رتبه بندی فیلتراسیون ماسک تنفسی با مقایسه انواع سیستم‌ها

هنگام مقایسه برای انتخاب بهترین رتبه بندی برای فیلتراسیون ماسک تنفسی، سه دسته اصلی پیش روی ما وجود دارد. ماسک‌هایی که دارای فیلتراسیون بیشتر از 80٪ (شامل KN90 و KP90) هستند، انواعی که بیش از 94٪ فیلتراسیون را ارائه می‌کنند و مواردی که بیشتر از 99٪ فیلتر (از جمله ماسک‌هایی با فیلتراسیون 99.97٪) را در نظر دارند. اما این کدها چه معنایی دارند؟

  • بالاتر از 80% فیلتر: FFP1 ،KF80 ،KN90 ،P1 ،DS1 ،RS1 ،PFF1 (مقاوم در برابر روغن:RL1 ،DL1 و KP90)
  • بالاتر از 94٪ فیلتر: FFP2 ،KF94 ،KN95 ،P2 ،N95 ،DS2 ،RS2 ،PFF2 (مقاوم در برابر روغن: R95 ،P95 ،RL2 ،DL2 KP95)
  • بالاتر از 99٪ فیلتر: FFP3 ،KF99 ،KN100 ،P3 (تمام صورت)، N99 ،N100 ،DS3 ،RS3 ،PFF3 (مقاوم در برابر روغن: P100 ،RL3 ،DL3 ،KP100)

از آنجایی که همه گواهینامه‌های رایج بر اساس استانداردهای NIOSH یا EN اروپایی هستند، می‌توانیم فرض کنیم که اکثر ماسک‌های معادل مشابه این استانداردها عمل می‌کنند. البته این قانون فقط برای ماسک‌های معتبری که این الزامات را رعایت می‌کنند، صادق است. اجازه دهید با دسته بندی ماسک‌ها به چهار سطح مختلف بحث را پیش ببریم. این سطوح با توجه به درصدهای فیلتراسیون جداسازی شده‌اند.

سطح 1: FFP1 ،KF80 ،PFF1 ،DS1 ،P1

در سطح اول ما ماسک‌های دارای رتبه KF80 ،FPP1 ،DS1 ،RS1 ،P1 و PFF1 را داریم. با این حال، تفاوت زیادی بین این ماسک‌ها وجود ندارد. از آنجایی که بیشتر این سیستم‌های رتبه بندی بر اساس سیستم‌های اتحادیه اروپا هستند، این ماسک‌ها عمدتا از نظر مشخصات یکسان تولید می‌شوند. به همین دلیل، بهتر است ماسکی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه و صورت شما باشد.

البته با بررسی بهترین رتبه بندی برای فیلتراسیون ماسک تنفسی متوجه می‌شویم که بزرگ‌ترین تفاوت TIL است. اگر خاطرتان باشد گفته بودیم که ماسک‌های FFP1 ،KF80 و P1 باید تحت بررسی‌های مختلف این آزمایش قرار بگیرند. ماسک‌های تایید شده در ژاپن باید نتایج نشت را در دستورالعمل‌های خود درج کنند، اما هیچ الزامی در استاندارد آنها وجود ندارد. ماسک‌های PFF1 نیز از نیاز به آزمایش TIL مستثنی شده‌اند.

در حالی که این ماسک‌ها به خوبی از ما محافظت می‌کنند، مهم است به یاد داشته باشید که فقط دارای فیلتراسیون 80 درصدی هستند. همه این ماسک‌ها کمتر از ماسک‌های موجود در سطح بعدی (94 تا 95 درصد) مؤثر هستند. مسلما، این تجهیزات تنفس بهتری را ارائه می‌دهند و ممکن است در شرایطی که به فیلتراسیون کمتری نیاز است بهترین گزینه باشند.

اگر به دنبال یک ماسک مقاوم در برابر روغن در این دسته هستید، محصولات DL و RL تنها گزینه با فیلتراسیون بیشتر از 80٪ هستند. ماسک‌های KP90 چین نیز در برابر روغن مقاوم هستند اما در فیلتراسیون 90% قرار دارند.

سطح 2: N95 ،KN95 ،FFP2 ،KF94 ،DS2 ،P2 ،PFF2

سطح دوم گزینه‌های بسیار بیشتری دارد. شایان ذکر است از آنجایی که ماسک‌های KF94 ،PFF2 و P2 از همان مشخصات ماسک‌ FFP2 استفاده می‌کنند، این مقایسه بهترین رتبه بندی برای فیلتراسیون ماسک تنفسی برای کارکرد ماسک‌های N95 ،KN95 ،DS2 و FFP2 مورد توجه است.

هر دو ماسک N95 و KN95 در فیلتر کردن حداقل 95 درصد ذرات ریز موثر هستند. از سوی دیگر، ماسک‌های FFP2  هم تا 94 درصد رتبه بندی شده‌اند. به همین دلیل، ماسک‌های N95 و KN95 تنها کمی موثرتر از FFP2 و KF94 هستند. با این حال، این تفاوت حداقلی است و برخی از ماسک‌های FFP2 و KF94 می‌توانند درصد بسیار بالاتری از ذرات را فیلتر کنند. با این حال، اگر به دنبال اطمینان بیشتر هستید، ماسک N95 یا KN95 بهترین گزینه است.

ماسک‌های KN95 چین بسیار شبیه به ماسک‌های N95 عمل می‌کنند و تفاوت‌های بسیار جزئی دارند. با این حال، یافتن اطلاعات بیشتر از این در مورد ماسک‌های KN95 به زبان انگلیسی بسیار سخت است. علاوه بر اینها، تأیید صحت یک ماسک N95 بسیار ساده‌تر است. به همین خاطر، ماسک‌های N95 معمولا بهترین تجهیزات در این دسته هستند.

ماسک FFP2 و ماسک‌های مشابه آن از نظر فیلتراسیون در رتبه دوم قرار دارند. با این حال، از نظر راحتی، این ماسک‌ها اغلب بهتر از همتایان دارای گواهی NIOSH خود هستند. آنها عموما قابلیت تنفس بیشتری دارند و برخی از آنها – مانند ماسک‌های KF94 – برای استفاده عمومی طراحی شده‌اند. می‌توانید آنها را بدون تست تناسب هم استفاده کنید.

سطح 3: N99 ،KF99 ،FFP3 ،DS3 ،PFF3 ،KN100 ،N100

در بالاترین سطح، ماسک‌های فیلتراسیون 99 و 99.97 درصد قرار دارند. اینها بهترین ماسک‌هایی هستند که می‌توان خریداری کرد و بهترین محافظت را در برابر ذرات ریز و بسیار ریز به دست آورد. مانند ماسک‌های سطح 2 در بررسی بهترین رتبه بندی برای فیلتراسیون ماسک تنفسی، این دسته را هم می‌توان ساده سازی کرد؛ زیرا بسیاری از ماسک‌ها از استاندارد EN اروپا پیروی می‌کنند؛ بنابراین نیازی به مقایسه بسیار جزئی ندارند.

N99 ،FPP3 ،KF99 ،DS3 و PFF3 همگی قابل مقایسه هستند و مقدار 99% فیلتراسیون یا بالاتر را ارائه می‌دهند. با این حال، مانند دسته‌های بالا، ماسک‌های KF99 برای استفاده عمومی طراحی شده‌اند و احتمالا راحت‌ترین نمونه‌ها هستند که حتی بدون تست تناسب استفاده می‌شوند.

با این اوصاف، ماسک‌های N100 و KN100 هر دو برای فیلتر کردن 99.97 درصد ذرات در 0.3 میکرون رتبه‌بندی شده‌اند. این ویژگی باعث می‌شود که آنها نسبت به ماسک‌ N99 و FFP3 مؤثرتر باشند. اگر به دنبال بالاترین فیلتراسیون ذرات موجود هستید، این نمونه‌ها فوق العاده خواهند بود.

استثنای قابل توجه در اینجا ماسک‌های دارای رتبه P3 هستند. همان‌طور که گفته شد، این رتبه بندی فقط برای ماسک‌های تمام صورت موجود است. به این ترتیب، این ماسک‌ها در این سطح قرار نمی‌گیرند، بلکه با ماسک‌های P100 و KP100 مقایسه می‌شوند.

سطح 4: P100 ،P3 ،KP100

ماسک‌های نهایی در لیست بهترین رتبه بندی برای فیلتراسیون ماسک تنفسی برای اهداف عمومی نیستند. این ماسک‌ها توسط NIOSH (P95 ,P99 ,P100) و KP یا همان اداره استاندارد چین (KP90 ،KP95 ,KP100) رتبه‌بندی شده‌اند. تفاوت این ماسک‌ها با سایر ماسک‌های موجود در این لیست، مقاوم بودن آنها در برابر روغن است. ماسک‌های KP100 و P100 به شدت در برابر روغن مقاوم هستند. همه این ماسک‌ها برای فیلتراسیون 99.97٪، مشابه انواع غیر روغنی مقاوم طراحی شده‌اند.

ماسک‌های P3 نیز عملکرد مشابهی دارند و برای فیلتر کردن ذرات بسیار سمی و محرک طراحی شده‌اند. برخی از فیلترها نیز برای تصفیه گازها سمی در نظر گرفته می‌شوند. همه این ماسک‌ها برای استفاده حرفه‌ای توسط متخصصان مناسب هستند.

بهترین-رتبه-بندی-فیلتراسیون-ماسک-تنفسی-با-مقایسه-انواع-سیستم‌-ها

جمع بندی بهترین رتبه بندی فیلتراسیون ماسک تنفسی

با تمام سردرگمی پیرامون ماسک‌های تنفسی، امیدواریم که این مجموعه مقالات به شما کمک کرده باشند که بهترین رتبه بندی (استاندارد) برای فیلتراسیون ماسک تنفسی را تشخیص داده و زمان خرید ماسک تنفسی از آنها استفاده کنید. در حالی که ماسک‌های تنفسی می‌توانند از کاربر در برابر ذرات ریز محافظت کنند، مهم است که طرز استفاده صحیح از آنها را مد نظر قرار دهید. 

سوالات متداول

آیا ماسک N95 و KN95 یکسان هستند؟

خیر. این دو سیستم رتبه بندی متفاوت هستند. رتبه بندی N توسط NIOSH ایالات متحده ارائه می‌شود؛ اما رتبه بندی KN توسط اداره استاندارد چین ارائه شده است. با این حال، هر دو رتبه بندی ویژگی‌های مشابه بسیاری هم دارند.

آیا ماسک FFP2 همان N95 است؟

ماسک‌های دارای رتبه FFP2 به خصوص در مورد فیلتراسیون دارای ویژگی‌های مشابه با رتبه N95 هستند. با این حال، رتبه بندی‌ها در مناطق مختلف استفاده می‌شود و تفاوت‌هایی با هم دارند.

چرا رتبه بندی‌های مختلف زیادی وجود دارد؟

بسیاری از مناطق جهان بهترین رتبه بندی برای فیلتراسیون ماسک تنفسی خود را توسعه داده‌اند تا نیازهای بازار محلی را برآورده کنند. علاوه بر این، برخی از سیستم‌ها در بخش‌های خاص هدف قرار می‌گیرند، در حالی که برخی برای استفاده عمومی مناسب هستند.

تفاوت بین ماسک N95 ،R95 و P100 چیست؟

همه این ماسک‌ها توسط NIOSH رتبه بندی شده‌اند. با این حال، تفاوت آنها به میزان مقاومت در برابر روغن بازمی‌گردد. ماسک‌های N95 به طور متوسط در برابر روغن مقاوم هستند، در حالی که ماسک‌های R95 کمی در برابر روغن مقاوم بوده و P100 در برابر روغن مقاومت بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *