آیا سرماخوردگی های بهاری مکرر را تجربه می­کنید یا بعد از گذراندن وقت در خارج از منزل احساس خستگی و بی­قراری می کنید؟ اگر چنین است، ممکن است آلرژی به گرده افشانی داشته باشید. برای درک بهتر این وضعیت، علل زمینه‌ای آن و اقدامات پیشگیرانه مؤثر، بیایید چگونگی ایجاد حساسیت به گرده افشانی را بررسی کنیم. همچنین برای آشنایی بیشتر با آلرژی و انواع آن، پیشنهاد می­شود ابتدا مقاله آلرژی چیست؟ علائم و نشانه­ ها را مطالعه نمایید.

آلرژی به گرده افشانی در فصل بهار چگونه ایجاد می شود؟

بسیار مهم است که بدانیم عوامل آلرژی زای گرده افشانی نه تنها در فضای باز بلکه در داخل خانه ما نیز وجود دارند.

آیا می دانستید که تقریباً تمام افراد از حساسیت به گرده افشانی رنج میبرند؟

هنگامی که یک عامل حساسیت زا وارد بدن می شود، یک واکنش آلرژیک ایجاد می­کند. شایع ­ترین عوامل آلرژی عبارتند از گرده گل، کنه­ های گردوغبار، خز حیوانات و کپک ­ها. اگرچه این آلرژن‌ها تهدیدی برای افراد غیر آلرژیک ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند به طور قابل توجهی بر افرادی که آلرژی دارند تأثیر بگذارند. برخی از تست‌های آلرژی خانگی می‌توانند به شناسایی عوامل آلرژی زا کمک کنند و تا ۹۸ درصد در تشخیص آلرژی به گرده چمن، کنه‌ های گرد و غبار و موهای گربه کارایی داشته باشند.

آلرژی به گرده افشانی یک بیماری شایع است و تخمین زده می­شود که تا 40 درصد از جمعیت اروپا از آن رنج می برند.

واکنش آلرژیک شامل دو مرحله است:

  • حساسیت (افزایش حساسیت) – بدن آنتی ­بادی­ هایی را علیه عامل حساسیت تولید می­کند که به سلول ­های سیستم ایمنی متصل می­شود.
  • واکنش آلرژیک – این مرحله زمانی شروع می­شود که بدن بار دیگر با ماده حساسیت زا مواجه می­شود. آنتی­ بادی ­ها آزاد شده و باعث تولید موادی مانند هیستامین می­شوند که باعث ایجاد علائمی مانند آبریزش بینی یا جوش پوستی می­شود.

چه گل­ هایی بیشتر در فصل بهار گرده افشانی می­کنند؟

عوامل آلرژی زای اولیه ­ای که در بهار ایجاد می­شوند عبارتند از: فندق، توسکا، صنوبر، سرخدار، ارس، توس، زبان گنجشک، ممرز، بید، افرا، بلوط، چنار، گردو و علف. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی در یک ماه خاص شکوفا می شود، به تقویم گرده افشانی مراجعه کنید.

  • فندق – فندق معمولاً در اردیبهشت ماه شکوفا می­شود، اما ممکن است در فروردین نیز ظاهر شود. آلرژی به فندق اغلب با حساسیت به توس یا توسکا همراه است.

  • توسکا – توسکا در ماه فروردین شکوفا می­شود و دومین عامل شایع رینیت آلرژیک فصلی و ورم ملتحمه آلرژیک است.

  • صنوبر – گل­ های صنوبر در ماه فروردین به صورت دم آویزان گربه (مثل درخت گردو) در اوایل بهار ظاهر می­شوند. میوه‌های صنوبر در اردیبهشت و خرداد می‌رسند و حاوی دانه‌ ها و کرک‌ های سفید هستند.

  • توس – اولین ماه رشد این عمال آلرژی زا فروردین است، گرده غان یکی از شایع­ ترین علل آسم آتوپیک و تب یونجه است.

  • ممرز – ممرز در ماه فروردین شکوفا می­شود، و در حالی که حساسیت به این عامل غیر معمول است، ممکن است به خصوص در افرادی که به گرده غان حساسیت دارند، رخ دهد.

  • بلوط – بلوط تابستانی و زمستانی وجود دارد که در اردیبهشت شکوفا می­شود. این یک عامل آلرژی زای متوسط است، نه خیلی تهاجمی.

  • علف ­ها – عوامل آلرژی زای گرده چمن شایع­ ترین علت رینیت آلرژیک و آسم آتوپیک هستند. فصل اولیه علف ها در ماه اردیبهشت است و اولین دانه­ های گرده چمن در فروردین ظاهر می­شود.

عوامل حساسیت زای موجود در هوا که به آن­ها آلرژن های تنفسی نیز گفته می شود، شایع­ ترین دلیل برای ایجاد آلرژی هستند. آن­ها بیشترین تعداد واکنش های آلرژیک را ایجاد می کنند زیرا گسترده­ ترین آن­ها هستند. این آلرژن‌ها تقریباً در همه جا یافت می‌شوند و اجتناب از آن­ها به دلیل اینکه در هوا منتقل می­شوند، دشوار است.

چه-گل­-هایی-بیشتر-در-فصل-بهار-گرده-افشانی-می­کنند؟

آلرژی به گرده گل چه علائمی دارد؟

علائم آلرژی بسته به نوع عامل آلرژی و ماه و فصل خاص ممکن است کاملاً نامحسوس باشد یا غیر قابل تحمل بشود.

بیشتر علائم آلرژی به گرده افشانی شبیه علائم سرماخوردگی یا عفونت سینوسی معمولی است که معمولاً ریه ­ها، بینی و چشم­ ها را تحت تأثیر قرار می­دهد.

شایع­ ترین علائم آلرژی عبارتند از:

  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • اشک چشم
  • سرفه
  • برونشیت
  • آسم
  • سردرد
  • خستگی

چگونه علائم آلرژی را کاهش دهیم و از خود محافظت کنیم؟

اگر از آلرژی به گرده افشانی رنج می برید، پیگیری سطح آلرژن­ های موجود در هوا ضروری است. در دوره‌ هایی که میزان گرده‌ ها زیاد است یا باد می‌وزد، بهتر است در خانه بمانید و از بیرون رفتن خودداری کنید. توصیه می شود از تهویه هوای منزل خودداری کنید و در صورت لزوم از پرده به عنوان فیلتر ضعیف برای پنجره­ های باز استفاده کنید.

اهمیت رعایت بهداشت بینی

شست و شوی بینی با آب نمک یکی از راه­ های کاهش علائم رینیت آلرژیک، به ویژه در زمان اوج حملات گرده است. اگر با استفاده از سرم شست­ و شو راحت نیستید، استفاده از اسپری ممکن است برای شما مناسب ­تر باشد که برای بهداشت روزانه بینی برای بزرگسالان و حتی کودکان کوچک، از جمله نوزادان مناسب است. اسپری های بینی قابل حمل و مناسب برای سفر هستند.

ایجاد محیطی بدون گرده در خانه

هنگامی که در داخل خانه حضور دارید، تصفیه کننده­ های هوا نقشی حیاتی در فیلتر کردن گرده ­ها و عوامل حساسیت زا ایفا می­کنند و باعث تسکین مقدار قابل توجهی از واکنش ­های آلرژیک می­شوند. مهم ­تر از همه، این کار به بدن کمک می­کند تا قبل از آغاز فعالیت­ های خارج از منزل، بهبود یابد.

محافظت از خود در فضای باز

در طول فصل اوج گرده افشانی، اغلب توصیه می­شود که مبتلایان به آلرژی از بیرون رفتن خودداری کنند. اگر ماندن در داخل خانه امکان ­پذیر نیست، توصیه می­شود اقداماتی را برای محافظت از خود انجام دهید. در این مدت استفاده از ماسک‌ تنفسی را در نظر بگیرید.

مراقبت از چشم­ ها

برای برخی افراد، واکنش‌ های آلرژیک در درجه اول روی چشم‌ ها تأثیر می‌گذارد، که امری چالش ­برانگیز است زیرا نمی‌توان آنها را با ماسک پوشاند. بنابراین توصیه می­شود که قطره ­های ضذ حساسیت مخصوص چشم را در دسترس داشته باشید و استفاده از ریمل، خط چشم و سایه چشم را در این دوره محدود کنید، زیرا می­توانند چشم را بیشتر تحریک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *