شاید گمان کنید بررسی سیستم های رتبه بندی ماسک اهمیت خاصی ندارد و یا مبحث دشواری است. اما زمانی که به دنبال انتخاب بهترین ماسک تنفسی هستید، ضرورت چنین بررسی را درک خواهید کرد. در واقع درک تفاوت بین ماسک تنفسی N95 و R95 آنجایی مهم می‌شود که زمان خرید باید توجه کنیم هر کدام از این تجهیزات را کدام سیستم و تحت چه فاکتورهایی تایید کرده است. از آنجایی که متوجه شده‌ایم اکثر مردم چقدر در مورد این سیستم‌ها و تفاوت رتبه بندی اطلاعات کمی دارند، قصد داریم در این متن به بررسی این مسئله بپردازیم که سیستم رتبه بندی چیست و چرا اهمیت دارد؟

قبلا در مقاله ای با عنوان استاندارد ماسک های تنفسی و مقایسه آن ها بطور کلی و مختصر به این موضوع پرداخته بودیم اما تصمیم گرفتیم که در دو مقاله جامع و کاربردی بطور کامل این مطلب را توضیح دهیم.

برای اینکه بتوانید زمان خرید ماسک تنفسی بهترین گزینه را در نظر بگیرید، لازم است که پس از مطالعه این مقاله، «بهترین رتبه بندی فیلتراسیون ماسک تنفسی» را هم بررسی کنید. در واقع این دو متن در پیوند با یکدیگر تدوین شده‌اند تا شما انتخاب مناسبی میان انواع ماسک های تنفسی داشته باشید.

معرفی سیستم های رتبه بندی ماسک

بزرگ‌ترین عاملی که درک رتبه بندی (استاندارد) ماسک‌ها را بسیار دشوار می‌کند، تعداد سیستم های مختلف است. البته شناخته شده‌ترین رتبه بندی ماسک، سیستم NIOSH است که ماسک‌های N95، N99 و N100 را تایید می‌کند. این ماسک‌ها توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا که بخشی از CDC است رتبه بندی شده‌اند. اما زمانی که بررسی همه سیستم های رتبه بندی ماسک را شروع می‌کنیم متوجه خواهیم شد که این تنها بخشی از کلیت ماجراست.

در کنار NIOSH که ماسک‌های دارای رتبه‌بندی R و P را تأیید می‌کند، 6 سیستم رتبه ‌بندی ماسک رایج دیگر نیز وجود دارد. اگرچه گاهی اوقات داشتن اطلاعات مفید در مورد سیستم رتبه بندی NIOSH کافی است، اما در مواقعی که با وضعیتی مانند همه گیری کرونا روبرو هستیم، دانستن رتبه‌های دیگر ماسک های تنفسی هم می‌تواند مفید باشد. از این گذشته، ماسک‌های N95 معمولا اولین تجهیزاتی هستند که فروخته می‌شوند. اما در مورد دیگر ماسک‌ها چطور؟

در میان انواع سیستم های رتبه بندی ماسک، مهم‌ترین سیستمی که باید بشناسید، رتبه بندی NIOSH (N95) و اروپا EN (FFP2) هستند. اینها رایج‌ترین ماسک‌هایی هستند که یافت می‌شوند و اکثر سیستم های رتبه بندی دیگر بر اساس دستورالعمل‌های این ماسک‌ها وارد میدان می‌شوند یا به دقت از آنها پیروی می‌کنند. دیگر انواع رایج‌ترین سیستم‌های رتبه‌ بندی به شرح زیر هستند:

  • KF کره‌ای که توسط MFDS (وزارت ایمنی غذا و دارو) برنامه ریزی می‌شود.
  • رتبه‌ بندی KN و KP چینی که توسط اداره استاندارد چین بررسی می‌شود.
  • نیوزیلند و رتبه ‌بندی P استرالیا که توسط استانداردهای مشترک استرالیا/نیوزیلند ارائه می‌شود.
  • کمیته رتبه بندی DS ژاپن که توسط وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن بررسی می‌شود.
  • رتبه بندی PFF برزیل که توسط وزارت اقتصاد ارائه می‌شود.

با نگاه به این لیست احتمالا همان مسئله دشواری درک اهمیت این سیستم‌ها و ضرورت آن را در ذهن دارید. اگر هنوز گمان می‌کنید بررسی این موارد بی اهمیت است، نام رتبه بندی NIOSH و ماسک اروپایی EN را به یاد بسپارید و مطالعه خود را متوقف کنید. اما به شما اطمینان می‌دهیم که زمان انتخاب بهترین ماسک تنفسی برای آسم، آنفولانزا، حفاظت از بیماران قلبی در هوای آلوده و مواردی از این دست، باز به سراغ این مقاله خواهید آمد.

اکنون که تصمیم به بررسی سیستم های رتبه بندی ماسک گرفته‌اید، به یاد داشته باشید که همه  این سیستم‌ها را در دو دسته اصلی قرار می‌دهند:

  1. استانداردهای مبتنی بر مشخصات اروپایی EN: FFP، PFF، KF، و P (ماسک‌های دارای رتبه استرالیا/NZ)
  2. استانداردهای مبتنی بر مشخصات NIOSH: N، KN، DS

این بدان معنا نیست که این استانداردها از نظر مشخصات دقیقا یکسان هستند. البته تفاوت‌های جزئی بین برخی وجود دارد. با این حال، این استانداردها الزامات و روش‌های آزمایش مشترک زیادی دارند. به عنوان مثال، ماسک‌های FFP1، PFF1 و KF80 از نظر عملکرد یکسان هستند و صرفا به دلیل تاییدات مقامات محلی و گواهی‌های مختلف، رتبه‌بندی متفاوتی دارند. اجازه دهید پس از تمام این بررسی‌های کلی، تشریح هر کدام از سیستم‌ها را به صورت جداگانه شروع کنیم.

معرفی-سیستم-های-رتبه-بندی-ماسک

1- NIOSH یکی از شناخته شده‌ترین سیستم های رتبه بندی ماسک

ماسک‌های رتبه بندی شده NIOSH رایج‌ترین ماسک‌هایی هستند که معمولا در بازار پیدا می‌کنید. این ماسک‌ها در سه نوع مختلف حرف N، R و P ارائه می‌شوند. این حروف با یک عدد مشخص می‌شوند و رتبه‌بندی مانند N99، R95 یا P100 را ایجاد می‌کنند. اما این حروف و اعداد به چه معنا هستند؟

عدد روی ماسک‌های دارای رتبه NIOSH نشان دهنده کارایی فیلتراسیون فیلتر است. به عنوان مثال، ماسک N95 برای متوقف کردن حداقل 95 درصد از ذرات 0.3 میکرون مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین ماسک R95 حداقل 95 درصد از ذرات 0.3 میکرونی را فیلتر می‌کند.

همین منطق در سیستم های رتبه بندی ماسک N99 نیز صدق می‌کند، جایی که ماسک حداقل 99 درصد ذرات را در اندازه 0.3 میکرون فیلتر می‌کند. تنها تفاوت بین ماسک‌های دارای رتبه N100 و P100 است. فیلتراسیون کامل در این مرحله غیرممکن است و یک ماسک دارای رتبه N100 در متوقف کردن 99.97 درصد از ذرات 0.3 میکرونی مؤثر است.

در مقاله ای با عنوان مکانیسم های فیلتراسیون تنفسی و MPPS به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم که به شما پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه نمایید.

به عبارت دیگر، هر چه این عدد بیشتر باشد، راندمان فیلتراسیون بهتر است. در بیشتر موقعیت‌ها، حرف (N، R یا P) بی ربط است و باید به اعداد توجه کنید. برای فیلتر ذرات مانند آلودگی هوا، این ماسک‌ها یکسان عمل می‌کنند به این معنی که ماسک‌های N100 و P100 برای فیلتر کردن درصد ذرات یکسانی، رتبه‌بندی می‌شوند. در مورد ماسک‌های N95 و R95 هم همین‌طور. با این حال، ماسک‌های R و P تفاوت‌هایی با هم دارند.

NIOSH دستورالعمل‌هایی را برای سایر عوامل مانند مقاومت دم و بازدم با سرعت جریان 85 لیتر بر دقیقه تنظیم می‌کند. جالب اینجاست که ماسک‌های دارای گواهی NIOSH برای متخصصانی که در ارتباط مستقیم با آلودگی هستند، توصیه می‌شوند. اما استاندارد نشت ذرات به داخل را روی سوژه‌های انسانی آزمایش نکرده است. این همان چیزی که برای یک ماسک مطمئن مورد نیاز است تا گواهی KN95، FFP2، P2، KF94 یا DS2 را دریافت کند.

با بررسی بیشتر سیستم های رتبه بندی ماسک این نتیجه حاصل می‌شود ماسک‌های دارای رتبه NIOSH، N95 به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته می‌شوند، اما لزوما بهترین انتخاب برای افراد متخصص نیستند. اما ماسک‌های N95 برای مصرف کنندگان عمومی طراحی شده‌اند و محافظت لازم را به آنها ارائه می‌کنند.

تفاوت ماسک تنفسی با حرف N، ماسک R و ماسک P

حروف روی ماسک‌های دارای رتبه NIOSH نشان‌ دهنده مقاومت روغن ماسک است. ماسک‌های دارای رتبه N در برابر روغن مقاوم نیستند، ماسک‌های دارای رتبه R تا حدودی در برابر روغن مقاوم هستند و ماسک‌های دارای رتبه P به شدت در برابر روغن مقاوم هستند.

در نتیجه افرادی که به دلیل آلودگی هوا یا ویروس‌ها از ماسک استفاده می‌کنند، باید ماسک دارای درجه N را خریداری کنند. ماسک‌های درجه ‌بندی R می‌توانند در موقعیت‌های خاص مفید باشند، برای مثال، اگر به طور منظم در بزرگراه‌های شلوغ نزدیک وسایل نقلیه دوچرخه‌سواری می‌کنید. همچنین یک ماسک با درجه R در برابر بخار خروجی از آن وسایل نقلیه مقاوم‌تر خواهد بود.

با توجه به سیستم های رتبه بندی ماسک، برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، ماسک‌های دارای رتبه N تمام چیزی است که نیاز داریم. ماسک‌های درجه‌ بندی R و P معمولا در محل‌های کاری استفاده می‌شوند که حاوی بیشترین ذرات معلق در هوا هستند و باید بهترین محافظت را برای کارگران فراهم کنند.

تفاوت-ماسک-تنفسی-با-حرف-N،-ماسک-R-و-ماسک-P

2- EN دومین سطح از سیستم های رتبه بندی ماسک

متداول‌ترین ماسک‌های بعدی که در بازار پیدا خواهید کرد، ماسک‌هایی هستند که طبق استانداردهای تعیین‌ شده توسط اتحادیه اروپا رتبه ‌بندی شده‌اند. این ماسک‌ها در سه رتبه بندی مختلف FFP1، FFP2 و FFP3 ارائه می‌شوند. اگرچه درک اعداد روی این ماسک‌ها به سادگی ماسک‌های دارای گواهی NIOSH نیستند، اما اعداد بالاتر همچنان بهتر هستند.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد آنها خوب است بدانید که:

  • ماسک FFP1 دارای 80% فیلتراسیون است.
  • ماسک FFP2 دارای 94% فیلتراسیون است و بسیار شبیه به ماسک N95 عمل می‌کند.
  • ماسک FFP3 دارای 99% فیلتراسیون است و عملکردی مشابه ماسک N99 دارد.

به طور خلاصه، به غیر از رتبه بندی FFP1 که عملکرد پاین تری نسبت به ماسک رتبه بندی NIOSH دارد، ماسک‌های اروپایی دارای رتبه EN، مشابه نمونه خود در رتبه بندی NIOSH عمل می‌کنند. حداقل در مورد فیلتراسیون که این‌طور است.

آنچه استانداردهای EN اروپایی را از سیستم های رتبه بندی ماسک آمریکایی متمایز می‌کند این است که این ماسک‌ها باید تحت آزمایش TIL (نشت کامل به داخل) بر روی افراد انسانی قرار بگیرند. کاربرانی که در این آزمایش شرکت می‌کنند در یک فضای شبیه سازی شده قرار می‌گیرند. این بدان معناست که هر ماسک باید نشتی کمتر از 8% را در طیف وسیعی از موضوعات مختلف نشان دهد. علاوه بر این، ماسک‌های FFP2 باید مقاومت استنشاقی کمتری نسبت به محصولات N95 نشان دهند.

اهمیت این آزمایش در سیستم های رتبه بندی ماسک چیست؟

در جایی که NIOSH به ماسک‌های N95 برای نمایش افت فشار کمتر از 343 پاسکال تاییدیه می‌دهد، استانداردهای FFP2 تاکید می‌کنند که ماسک باید افت فشار کمتر از 240 پاسکال با سرعت جریان بالاتر (85 L/min در مقابل 95 L/min) داشته باشد. در حالی که این حداکثر مقدار پذیرفته شده در این نمونه از سیستم های رتبه بندی ماسک است، بسیاری از ماسک‌های سیستم های دیگر کمتر از این مقدار را در نظر دارند. اما ماسک‌های FFP2 به دلیل مقاومت کمتر در برابر استنشاق عموما برای تنفس راحت‌تر خواهند بود.

ترکیبی از آزمایش TIL همراه با نیاز کمتر برای افت فشار، نشان می‌دهد که استاندارد EN اروپا بیشتر به مصرف کنندگان عمومی توجه دارد. در حالی که تست تناسب هنوز برای بهترین محافظت ضروری است، مقاومت تنفسی کمتر مورد نیاز همراه با تست نشتی، ممکن است انتخاب بهتری برای استفاده مردم عادی باشد.

هنگام انتخاب ماسک برای گرد و غبار ریز یا سایر ذرات بسیار کوچک، ماسک FFP2 یا FFP3 به شدت توصیه می‌شود؛ زیرا عملکرد قابل ملاحظه‌ای در برابر ذرات ریز موجود در هوا دارند. ماسک‌های FFP1 فقط 80% راندمان فیلتراسیون دارند و ایده‌آل نیستند. با این حال، آنها به طور کلی مقاومت تنفسی کمتری خواهند داشت.

3- رتبه‌بندی KN و KP چین

ماسک‌های چینی به عنوان KN یا KP رتبه بندی می‌شوند. اینجا هم مشابه رتبه ‌بندی‌های NIOSH، حروف نشان ‌دهنده مقاومت روغن هستند در حالی که عدد نشان ‌دهنده راندمان فیلتراسیون است. ماسک‌های KN و KP دارای رتبه‌های 90، 95 و 100 هستند.

KN ماسک‌های استانداردی هستند که برای اکثریت قریب به اتفاق استفاده کنندگان در نظر گرفته شده‌اند. البته این ماسک‌ها در برابر روغن مقاوم نیستند. از سوی دیگر، ماسک‌های KP مقاومت در برابر روغن را ارائه می‌کنند. ماسک‌های KN و KP هر دو در انواع 90٪، 95٪ و 100٪ (در واقع 99.97٪) موجود هستند.

در این نمونه از سیستم های رتبه بندی ماسک، الزامات تست فیلتراسیون، مقاومت تنفسی و سرعت جریان برای ماسک‌های KN95، بسیار شبیه ماسک‌های N95 است. به این معنی که ماسک‌های KN95 نیز به آزمایش TIL (نشت کامل به داخل) نیاز دارند. مشابه استاندارد FFP2، ماسک‌های KN95 باید نشتی کمتر از 8% را روی طیف وسیعی از افراد انسانی که از شرایط خاص پیروی می‌کنند، نشان دهند.

با این حال، بسته به منطقه زندگی شما، ماسک‌های FFP2 ممکن است عملکرد بهتر یا متوسطی داشته باشند. در حالی که هر دو استاندارد باید تحت آزمایش TIL قرار گیرند، شایان ذکر است که افراد مورد آزمایش احتمالا دارای ویژگی‌های مشترک در یک منطقه هستند؛ بنابراین، با وجود اینکه ماسک‌های KN95 و FFP2 نیازمندی‌های نشتی یکسانی دارند، کاربران با ویژگی‌های متفاوت، ممکن است نتایج متفاوتی را هم ارائه کنند.

فراموش نکنید بسیاری از ماسک‌های KN95 مطابق با مشخصات خود عمل نمی‌کنند. متأسفانه در چند سال گذشته مشکلات زیادی در مورد ماسک‌های تقلبی وجود داشته است. در حالی که یک ماسک معتبر KN95 یک ماسک کارآمد است، در حال حاضر برخی از این تجهیزات موجود در بازار معتبر نیستند.

4- رتبه بندی KF کره‌ای

زمان بررسی سیستم های رتبه بندی ماسک کره‌ای کمی سردرگمی وجود دارد، زیرا دو شیوه مختلف پیش روی ما قرار می‌گیرد.

  • رتبه ‌بندی KF و همتایان آنها برای استفاده مشاغل سخت (کلاس ویژه با 99٪ فیلتراسیون)
  • ماسک‌های دارای رتبه KF برای استفاده مصرف کننده عادی (کلاس 1 با فیلتراسیون 94٪)

نکته: ماسک‌های کلاس 1 معادل N95 و FFP2 هستند.

با این اوصاف ماسک‌های KF94 بسیار شبیه به ماسک‌های درجه 1 هستند. هر دو نیاز به فیلتراسیون بیشتر از 94٪ و TIL یکسانی دارند. بزرگ‌ترین تفاوت این است که ماسک‌های کلاس 1 باید الزامات مقاومت تنفسی سخت‌تری را برآورده کنند. استانداردهایی که ماسک‌ها از آن پیروی می‌کنند نیز متفاوت است. ماسک‌های KF94 از اخطار MFDS شماره استاندارد 2015-69¹ پیروی می‌کنند و ماسک‌های کلاس 1 به KMOEL-2017-64 پایبند هستند.

در حالی که ماسک‌های کلاس 1 معادل دقیق ماسک‌های FFP2 و N95 در نظر گرفته می‌شوند، ماسک‌های دارای رتبه KF بسیار مهم‌تر هستند؛ زیرا برای استفاده مشاغل سخت در نظر گرفته شده‌اند. ماسک‌های درجه بندی شده کره‌ای KF (فیلتر کره) در سه سطح مختلف KF80، KF94 و KF99 ارائه می‌شوند. مانند سیستم NIOSH، عدد نشان دهنده میزان فیلتراسیون ذرات است و این باعث می‌شود که مقایسه ماسک‌ها بسیار آسان باشد. به عنوان مثال، ماسک KF80، 80 درصد ذرات را در MPPS فیلتر می‌کند.

بررسی برخی تشابهات در سیستم های رتبه بندی ماسک

زمان بررسی سیستم های رتبه بندی ماسک متوجه شده‌ایم که سیستم KF بر اساس سیستم رتبه بندی FFP اروپا است و به همین ترتیب، تقریبا با آن سیستم یکسان عمل می‌کند. در نتیجه:

  • یک ماسک KF80 مانند ماسک FFP1 عمل می‌کند.
  • KF94 مانند ماسک FFP2 عمل می‌کند.
  • KF99 تقریبا همان عملکرد FFP3 را دارد.

همچنین الزامات افت فشار و دبی تعیین شده توسط هر دو استاندارد MFDS و KMOEL یکسان است؛ بنابراین، هر لایه از ماسک‌های KF/Class باید استانداردهای یکسانی را با همتایان اروپایی خود رعایت کنند. تنها تفاوت در مقاومت تنفسی است که در آن ماسک‌های کلاس 1 الزامات سخت گیرانه‌تری دارند. در صورت امکان، از ماسک‌های KF94/KF99 استفاده کنید، زیرا محافظت قابل توجهی نسبت به ماسک‌های KF80 دارند. در کره، ماسک‌های KF80 اغلب برای کودکان و KF94 برای بزرگسالان استفاده می‌شود. پیدا کردن ماسک‌های KF99 بسیار سخت‌تر است و بسیار کمتر از KF94 رایج هستند.

5- رتبه بندی P استرالیا و NZ

رتبه ‌بندی P توسط دولت‌های استرالیا و نیوزلند ارائه می‌شود و درک آن نسبت به سایر سیستم‌ها کمی سخت‌تر است. اما با کمی دقت این سختی آسان خواهد شد. این ماسک‌ها می‌توانند در سه سطح مختلف P1، P2 و P3 رتبه بندی شوند. طبق معمول، هرچه این عدد بیشتر باشد، ماسک موثرتر است.

  • P1: برای فیلتر ذرات تولید شده مکانیکی مانند سیلیس، گرد و غبار، پودر استفاده می‌شود
  • P2: برای فیلتر گرد و غبار تولید شده به صورت مکانیکی و حرارتی به عنوان مثال دود جوش، دود فلز و غیره استفاده می‌شود
  • P3: برای فیلتر همه ذراتی که به فاکتورهای حفاظتی بالا نیاز دارند استفاده می‌شود

مشابه سیستم های رتبه بندی ماسک اروپایی EN، ماسک‌هایP1 ، مقدار 80 درصد ذرات را فیلتر می‌کنند. لایه بعدی، P2، 94 درصد از ذرات را فیلتر کرده و P3 قادر به فیلتر کردن بیش از 99.95 درصد ذرات است. اما تنها با ماسک‌های تمام صورت یا همان فول فیس‌پیچ (ماسک‌هایی که اغلب از فیلترهای دو کارتریجی استفاده می‌کنند و شبیه ماسک‌های گاز هستند) قابل دستیابی است؛ بنابراین، تنها ماسک‌های ذرات P1 و P2 ماسک‌های قابل مقایسه با FFP1 و FFP2 هستند.

کدام یک بهتر است؟

برای فیلتر ذرات ریز، ماسک P2 عملکردی مشابه ماسک N95 دارد. دولت نیو ساوت ولز حتی یک ماسک تنفسی P2 را ماسک N95 می‌نامد. ماسک‌های P2 نیز معادل ماسک‌های FFP2، KF94، KN95، DS2 و PFF2 هستند.

نکته جالب این است که استاندارد P2 در مورد مقاومت در برابر بازدم تقریبا از همه استانداردهای دیگر سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کند. در تئوری، این بدان معناست که پوشیدن ماسک‌های P2 بسیار راحت‌تر است، زیرا هنگام بازدم باید الزامات افت فشار سخت‌تری را رعایت کنند.

از آنجایی که ماسک‌های P1 فقط 80 درصد از ذرات ریز را فیلتر می‌کنند، معمولا ماسک P2 توصیه می‌شود. اگر به دنبال فیلترینگ بیشتر از 94 درصد هستید، باید سیستم دیگری را جستجو کنید. ماسک‌های FFP3، KF99 و N99 انتخاب‌های خوبی هستند. اگر با یک ماسک تنفسی تمام صورت مشکلی ندارید، ماسک‌های P3 نیز ارزش بررسی دارند.

6- رتبه بندی DS ژاپن

یکی دیگر از سیستم های رتبه بندی ماسک، امتیازی است که توسط دولت ژاپن صادر شده است. مشابه بسیاری از رتبه بندی‌های دیگر در این لیست، سیستم رتبه بندی ژاپنی از سیستم FFP استفاده شده توسط اتحادیه اروپا پیروی می‌کند. ژاپن ماسک‌ها را به عنوان DS، DL، RS و RL رتبه بندی می‌کند و به دنبال آن یک عدد قرار می‌گیرد. دقیقا مانند نمونه‌های قبلی عدد نشان دهنده بازده 80٪، 95٪ و 99.9٪ فیلتراسیون است. یعنی ماسک DS1 و RL1  مقدار 80 درصد ذرات ریز را فیلتر می‌کنند. همچنین ماسک RL2، مقدار 95 درصد و ماسک RS3 ، میزان 99.9 درصد کارایی دارند.

ماسک‌هایی که در نام آنها D وجود دارد ماسک‌های یکبار مصرف هستند، در حالی که ماسک‌های R دارای فیلترهای قابل تعویض خواهند بود؛ بنابراین، ماسک DS2 و DL3 یکبار مصرف تلقی می‌شوند. در حالی که ماسک RS2 یا RL3 قابل تعویض هستند. وقتی صحبت از حرف دوم، S یا L می‌شود، ذره آزمایشی نشان داده می‌شد که ماسک با مقدار آن در معرض آزمایش قرار گرفته است.

این آزمایش چطور پیش می‌رود؟

دیوکتیل فتالات (DOP) در ماسک‌های سری L (DL و RL) استفاده می‌شود و همان ذره آزمایشی است که ماسک‌های R و P سیستم های رتبه بندی ماسک NIOSH  در معرض آن قرار می‌گیرند. همچنین DOP یک ذره مایع و یک آئروسل روغنی است. به این ترتیب، ماسک‌های DL2/RL2 معادل ماسک‌های R95 هستند. ماسک‌های DL3/RL3 هم با P100 مقایسه می‌شوند.

ماسک‌های حاوی حرف S در برابر ذرات کلرید سدیم (استاندارد برای آزمایش ماسک) آزمایش شده‌اند. به این ترتیب، ماسک‌های DS2 و RS2 معادل ماسک‌های FFP2، N95 و KN95 هستند. نکته کوچکی که در اینجا باید به خاطر کنیم این است که برخلاف رتبه ‌بندی‌های FFP2، P2 و FPP2، لایه دوم سیستم ژاپنی، DS2، در واقع بیش از 95 درصد ذرات را به جای 94 درصد فیلتر می‌کند. جالب اینجاست که ماسک‌های دارای رتبه DS نیازی به بررسی نشتی داخلی ندارند.

7- PFF برزیل نادرترین نمونه در سیستم های رتبه بندی ماسک

اگر این نام برای شما هم آشنا نیست باید بگوییم که جزو سیستم های رتبه بندی ماسک نادر محسوب می‌شود. ماسک‌های دارای رتبه PFF بر اساس استاندارد ABNT NBR 13698:2011 تایید شده‌اند. این استاندارد اندازه ذرات آزمایش شده (قطر میانگین جرمی 0.3μm)، حداکثر مقاومت، نوع ذرات آزمایشی و موارد دیگر را تعریف می‌کند. در این سیستم، استانداردها تقریبا با استاندارد EN اروپا یکسان هستند.

رتبه بندی PFF به رتبه بندی FFP اروپا (و بنابراین رتبه بندی KF و P) بسیار نزدیک است. این ماسک‌ها که به سه لایه PFF1، PFF2 و PFF3 تقسیم می‌شوند، به ترتیب 80، 94 و 99 درصد فیلتراسیون را ارائه می‌کنند؛ بنابراین، یک ماسک PFF1 همان فیلتراسیون ماسک FFP1 یا KF80 را ارائه می‌دهد. عملکرد PFF2 در همان سطح ماسک‌های FFP2 و KF94 است، در حالی که ماسک‌های PFF3 عملکردی مشابه محصولات FFP3 و KF99 دارند. با این حال، ماسک‌های تولید شده با سیستم FPP نیازی به TIL ندارند.

جمع-بندی-مبحث-سیستم-های-رتبه-بندی-ماسک

جمع بندی مبحث سیستم های رتبه بندی ماسک

تا به اینجا بحث متوجه شدیم که با احتساب NIOSH، هفت نوع سیستم رتبه بندی (استاندارد) ماسک در جهان وجود دارد. برخی از آنها به صورت مشترک آزمایش‌ها و الزاماتی را در نظر می‌گیرند؛ اما برخی دیگر با کنار زدن ضرورت تست انسانی، ماسک را فقط در فضای آزمایشگاهی تایید می‌کنند. با وجود اینکه در متن اشاراتی به انواع خوب و عالی این تجهیزات داشتیم، اما بررسی دقیق این موضوع را در مقاله «بهترین رتبه بندی فیلتراسیون ماسک تنفسی» انجام خواهیم داد. پس برای پاسخ به این سوال که چطور بهترین ماسک را بر اساس سیستم های رتبه بندی ماسک انتخاب کنیم، بخش دوم مقاله را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *