به بیان ساده: بله، استفاده از ماسک می تواند علائم گلودرد را ایجاد کند. اینکه آیا در اثر استفاده از ماسک دچار گلودرد می شوید یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد که بیشتر آنها قابل کنترل هستند.

وقتی از ماسک استفاده می کنید، سطح رطوبت هوایی که در آن تنفس می کنید تغییر می کند. هوایی که از زیر ماسک تنفس می کنید ممکن است بخار آب از نفس شما و همچنین محرک ها و عوامل بیماری زای خود ماسک را افزایش دهد.

اگر چندین ساعت به طور مداوم به این شکل نفس می کشید، ممکن است گلویتان خشک و خراشیده شود. یک مطالعه در سال 2020 از 250 کارمند مراقبت های بهداشتی در یک مرکز بهداشتی درمانی کرونا نشان داد که خشکی بینی و گلودرد یکی از عوارض جانبی رایج استفاده از ماسک برای ساعت های طولانی در طول روز است.

ما می توانیم بر اهمیت استفاده از ماسک تاکید کنیم و در عین حال اذعان کنیم که استفاده از ماسک می تواند عوارض جانبی داشته باشد. خشکی پوست و ماسکنه (آکنه ناشی از پوشیدن ماسک) از جمله عوارض جانبی رایجی هستند که ممکن است پس از پوشیدن ماسک متوجه آن شوید.

علی رغم عوارض جانبی احتمالی، پوشیدن ماسک همچنان می تواند راه مهمی برای کمک به کاهش انتقال ویروس ها باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه های کاهش خطر عوارض جانبی و زمان مراجعه به پزشک در مورد علائم، ادامه مطلب را بخوانید.

نوع ماسک

نوع ماسکی که استفاده می‌کنید ممکن است در تجربه گلودرد تفاوت ایجاد کند. اگر از یک ماسک N95 (ماسک FFP2) یا ماسک تنفسی دیگری استفاده می کنید، ممکن است یک حجم هوای مرده بین صورت شما و هوای بیرون ماسک گیر کرده باشد. این هوا می تواند گرم، مرطوب و برای تنفس ناخوشایند شود.

در سال 2012، یک مطالعه معتبر نشان داد که استفاده از ماسک جراحی، میزان آبی را که بینی شما قادر به استنشاق و حمل آن است کاهش می دهد و در نتیجه باعث خشکی بینی می شود که همچنین می تواند باعث خشکی و گلو درد شود.

مطالعاتی در مورد اینکه چگونه ماسک های پارچه ای می توانند خطر گلودرد را افزایش دهند در حال حاضر وجود ندارد. در حالی که ماسک N95 (ماسک FFP2) می تواند در فیلتر کردن پاتوژن های ویروسی خاص موثرتر از یک ماسک پارچه ای باشد، ممکن است احتمال گلودرد را نیز افزایش دهد.

زمان استفاده از ماسک

اگر ماسک خود را به مدت یک ساعت یا بیشتر به طور مداوم استفاده کنید، ممکن است متوجه افزایش عوارض جانبی ماسک شوید. به این دلیل که استفاده از ماسک برای مدت طولانی می تواند احتمال کثیف شدن ماسک شما را افزایش دهد.

پژوهش های متعدد گزارش می دهند که استفاده از ماسک تنفسی می تواند میزان دی اکسید کربن در گردش خون را افزایش دهد. ممکن است در حال تنفس دی اکسید کربنی باشید که به تازگی از طریق ریه های خود دفع کرده اید، زیرا ماسک هوا را از طریق بینی شما در گردش نگه می دارد.

زمان-استفاده-از-ماسک

بهداشت ماسک

گلودرد می تواند ناشی از محرک ها باشد و محرک ها می توانند روی ماسک هایی که به درستی تمیز نشده اند باقی بمانند. به همین دلیل است که اگر ماسک شما تمیز باشد، کمتر احتمال دارد که باعث گلودرد شود.

در حالی که ممکن است کمی ناخوشایند باشد اگر عادت داشته باشید هر بار که به فروشگاه می‌روید، ماسکی را که از آینه ماشین خود آویزان کرده اید، استفاده کنید و بعد از اتمام کار دوباره آن را همان جا قرار دهید، این می تواند منجر به انباشته شدن مواد تحریک کننده در آن بشود.

در حال حاضر هیچ دستورالعمل قطعی در مورد اینکه چند ساعت در روز می توانید از هر نوع ماسک استفاده کنید وجود ندارد. اگر ماسک یکبار مصرف یا جراحی دارید، پس از هر بار استفاده، آن را دور بریزید. سعی نکنید دوباره از آن استفاده کنید. اگر از ماسک N95 (ماسک FFP2) استفاده می کنید، باید آن را نیز دور بریزید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با استفاده طولانی مدت از ماسک پیشنهاد می کنیم مقاله استفاده طولانی از ماسک را مطالعه نمایید.

ماسک های پارچه‌ای را باید با آب گرم و صابون شسته و بعد از هر بار استفاده روزانه آن را آویزان کنید تا خشک شود. می توانید از ماشین لباسشویی یا خشک کن خود نیز استفاده کنید. ماسک های خود را در مکانی تمیز و خشک (مانند یک کیسه کاغذی یکبار مصرف) در زمانی که از آن استفاده نمی کنید نگهداری کنید.

آلودگی سطحی

آلودگی سطحی به باکتری ها یا آلاینده هایی گفته می شود که روی سطح ماسک می نشینند. حتی اگر هنگام خروج از خانه ماسک شما تمیز باشد، به راحتی می تواند در معرض میکروب های سطوح قرار گیرد. حتی لمس کردن صورت یا گذاشتن ماسک به صورت موقت، می تواند باعث آلوده شدن آن شود.

علائم سرماخوردگی یا ویروس می توانند از طریق ماسکی که در معرض باکتری یا ویروس قرار گرفته است، از جمله گلودرد، ایجاد بشوند. بستن و بازکردن منظم ماسک می تواند احتمال انتقال میکروب به ماسک را افزایش دهد. چه از ماسک N95 (ماسک FFP2) یا ماسک جراحی و پارچه ای استفاده کنید، این امر صدق می کند.

عوامل زیست محیطی

محیط های خاصی وجود دارند که می توانند در شروع، حتی زمانی که ماسک نمی زنید، احتمال ابتلا به گلودرد را افزایش دهند، از جمله:

  • بودن در ارتفاعات
  • آب و هوای کویری با هوای خشک
  • مکان هایی با سطوح بالای آلودگی زیست محیطی

علائم دیگری که باید مراقب آنها باشید

علاوه بر خشکی یا گلودرد، استفاده از ماسک می تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند. علائم رایج مرتبط با استفاده از ماسک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خشکی پوست
  • آکنه
  • خشکی دهان
  • بوی بد دهان
  • التهاب و تحریک بینی یا مجرای بین
  • سردرد
  • خستگی
  • سرگیجه
  • افزایش ضربان قلب
  • مشکل در تمرکز

چه زمانی باید به دنبال کمک بود

اگر گلودرد مداوم دارید، ممکن است این یک عارضه جانبی موقت از استفاده از ماسک شما باشد. اما این امکان نیز وجود دارد که به عفونت باکتریایی یا ویروسی دچار شده باشید.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب 39 درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • مشکل در تنفس
  • رنگ پریدگی
  • سرفه عمیق و مداوم
  • گیجی، خواب آلودگی، یا از دست دادن هوشیاری

همچنین اگر گلودرد شما برای چند روز ادامه داشت، بدتر شد یا به طور کلی نگران هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای کمک به تعیین علت گلودرد، پزشک ممکن است:

  • درباره سابقه سلامتی، سفر اخیر و سایر علائمی که ممکن است داشته باشید، سؤال بپرسید.
  • بررسی کنید که آیا تب بالا دارید یا خیر
  • آزمایش برای آنفولانزا یا کرونا انجام دهد.

گلودرد بدون سرفه بیشتر از علائم سرماخوردگی است تا کرونا. اما اگر گلودرد دارید و یا علائم زیر را دارید بهتر است برای تست کرونا اقدام کنبد:

  • در اطراف فردی با یک مورد شناخته شده یا مشکوک به کرونا بوده اید.
  • قرار است در کنار شخصی باشید که در معرض خطر ابتلا به علائم شدید است، مانند افرادی که مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا هستند.
  • قرار است در اطراف افرادی باشند که احتمال کمتری برای واکسینه شدن دارند، مانند کودکان خردسال

چگونه هنگام استفاده از ماسک از گلودرد جلوگیری کنیم؟

کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به گلودرد یا سایر علائم در هنگام استفاده از ماسک انجام دهید:

  • اگر از ماسک پارچه ای قابل استفاده مجدد استفاده می کنید، هر بار که آن را می پوشید، مطمئن شوید که تمیز باشد.
  • اگر از ماسک N95 (ماسک FFP2) یا ماسک جراحی استفاده می کنید، پس از استفاده آن را دور بیندازید.
  • در حین مکالمه، ماسک خود را مدام در نیاورید و آن را به سمت چانه خود نبرید.
  • ماسک خود را در یک ظرف بهداشتی و یکبار مصرف (مانند یک کیسه پلاستیکی) تا زمانی که آماده استفاده از آن شوید، نگه دارید. اگر مجبورید ماسک خود را بردارید، آن را در آن ظرف برگردانید (مثلاً به جای اینکه آن را به صورت رو به پایین در یک مکان عمومی قرار دهید) و قبل از گذاشتن مجدد آن، دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.

  • از ماسک های ساخته شده از موادی که تنفس از طریق آنها سخت است، مانند پلاستیک یا چرم خودداری کنید.

جمع بندی

آنچه ما در حال حاضر در مورد عوارض جانبی استفاده از ماسک می دانیم، از مزایای بهداشت عمومی پوشیدن ماسک در تنظیمات توصیه شده بیشتر نیست. راهنمای فعلی CDC توصیه می‌کند که افرادی که در برابر کرونا واکسینه نشده اند، هر زمان که در داخل خانه هستند یا زمانی که در محیط های شلوغ در خارج از منزل هستند که فاصله فیزیکی امکان‌پذیر نیست، به استفاده از ماسک ادامه دهند.

گلودرد می تواند یکی از عوارض جانبی استفاده از ماسک باشد. پیروی از دستورالعمل‌های پوشیدن، شستن و دور انداختن صحیح ماسک ممکن است به کاهش خطر عوارض جانبی استفاده از ماسک کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *