داشتن یک برنامه خواب منظم برای سلامتی ضروری است. زمانی که برنامه خواب ما مختل شود، ممکن است احساس گیجی و بی حالی کنیم. بنابراین چه اتفاقی می‌افتد وقتی شیفت کاری به افراد نیاز دارد که به طور منظم در طول شب بیدار بمانند و به جای آن در طول روز بخوابند؟ در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم از سلامت خود محافظت کنیم؟

اختلال شیفت کاری چیست؟

شواهد بسیاری، از جمله چندین مطالعه جدید، تصویر نگران کننده ای از پیامد های سلامتی بالقوه برنامه های شیفت کاری غیرسنتی را نشان می‌دهد که بر 15 تا 30 درصد کارگران در ایالات متحده و اروپا، از جمله کارگران کارخانه ها و انبار ها، افسران پلیس، پرستاران، آتش نشان ها و سایر مشاغل تأثیر می گذارد.

اختلال شیفت کاری به اصطلاح عمدتاً به افرادی آسیب می زند که در شیفت های شب یا صبح زود کار می کنند، یا شیفت کاری خود را تغییر می دهند. مشخصه آن مشکلات قابل توجه در به خواب رفتن و خواب ماندن یا خوابیدن در صورت تمایل است. دلیل آن این است که تغییرات شیفت کاری، هماهنگی طبیعی بدن با چرخه 24 ساعته خواب و بیداری به نام ریتم شبانه روزی را مختل می کند.

افرادی که به اصطلاح روزکار هستند، معمولاً وقتی خورشید طلوع می کند بیدار می شوند، که با ساعت شبانه روزی داخلی بدنشان هماهنگ است. اما برای کارگران شیفت، ساعات کار و ساعات خواب آنها با نشانه های طبیعی بیداری یا خوابیدن هماهنگ نیست.

چه ارتباطی بین شیفت کاری و سلامتی وجود دارد؟

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2022 در مجله پزشکی خواب بالینی، مشکلات سلامتی جدی، مانند حمله قلبی و دیابت را به شیفت کاری مرتبط می داند. این تحقیق نشان می دهد که اثرات نامطلوب می‌تواند شامل سندرم متابولیک (مجموعه‌ای از شرایط که خطر بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می دهد)، تصادفات و انواع خاصی از سرطان باشد. طبق این پژوهش، کار کردن و خوابیدن در ساعاتی که با نور طبیعی برای مدت طولانی تنظیم نشده است، احتمالاً برای شما مفید نیست.

چه-ارتباطی-بین-شیفت-کاری-و-سلامتی-وجود-دارد؟

پژوهش ها چه کمکی به ما برای شناخت آسیب های شیفت کاری می کند؟

تحقیقات جدید به افزودن و تقویت یافته‌ های قبلی ادامه می دهد و اثرات سلامتی خاصی را که می تواند ناشی از کار شیفتی باشد، نشان می دهد.

مطالعه ای که به صورت آنلاین در Advances in Nutrition منتشر شده نشان می دهد که کارگران شیفتی با برنامه های چرخشی بیشتر از کارگران روزانه غذا می خورند، در شب بیشتر میان وعده می خورند و غذاهای سالم کمتری با کالری بیشتر مصرف می کنند. این تجزیه و تحلیل 31 مطالعه قبلی شامل بیش از 18000 شرکت کننده را بررسی کرد و میانگین مصرف غذای کارگران را در 24 ساعت مقایسه کرد.

بر اساس بررسی سال 2023 از مطالعات متعددی که به صورت آنلاین در مجله پزشکی تحقیقاتی منتشر شده است، به نظر می رسد برهم زدن ریتم شبانه روزی از طریق شیفت کاری، احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال (یک بدخیمی با ارتباط قوی با عوامل سبک زندگی) را افزایش می دهد. به گفته نویسندگان این مطالعه، عوامل موثر در این خطر بیشتر ممکن است شامل قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب، همراه با فعل و انفعالات پیچیده ژنتیکی و هورمونی باشد.

سرطان به طور قابل توجهی مردم را می ترساند، و سازمان بهداشت جهانی تشخیص می دهد که شیفت کاری یک عامل سرطان زای احتمالی است. ترکیبی از خواب مزمن ناکافی و بی کیفیت احتمالاً زیر پوست می رود. با این حال، ما به طور کامل نمی دانیم که چگونه این اتفاق می افتد.

چگونه می توانید از خواب و سلامتی خود محافظت کنید؟

اگر شب ها یا در شیفت های صبح زود کار می کنید، چگونه می توانید مطمئن شوید که راحت تر و آرام تر بخوابید؟

  • زمان قرار گرفتن در معرض نور را تعیین کنید. برای مثال، کارگران شیفت شب که برنامه کاری آنها از نیمه شب تا ساعت 8 صبح است، اگر قصد دارند پس از بازگشت به خانه درست بخوابند، باید پس از ترک محل کار میزان نور دریافتی را تا حد ممکن کاهش دهند. این اقدامات می تواند به شکل استفاده از عینک آبی مسدود کننده نور یا استفاده از سایه های خاموش در اتاق خواب باشد.

  • در روز های تعطیل وقت کافی برای خوابیدن بگذارید. این کار اغلب سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد، زیرا می خواهید خانواده و دوستان خود را در ساعات غیر کاری ببینید. شما باید واقعا از فرصت خواب خود محافظت و استفاده کنید.

  • یک برنامه کاری شیفت ثابت داشته باشید. همچنین، سعی کنید تعداد روز های متوالی را که در شیفت های چالش برانگیز کار می کنید به حداقل برسانید.

  • با کارفرمای خود صحبت کنید. شاید رئیستان بتواند برای شما شیفت های شبانه کمتری برنامه ریزی کند. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید که موردی را برای شما تنظیم کند که از این شیفت ها خارج شوید یا انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید.

به دنبال راه حل های عملی باشید که به شما امکان می دهد خواب آرام تری داشته باشید. افرادی که در نوبت کاری مشغول هستند معمولاً مسئولیت هایی در قبال شغل خود و همچنین اعضای خانواده خود دارند که اغلب تحت یک برنامه معمولی 8 تا 5 کار می کنند. هدف حفظ ریتم شبانه روزی تا حد امکان تحت برنامه غیرعادی شیفت کاری است.

پیشنهاد برای مطالعه: راز یک خواب با کیفیت شبانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *