عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا

عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا، می تواند بخشی از زندگی ما را تحت شعاع قرار داده و فعالیت های ما را مختل کند. آلودگی هوا ناشی از وجود مواد سمی در جو است که عمدتا توسط فعالیت های انسانی در سال های اخیر تولید می شود. این گازها و مواد شیمیایی تعدادی از پدیده ها و پیامدها را برای اکوسیستم و موجودات زنده ای که در سیاره ما زندگی می کنند، ایجاد کرده اند. در متن حاضر سعی داریم برخی از عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا برای انسان را با هم بررسی کنیم.

مختصری در مورد آلودگی هوا

عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا، به طور مستقیم با سلامت ما در ارتباط است. با این وصف می توان گفت که هر ماده موجود در هوا که می تواند بر سلامت انسان تأثیر بگذارد یا تأثیر عمیقی بر محیط زیست داشته باشد، به عنوان آلاینده هوا تعریف می شود.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ذرات آلوده، کربن مونوکسید (CO)، گاز اُزن (O3) در حالت بیش از اندازه، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و سرب (Pb) شش آلاینده اصلی هوا هستند که به سلامت انسان و همچنین اکوسیستم آسیب می رسانند. طبق این گزارش، آلاینده‌های زیادی از مواد معلق مانند گرد و غبار، بخار، دود، مه، آلاینده‌ های گازی، هیدروکربن‌ ها، ترکیبات آلی فَرّار (VOCs)، هیدروکربن ‌های آروماتیک چند حلقه‌ ای (PAHs) و مشتقات هالوژن در هوا وجود دارند که در غلظت ‌های بالا باعث آسیب‌ پذیری بدن ما می ‌شوند.

بسیاری از بیماری ها از جمله انواع سرطان ها از جمله عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا با این نوع آلاینده ها هستند.

عوارض آلودگی

پیامدهای آلودگی هوا بر سلامت انسان

عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا از جمله مسائلی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور خاص، آلودگی هوا می تواند باعث مشکلات زیادی شود. از جمله:

  • قلبی عروقی
  • آلرژی
  • حملات آسم
  • ورم ملتحمه
  • بیماری های برونش
  • سرطان ریه یا پوست
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات خونی در رشد ذهنی کودک
  • و غیره

آسیب پذیرترین افراد در زمان قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا، کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران هستند.

همچنین برخی از دانشمندان توانسته اند رابطه مستقیمی بین افزایش ذرات آلاینده در شهرها و ضخیم شدن دیواره داخلی عروق یا تصلب شرایین برقرار کنند. مطالعات متعدد نشان داده است که گروه هایی از مردم که در مناطق شهری با حجم ترافیک زیاد زندگی می کنند، مشکلات تنفسی بیشتری دارند و احتمال ابتلای آنها به بیماری های ذکر شده، بیشتر است. موارد کودکان مبتلا به برونشیت و رشد کُند ریوی در شهرهای بزرگ بسیار شایع تر است که به عنوان یکی از عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا، در نظر گرفته می شود.

به یاد داشته باشید که اندازه ذرات آلوده، به طور مستقیم با پتانسیل آنها برای ایجاد مشکلات سلامتی مرتبط است. ذرات کوچک با قطر کمتر از 10 میکرومتر بزرگترین مشکلات را ایجاد می کنند. زیرا می توانند به اعماق ریه های شما نفوذ کنند و حتی ممکن است برخی از آنها وارد جریان خون شما شوند.

قرار گرفتن در معرض چنین ذرات می تواند بر ریه ها و قلب شما تأثیر بگذارد. مطالعات علمی متعدد، قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات را با مشکلات مختلفی مرتبط کرده اند، از جمله مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی.

عوارض آلودگی

تأثیر آسیب های هوای آلوده بر طبیعت

یکی دیگر از عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا، آسیب های زیست محیطی است که نمی توان از آن چشم پوشید. زیرا که انسان در ارتباط مستقیم با محیط زیست خود است و این فضا حتما بر سلامتی ما تأثیر مستقیم دارد.

توجه داشته باشید که باد می تواند به راحتی ذرات آلوده را در مسافت های طولانی حمل کرده و سپس روی زمین یا آب رودخانه ها، رها کند. بسته به ترکیب شیمیایی آنها، اثرات این ته نشینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسیدی کردن دریاچه ها و نهرها
  • تغییر تعادل مواد مغذی در آب های ساحلی و حوضه های رودخانه های بزرگ
  • تخلیه مواد مغذی در خاک
  • آسیب رساندن به جنگل های حساس و محصولات کشاورزی
  • تأثیر بر تنوع اکوسیستم ها
  • کمک به افزایش باران های اسیدی

در مجموع، حتی افراد سالم نیز می توانند اثرات سلامتی ناشی از هوای آلوده و عوارض قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا از جمله تحریک تنفسی یا مشکلات تنفسی را در حین ورزش یا فعالیت های خارج از منزل را تجربه کنند. خطر ناشی از این مسئله به وضعیت سلامت ما به نوع آلاینده و غلظت آن و مدت زمان قرار گرفتن در معرض هوای آلوده بستگی دارد. توجه داشته باشید که همه ما می توانیم با محدود کردن این مدت زمان و یا استفاده از وسایل محافظت فردی و تغذیه سالم، مقداری از این خطرات را کنترل کنیم.

 

ماسک نانوالیاف نانوکسین

فروشگاه محصولات نانوکسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *