تغذیه و آلودگی هوا

افزایش روزافزون ریزگرد ها علاوه بر آلودگی هوا در کشور، به ویژه مناطق جنوبی و کلان شهرها، از مهترین مسایلی است که سلامتی شهروندان، به خصوص سالمندان و کودکان را تهدید می کند.

ریزگرد ها مجموعه ‌ای از گرد و غبار، دود و دیگر ذره‌ های خشک معلق در هوا هستند که میدان دید را کاهش داده و بر عملکرد دستگاه تنفسی تاثیرات منفی شدیدی می ‌گذارند.

این ذرات بسیار کوچک و سبک با قطر کمتر از 5 میکرون، می توانند عمیقا به ریه‌ ها نفوذ کرده و همراه با دیگر آلاینده ها باعث مرگ زودرس، سختی تنفس، آسم تشدید شده، اختلال در ضربان قلب (آریتمی) و حملات قلبی (برای افرادی که بیماری زمینه ای قلب دارند)، آترواسکلروز (تصلب شرایین) و تنگی عروق‌ شوند.

آلودگی هوا و پیشگیری

کارشناسان برای پیشگیری از اثرات ریزگرد ها و دیگر آلاینده ها  توصیه می کنند:

1 ـ از تردد غیر ضروری در محیط بیرون از خانه یا اداره پرهیز کنید.

2- از ورزش کردن در این هوا جداً خودداری کنید؛ چرا که فعالیت ورزشی سبب افزایش ضربان قلب و فعالیت دستگاه تنفسی شده و در نتیجه هوای آلوده بیشتری وارد مجاری تنفسی و خون می گردد.

3- شستشو مرتب حلق و بینی به کمک سرم‌ های شست ‌و شو

4- استفاده از ماسک ‌های استاندارد

5-.تغذیه سالم

تغذیه و آلودگی هوا

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه‌ ها و سبزیجات . مواد غذایی حاوی ویتامین .AC و  نوشیدن شیر و مصرف لبنیات، ماهی و غذاهای حاوی اُمگا ۶ و همچنین، خوردن سیب تازه از تأثیر قابل توجهی در کاهش آثار و عوارض سوء گرد و غبار بر سلامت افراد برخوردار است

از مصرف غذا های غلیظ و دیر هضم مانند فست ‌فود ها، سرخ‌ کردنی‌ ها، حلیم، کله ‌پاچه، ماکارونی، لازانیا، قارچ، الویه، مود غذایی کنسروی و صنعتی و… پرهیز کنید.

همچنین طب سنتی برای افراد با مشکلات ریوی، آسم یا برونشیت، مصرف دمنوش ‌های برگ آویشن، گل بابونه، برگ مرزنجوش، برگه ناخنک را پیشنهاد می دهد. به این منظور، دو قاشق غذاخوری از گیاه را در یک لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه ملایم جوشیده شود. در این فاصله با آن بخور دهید. سپس درب ظرف را با پارچه ای پوشانده، پس از ولرم شدن آن را صاف کرده و در پایان با کمی عسل و لیمو ترش تازه میل کنید. این دمنوش‌ ها خلط آور هستند و باعث باز شدن مجاری هوایی می‌ شوند. بعد از چند روز می توانید اثرات مفید آن را مشاهده نمایید.

از بین نوشیدنی ها، آب سیب شیرین، شربت لیموترش با عسل و گلاب، شیر محلی گرم همراه با عسل و گردو جزو بهترین گزینه‌ ها هستند. همچنین سکنجبین، دمنوش “به” یا گل‌سرخ، ماءالشعیر طبی نیز مفید هستند.

تغذیه و دمنوش

خرید ماسک نانوکسین : http://shop.nanoxinco.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *