بیماری های ناشی از آلودگی هوا می توانند در سطوح مختلفی دیده شوند و گاهی با پیشرفت زیاد، دشواری هایی را برای ما به همراه آورند. همه ما می دانیم که وقتی مه قهوه ای روی یک شهر می نشیند، اگزوز یک ماشین در یک بزرگراه شلوغ رنگ هوای محیط را تغییر می دهد و یا ستونی از دود سیاه از دودکش های کارخانه بلند می شود، به چه چیزی نگاه می کنیم. همه اینها ذره ذره آلودگی هوا را بیشتر می کنند و بیماری های ناشی از آلودگی هوا یادگاری است که برای ما به جا می ماند.

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت ما

به وجود آمدن بیماری های ناشی از آلودگی هوا، نشان دهنده ارتباط مستقیم ما با هوای آلوده است. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با استرس و التهاب در سلول های انسانی مرتبط است که ممکن است پایه ای برای بیماری های مزمن و سرطان باشد. در سال 2013، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی (WHO) آلودگی هوا را به عنوان یکی از عوامل سرطان زا برای انسان طبقه بندی کرد.

تحقیقات در مورد آلودگی هوا و بیماری های ناشی از آلودگی هوا به طور مداوم پیشرفت می کند. نگرانی های بهداشت عمومی اکنون سرطان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های تنفسی، دیابت، چاقی و اختلالات تولید مثلی، عصبی و سیستم ایمنی را از جمله بیماری های ناشی از آلودگی هوا می دانند.  

بیماری و آلودگی

بیماری های ناشی از آلودگی هوا

سرطان

یک مطالعه بزرگ روی بیش از 57000 زن نشان داد که زندگی در نزدیکی جاده های اصلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهد. همچنین مطالعه مهم NIEHS نشان داده که سایر مواد سمی موجود در هوا، به ویژه متیلن کلراید که در محصولات آئروسل و پاک کننده های رنگ استفاده می شود، نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

مواجهه شغلی با بنزن، یک ماده شیمیایی صنعتی و دیگر موادی که با پایه بنزین تولید می شوند، می تواند باعث سرطان خون شود. یک مطالعه طولانی مدت نیز که از سال های 2000 تا 2016، ادامه داشت، ارتباط بین بروز سرطان ریه و افزایش اتکا به زغال سنگ برای تولید انرژی را نشان داد.

تمام این مطالعات یک نتیجه مشابه را به همراه دارند. سرطان یکی از بیماری های ناشی از آلودگی هوا است. 

بیماری قلب و عروقی

یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از آلودگی هوا، مسائل مربوط به قلب و عروق است. ذرات ریز می توانند عملکرد رگ های خونی را مختل کرده و باعث تسریع کلسیفیکاسیون در شریان ها شوند. محققان NIEHS بین قرار گرفتن کوتاه مدت روزانه زنان یائسه با اکسیدهای نیتروژن و افزایش خطر سکته مغزی هموراژیک ارتباط برقرار کردند.

برای برخی از افراد مسن تر، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده می تواند منجر به کاهش سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا شود که گاهی اوقات “کلسترول خوب” نامیده می شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را در افراد مستعد، افزایش می دهد.

بیماری قلبی و آلودگی

بیماری تنفسی

درگیری تنفسی یکی از عام ترین بیماری های ناشی از آلودگی هوا است. آلودگی هوا می‌تواند بر رشد ریه تأثیر بگذارد و در ایجاد آمفیزم، آسم و سایر بیماری‌ های تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) نقش دارد. همچنین تورم و تحریک بافت ریه را به همراه داشته باشد.

به یاد داشته باشید که حتی افرادی که ریه های سالم دارند هم مستعد تحریک و تورم ریه هستند. برای کسانی که با بیماری های مزمن ریوی مانند آسم و COPD زندگی می کنند، این اثرات می تواند به ویژه مضر باشد.

وزن کم نوزاد هنگام تولد

بعضی از مطالعات نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، ممکن است خطر کم وزن شدن نوزادان هنگام تولد و مرگ و میر آنها را افزایش دهد. در همین راستا، مادران باردار در کمترین حالت ممکن، با خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس مواجه می شوند که برای نوزاد خطرناک است.

مانند بسیاری از بیماری های دیگر ی که نام بردیم، این مورد هم می تواند در اثر قرار گرفتن طولانی و کوتاه مدت در معرض آلودگی هوای زیاد، منجر به بیماری های ناشی از آلودگی هوا شود که گاهی غیرقابل جبران هستند.  

حملات آسم

تنفس در هوای آلوده با ازن و ذرات خطرناک نظیر آن، می‌ تواند منجر به افزایش حملات آسم شود که می‌تواند فرد را به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان مجبور کنند. گاهی دیده شده که بیماران آسمی به تدریج با مشکلات  و بیماری های قلبی عروقی نیز دست و پنجه نرم می کنند. بیماری های ناشی از آلودگی هوا می توانند خطر حملات قلبی و سکته را افزایش دهد.

بیماری آسم

مرگ زودرس

تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده هم در کوتاه مدت و هم در طولانی مدت، می تواند عمر ما را کوتاه کرده و منجر به مرگ زودرس شود. کارشناسان پزشکی ده ها سال است که از این خطر را گوشزد می کنند اما متأسفانه هنوز هم شرایط تنفسی ما بهتر نشده و بیماری های ناشی از آلودگی هوا رو به افزایش هستند.

در مجموع، می دانیم که بیماری های ناشی از آلودگی هوا موارد بیشتری را هم در بر می گیرد. به عنوان مثال، تحقیقات جدید ارتباط بین هوایی که تنفس می کنیم و نگرانی های مربوط به سلامت روان را بررسی می کنند. هر چه دانشمندان بیشتر به این مسئله نگاه کنند، بیشتر متوجه می شوند که آلودگی هوا تهدید جدی برای سلامت ما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *