تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین موضوعی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ثابت شده است که آلودگی هوا بر بارداری تأثیر منفی می گذارد و منجر به زایمان زودرس، مرده‌ زایی یا ناهنجاری ‌های مادرزادی می شود. افرادی که در محیط آلوده زندگی می ‌کنند یا در معرض آلودگی های ناشی از سمومی مانند دود سیگار هستند، میزان بیشتری از پیامدهای منفی بارداری را شاهد هستند. در این مجال، درباره تأثیر منفی آلودگی هوا بر مادر و جنین صحبت خواهیم کرد تا اهمیت حضور مادران در فضای سالم را بهتر درک کنیم.

اثرات بالقوه آلودگی هوا بر بارداری

تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین به صورت مستقیم در بیماری های مربوط به هر دو طرف دیده می شود. آلاینده های موجود در هوا می توانند از طریق جفت عبور کنند و بر سلامت جنین تأثیر مستقیم بگذارند و رشد کودک را مختل کنند. اثرات خاص آلودگی هوا بر مادر و جنین به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • قرار گرفتن در معرض آلاینده هنگامی که کودک در حال رشد است
  • مدت زمان قرار گرفتن در معرض و میزان آلودگی
  • ارتباط مستقیم با آلاینده خاص

سایر عوامل ممکن است برای کاهش یا افزایش خطر و تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین با نوع آلودگی تاثیر داشته باشند. اکثر تحقیقات نشان می ‌دهند که گروه‌ هایی که در مناطق آلوده زندگی می‌ کنند، در برابر ناهنجاری ‌های مادرزادی آسیب ‌پذیرتر هستند.

برای والدین با درآمد کم یا آنهایی که از گروه های اقلیت هستند، سایر عوامل خطر – مانند عدم دسترسی به غذای با کیفیت، نداشتن مراقبت های دوران بارداری خوب – ممکن است اثرات آلودگی هوا را تشدید کند.

انواع آلودگی هوا مضر برای مادر و جنین

آلودگی هوا همواره اشکال مختلفی داشته است. برخی از انواع آلودگی هوا که برای مادر و جنین مضر هستند، عبارتند از:

  • آلودگی هوای به جز مه و دود
  • آلودگی فضای داخلی و خارجی ناشی از آتش و دود، از جمله دود تنباکو
  • خطرات شغلی، مانند کار در فضای باز، کار با مواد شیمیایی سمی و کار در مناطق صنعتی
  • مواد شیمیایی خانگی و آزبست
  • و غیره
مادر و جنین

آلودگی هوا بر مادر و جنین چه تاثیری دارد؟

تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین می تواند در ابعاد مختلفی بروز پیدا کند. محققان هنوز تمامی اثرات آلودگی هوا را شناسایی نکرده اند. همچنین پزشکان نمی‌دانند چرا آلودگی هوا به برخی از بارداری ‌ها آسیب می ‌رساند اما به برخی دیگر آسیب رسان نیست.

هیچ راهی برای پیش ‌بینی اینکه چه کسی پیامدهای بارداری منفی را تجربه خواهید کرد وجود ندارد، اگرچه کارشناسان در حال حاضر معتقدند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا حتما خطراتی را در پی دارد.

تعدادی از اثرات آلودگی هوا بر مادر و جنین اینگونه دسته بندی می شوند که:

·       زایمان زودرس

زایمان زودرس در افراد بارداری که در مناطق آلوده زندگی می کنند، بیشتر اتفاق می افتد. زایمان زودرس خطر مشکلات دیگری مانند وزن کم هنگام تولد، رشد ناکافی ریه در نوزاد و مرگ نوزاد در حین یا اندکی پس از تولد را افزایش می دهد.

مطالعه ای در سال 2019، اثرات آلاینده ‌های رایج مانند ازن، دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن بر سلامت افراد را ارزیابی کرد. نتیجه این مطالعه آن بود که این مواد، تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین را بالا برده و خطرات مربوط به بارداری های بعدی را افزایش می دهد. البته این مطالعه ثابت نکرد که آلودگی هوا تنها عاملی است که باعث زایمان زودرس می شود. در کنار این مهم، شرایط جسمی مادر نیز بسیار مهم است.

·       مرده زایی

به مرگ نوزاد در اواخر بارداری، پس از 20 هفته، مرده زایی گفته می شود. یک مطالعه در سال 2018 ارتباطی بین قرار گرفتن تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین و مرده زایی را نشان داد. این خطر در سه ماهه سوم بارداری بیشتر جنین را تهدید می کند.

·       وزن کم هنگام تولد

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا رشد کودک را مختل می کند و باعث می شود نوزاد به طور غیرعادی وزن کمی داشته باشد. این مسئله با زایمان زودرس در ارتباط است و در نتیجه باعث می شود تا نوزادان بسیار کوچک با بدن و ریه های رشد نیافته به دنیا بیایند. وزن کم هنگام تولد یک کودک، عاملی خطرناک برای تأخیر در رشد، مشکلات متعدد سلامتی و مرگ بعد از تولد است.

یک تجزیه و تحلیل در سال 2013 از 14 مطالعه در سطح جمعیت نشان داد که شیوع بیشتر آلاینده های خاص، مانند دی اکسید نیتروژن، با خطر بالاتر وزن کم هنگام تولد مرتبط است. این ثابت نمی کند که تنها عامل آلودگی باعث وزن کم هنگام تولد می شود، اما ارتباط بالقوه ای بین این مهم و تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین برقرار می کند.

·       نگرانی های سلامتی در مادران

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با خطر بالاتر عوارض مرتبط با بارداری در مادران مرتبط است. یک مطالعه بر روی پیامدهای تولد در مادران، نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سه ماهه اول خطر ابتلا به پره اکلامپسی و فشار خون بالا در مادران را افزایش می دهد. این عوارض می تواند به مادر و نوزاد آسیب برساند و ممکن است نیاز به زایمان زودرس باشد.

·       مسائل مربوط به رشد ریه

بدیهی است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بر رشد ریه تأثیر ی گذارد. در برخی از نوزادان، این مسئله به طور غیرمستقیم رخ می دهد. زمانی که زایمان زودرس باعث می شود نوزادی که ریه هایش کاملا کار نمی کند متولد شود، متأسفانه با مرگ زودرس آن نوزاد روبرو خواهیم بود.

در مجموع به یاد داشته باشید که یکی از مواردی که در تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین مورد توجه قرار می گیرد، مشکلات تنفسی طولانی مدت مانند آسم و آلرژی برای مادر و جنین است. راهبردهای حفاظتی ساده مانند استفاده از ماسک مناسب می تواند اثرات مضر آلودگی هوا بر بارداری را کاهش دهد. البته معمول است که پزشکان تأثیر آلودگی هوا بر مادر و جنین را در کنار دیگر عوامل ماند بیماری های ارثی، بررسی کنند.

برای خرید ماسک های نانوالیاف نانواکسین می توانید به shop.nanoxinco.com مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *