آلودگی هوا زمانی رخ می دهد که هوایی که تنفس می کنیم با مخلوط مضر گازهای سمی، ذرات و مواد شیمیایی آلوده شود. بیشتر آلودگی ها ساخته دست انسان است و می تواند بر سلامت ما، سایر موجودات زنده و محیط زیست تأثیر منفی بگذارد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که از هر 10 نفر، 9 نفر هوای حاوی سطوح بالایی از آلاینده ها را تنفس می ‌کنند که می ‌تواند باعث مشکلات سلامتی طولانی مدت، مشکلات رشدی در کودکان و حتی مشکلات سلامت روانی بشود.

آلودگی هوا هر روز جان هزاران نفر را می گیرد. اما به دلیل اینکه یک قاتل بی صدا است، بیشتر مردم متوجه نمی شوند که چقدر بر سلامت ما تأثیر می گذارد. نانوکسین به عنوان یکی از برترین ارائه دهندگان ماسک ضد آلودگی، از هوای پاک پشتیبانی می کند و می خواهد با کمک محصولات خود به مردم کمک کند تا هوای پاک را تنفس کنند.

به همین منظور ما این مقاله را گردآوری کرده ایم تا به شما کمک کند در مورد چگونگی تأثیر آلودگی بر شما و خانواده‌تان و مهم‌تر از آن کارهایی که می‌ توانید در مورد آن انجام دهید، آگاه باشید. در این مقاله، حقایق و شایعات رایج در رابطه با آلودگی هوا را بررسی کرده و آنها را تایید یا رد می کنیم.

واقعیات

پیامدهای مرگبار آلودگی هوا

در سطح جهان، 90 درصد از مردم (تقریباً 6.9 میلیارد نفر) هر روز هوای آلوده تنفس می کنند. با توجه به پیامد های قابل توجه آن برای سلامتی، این امر عواقب مرگباری دارد. در واقع، آلودگی هوا یک قاتل خاموش است که در سطح جهان مسئول ۷ میلیون مرگ زودرس در سال است.

این آمار برابر با مرگ 800 نفر در هر ساعت یا 13 نفر در هر دقیقه است که بیش از سه برابر تعداد افرادی است که سالانه بر اثر مالاریا، سل و ایدز جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این، آلودگی هوا عامل 16 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه، 29 درصد از بیماری های قلبی و سکته مغزی و 13 درصد مرگ و میر ناشی از عفونت های تنفسی است.

تنها در ایالات متحده، آلودگی بیش از مجموع تصادفات و اسلحه، انسان‌ها را می ‌کشد. بنابراین بدون شک عواقب مرگباری برای مردم عادی دارد.

کودکان و آلودگی هوا

فقط بزرگسالان نیستند که تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می گیرند. در حالی که کیفیت پایین هوا باعث بیماری‌های قلبی و ریوی در بزرگسالان می‌شود، اما با وزن کم هنگام تولد، مشکلات تنفسی دوران کودکی و آسم و سرطان در کودکان نیز با آلودگی هوا مرتبط است. قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در دوران کودکی آنها را در معرض خطر بیشتری برای بیماری های مزمن در مراحل بعدی زندگی قرار می دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اگر در دوران بارداری در هوای آلوده تنفس کنید، احتمال زایمان زودرس، افزایش خطر مرده‌ زایی و احتمال ابتلای فرزندتان به آسم یا سایر شرایط نامطلوب سلامتی افزایش می‌یابد.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ‌ای می‌گوید: هوای آلوده میلیون‌ها کودک را مسموم می‌کند و زندگی آن‌ها را تباه می‌کند. این غیرقابل توجیه است. هر کودکی باید بتواند هوای تمیز تنفس کند تا بتواند رشد کند و پتانسیل کامل خود را به کار گیرد.

هوای آلوده همچنین بر رشد عصبی و توانایی شناختی کودکان تأثیر می گذارد و حتی ممکن است تاثیر آموزش در کودکان را کم کند. تحقیقات نشان می دهد که کاهش 20 درصدی آلودگی هوا می تواند حافظه و توانایی مصرف دانش آموزان را تا 6 درصد بهبود ببخشد. تصور کنید که تنها کاهش 20 درصدی آلودگی می تواند به ارزش تحصیل یک ماه اضافه در سال اضافه کند.

پیشنهاد برای مطالعه: آلودگی هوا و تاثیر بر کودکان

منشأ آلودگی هوا

به عنوان شهروندانی مسئول و متمدن، ضروری است که از تأثیر انتخاب های شخصی ما بر جامعه ما آگاه باشیم. تا 70 درصد از آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل جاده ای است. این بدان معناست که بدون اطلاع شما، رفت و آمد روزانه شما ممکن است در مشکل آلودگی شهر شما نقش داشته باشد.

به منظور کاهش ردپای آلودگی هوای شخصی شما، برنامه اقدام جهانی توصیه می‌کند در صورت امکان از تردد با وسایل نقلیه به صورت تک سرنشین پرهیز کنید، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید، یا به دنبال وسایل نقلیه الکتریکی باشید. همه این گزینه‌ها شما را یک قدم به محدود کردن روند تولید آلاینده ها و سبز ماندن نزدیک ‌تر می‌کنند.

تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی

در حالی که ما تایید کرده ایم که هوای آلوده مضر است، اما دقیقاً چگونه می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد؟ وقتی هوای آلوده را تنفس می کنیم، ذرات و مواد شیمیایی راه های تنفس ما را تحریک کرده و آنها را متورم و سفت می کنند که می تواند برای افراد در هر سنی منجر به آسم و سایر مشکلات تنفسی شود. آلودگی هوا در مقایسه با ایدز، سل، سیگار و حتی جنگ تأثیر بدتری بر طول عمر انسان دارد.

تأثیر آلودگی هوا بر سیستم ایمنی بدن

حتی اگر در اثر آلودگی هوا نمی میرید، باز هم می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد. عناصر کوچک و آلوده موجود در هوا می توانند از سیستم دفاعی بدن ما عبور کرده و وارد سیستم تنفسی و گردش خون ما شوند. این می تواند به ریه ها، قلب و مغز شما آسیب برساند و حتی پاسخ ایمنی شما را کاهش دهد. این بدان معناست که کسانی که در مناطق آلوده زندگی می کنند کمتر قادر به مبارزه با ویروس ها و میکروب ها هستند و ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری باشند.

افسانه ها

تنفس هوای آلوده باعث مصونیت شما در برابر آن می شود

این یک تصور غلط رایج در مورد آلودگی هوا است. بسیاری بر این باورند که تنفس هوای آلوده آنها را نسبت به آن مصون می کند. همانطور که کشیدن سیگار از شما در برابر سرطان ریه محافظت نمی کند و نوشیدن آرسنیک از شما در برابر مسمومیت محافظت نمی کند، استنشاق هوای آلوده نیز اندام های تنفسی شما را ضعیف می کند.

ذرات PM2.5 یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌ ها به دلیل توانایی آنها برای ورود به عمق ریه‌ ها و جریان خون است. آنها همچنین باعث بیماری های تنفسی می شوند. هرچه بیشتر آنها را به بدن خود راه دهید، احتمال ابتلا به انواع بیماری های کشنده بیشتر می شود.

هوای آلوده قابل رویت است

با مشاهده کپک روی آن غذا می توان گفت که آن فاسد شده است. آلودگی آب را نیز با بوی بد یا از ظاهر آن می توان تشخیص داد. اما آیا این موضوع در مورد هوای آلوده نیز صدق می کند؟ قطعا نه! اگر هوا دود آلود به نظر برسد، احتمالاً آلودگی هوا بسیار جدی است. اما حتی آسمان های به ظاهر صاف نیز می تواند حاوی سطوح خطرناک آلاینده ها باشد.

هوای داخل خانه همیشه پاک تر از هوای بیرون است

درست است، آزمایش ها نشان می دهد که هوای داخل ساختمان 31 درصد کمتر از هوای بیرون از خانه آلودگی دارد. اما، اگر در خانه شروع به آشپزی کنید، همه چیز تغییر می کند. آشپزی باعث ایجاد آلودگی هوا در خانه شما می شود. توصیه می کنیم هنگام آشپزی هود و دستگاه های تصفیه هوا را روشن کنید.

آلودگی هوا در صبح کمترین میزان را دارد

وقتی از ما می پرسند که بهترین زمان برای ورزش یا پیاده روی کدام است، اولین چیزی که به ذهن می رسد صبح زود است، اینطور نیست؟ ما معتقدیم صبح بهترین زمان برای فعالیت بدنی است زیرا هوا در آن زمان کمترین آلودگی را دارد. اما داده ها چیز دیگری را نشان می دهد.

داده های سفارت ایالات متحده در دهلی، کلکته، بمبئی، چنای و حیدرآباد را نشان می دهد که میزان آلودگی در اکثر این شهر ها در صبح بالاترین میزان و در ساعات شلوغی بعد از ظهر کمترین میزان بوده است.

بارش باران کیفیت هوا را بهبود می بخشد

تصور رایجی وجود دارد که باران دود را پاک کرده و آلودگی هوا را کاهش می دهد. اما داده ها نشان می دهد که باران تاثیر نسبتا کمی در کاهش آلاینده های هوا (0-30%) دارد. حتی شدید ترین باران ها آلاینده های کوچک را تنها 8/7 درصد کاهش می دهد. برای باران ملایم تا متوسط، تأثیر روی PM2.5 نزدیک به صفر بود.

در واقع باد نیروی بسیار قوی تری در کاهش آلودگی هوا است. تجزیه و تحلیل شش سال آلودگی و داده های آب و هوا در پکن نشان داد که آلودگی ذرات ریز (PM2.5) به شدت با باد ارتباط دارد، اما به باران وابسته نیست.

کاشت درختان به کاهش آلودگی هوا کمک می کند

آیا درختان می توانند آلودگی هوا را کاهش دهند؟ آنها احتمالا به میزان کمی مفید هستند، اما درختان برای حذف ذرات از هوا ساخته نشده اند. تاثیر ناچیز درختان در کاهش آلودگی به احتمال زیاد به این دلیل است که ریشه های آنها هوا و آب را جذب می کنند. برخی از ذرات ممکن است در حین مکیدن فیلتر شوند، اما بعید است که این میزان قابل توجه باشد. تحقیقات نشان می دهد که گیاهان برای کاهش آلودگی هوا در داخل خانه نیز تاثیر کمی دارند. علاوه بر این، بیشتر ذرات رهگیری شده روی سطح گیاه باقی می مانند.

آلودگی هوا بیشترین تأثیر را روی ریه های ما می گذارد

یکی از متداول ترین آلاینده ‌هایی که ردیابی می ‌شود، ذرات بسیار کوچک و ریز به نام PM2.5 است. این آلاینده های کوچک کمتر از 2.5 میکروگرم عرض دارند و به دلیل قابلیت ورود به اعماق ریه ها و جریان خون، یکی از خطرناک ترین آلاینده ها محسوب می شوند.

هنگامی که سازمان بهداشت جهانی میلیون‌ها مرگ و میر ناشی از هوای آلوده را در سال محاسبه کرد، متوجه شد که سرطان ریه تنها 14 درصد را شامل می‌شود. سایر مشکلات ریوی مانند برونشیت 14 درصد دیگر بود. بنابراین، 72٪ دیگر چیست؟ اکثریت بزرگ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را حملات قلبی و سکته مغزی تشکیل می دهد. هوای آلوده وارد جریان خون و قلب ما می شود و باعث آسیب به سیستم قلبی عروقی می شود.

آلودگی هوا بیشترین تأثیر را روی ریه های ما می گذارد

زندگی بدون هوا وجود ندارد و ما روزانه تقریباً 14000 لیتر از آن را مصرف می کنیم. از این رو، ما باید از باورهای غلط رایج در مورد یکی از ضروری ترین مؤلفه های بقای خود آگاه باشیم.

در مواجهه با همه این داده ها، ممکن است از بیرون رفتن از خانه هراس داشته باشید. اما راه بهتری وجود دارد! نانوکسین آلودگی هوا را جدی می گیرد. از آنجا که ما بسیار متعهد به محافظت از مشتریان خود هستیم، بهترین ماسک ضد آلودگی را در بازار عرضه کرده ایم.

ماسک ‌های ضد آلودگی ما از سیستم‌ های فیلتراسیون هفت لایه استفاده می ‌کنند تا هوا را تصفیه و از ورود هرگونه گاز مضر، سموم، آلاینده، ویروس یا باکتری جلوگیری کنند. ماسک FFP3 نانوکسین بیش از 99 درصد ذرات و آلاینده ها را فیلتر می کند، بنابراین می توانید آگاهی داشته باشید که در برابر هوای آلوده در امان هستید.

منابع

https://cambridgemask.com/blogs/news/7-things-you-dont-know-about-air-pollution

https://smartairfilters.com/en/blog/7-myths-about-air-pollution

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *