آنفولانزا یک بیماری عفونی تنفسی است که از طریق ذرات و قطرات بزاق فرد بیمار و تماس دست با سطوح آلوده گسترش یافته و سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

زمانی که ایالات متحده در سال 2009 شیوع آنفولانزای خوکی را تجربه کرد، همه در مورد چگونگی کاهش شیوع این ویروس صحبت می کردند. به گفته منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در آن سال دسترسی به واکسن محدود بود، زیرا ویروس تا زمانی که تولید کنندگان شروع به تولید واکسن سالانه نکرده بودند، شناسایی نشد.

بنابراین، مردم برای جلوگیری از انتقال ویروس شروع به انجام کاری کردند که اکثر ما قبلاً آن را ندیده بودیم؛ پوشیدن ماسک های جراحی. در چند سال گذشته با گسترش ویروس کرونا، مردم دوباره به دنبال ماسک های جراحی به عنوان راهی برای محافظت از خود و دیگران در برابر انتقال ویروس بودند. اما آیا پوشیدن ماسک صورت واقعاً از انتشار ویروس هایی مانند آنفولانزا یا SARS-CoV-2 جلوگیری می کند؟

در این مقاله، ما به توصیه های متخصصان نگاه می‌کنیم، تحقیقات مربوط به اینکه کدام ماسک ها مؤثرتر هستند را مرور می کنیم و نحوه استفاده صحیح از ماسک ها را توضیح می دهیم.

نظر متخصصان

در مورد ویروس کرونا، منبع معتبر CDC خاطر نشان می‌کند که پوشش های ساده صورت یا ماسک ها می توانند شیوع آن را کاهش دهند.

در دوران همه گیری توصیه می شد که افراد هنگام حضور در اجتماع، از پوشش صورت یا ماسک برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنند. این یکی دیگر از اقدامات بهداشت عمومی بود که مردم باید برای کاهش شیوع COVID-19 علاوه بر فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی، شستن مکرر دست ها و سایر اقدامات پیشگیرانه انجام می دادند.

CDC به کارکنان مراقبت های بهداشتی توصیه می کند هنگام کار با بیماران مبتلا به آنفولانزا نیز از ماسک صورت استفاده کنند. CDC همچنین توصیه می کند به بیمارانی که علائم عفونت تنفسی را نشان می دهند تا زمانی که در بخش مراقبت های بهداشتی هستند، ماسک داده شود تا زمانی که بتوانند ایزوله شوند.

اگر بیمار هستید و نیاز دارید که در کنار دیگران باشید، استفاده صحیح از ماسک می تواند اطرافیان شما را از ابتلا به ویروس و ابتلا به بیماری محافظت کند.

نتایج پژوهش های علمی معتبر

برای سال‌های متمادی، دانشمندان مطمئن نبودند که آیا استفاده از ماسک در جلوگیری از انتشار ویروس ها موثر است یا خیر. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده از ماسک می توانند کمک کننده باشد.

یک مطالعه در سال 2013 به این موضوع پرداخت که چگونه ماسک ها می توانند به افراد مبتلا به آنفولانزای فصلی کمک کنند تا در هنگام بازدم قطرات حاوی ویروس، انتشار آن را محدود کنند. به طور کلی، محققان دریافتند که ماسک ها منجر به کاهش بیش از سه برابری میزان ویروسی که افراد به هوا منتقل می کنند، می شود.

در یک پژوهش دیگر از یک منبع معتبر، با تجزیه و تحلیل داده های هزاران دانش آموز ژاپنی، نشان داد که واکسیناسیون و پوشیدن ماسک احتمال ابتلا به آنفولانزای فصلی را کاهش می دهد. نکته مهم این است که محققان همچنین پی بردند که میزان آنفولانزا زمانی که استفاده از ماسک با رعایت بهداشت مناسب دست همراه می شدند کمتر بود. به عبارت دیگر، شستن منظم دست ها یک ابزار ضروری برای جلوگیری از انتشار ویروس ها است.

انواع-مختلف-ماسک

انواع مختلف ماسک مناسب برای آنفولانزا

اگر قصد دارید از ماسک برای محافظت در برابر عفونت استفاده کنید، سه نوع ماسک مختلف وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید.

ماسک پارچه ای

پوشش های پارچه ای صورت یا ماسک ها را می توان در مکان های عمومی مانند فروشگاه ها استفاده کرد، جایی که ممکن است در تماس نزدیک با دیگران باشید و حفظ فاصله خود دشوار است. طبق دستورالعمل های دوران کرونا، هر زمان که در فاصله 2 متری افراد دیگر هستید، باید از ماسک یا پوشش صورت استفاده شود.

مهم است که بدانید یک ماسک صورت پارچه‌ای به اندازه ماسک‌ جراحی یا ماسک‌ تنفسی از شما محافظت نمی کند. با این حال، هنگامی که توسط عموم مردم پوشیده شود، همچنان می تواند به کاهش انتشار ویروس ها در جامعه کمک کند. این به این دلیل است که آنها به جلوگیری از انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی افراد بدون علائم کمک می کنند.

می توانید با استفاده از چند ماده اولیه مانند پارچه نخی یا تی شرت خودتان را در خانه آن را بسازید. CDC دستورالعمل های معتبر برای دوختن آن ها را ارائه کرده است. آنها باید به خوبی روی صورت قرار بگیرند و بینی و دهان شما را بپوشانند. همچنین برای ایمن نگه داشتن آن ها از گره محکم یا حلقه های گوش استفاده کنید.

هنگام برداشتن ماسک پارچه ای صورت، سعی کنید از دست زدن به بینی، دهان و چشم خودداری کنید. کودکان زیر 2 سال، افرادی که مشکل تنفسی دارند و افرادی که قادر به برداشتن ماسک خود نیستند، نباید از ماسک های پارچه ای استفاده کنند.

ماسک جراحی

ماسک های جراحی، ماسک های یکبار مصرفی هستند که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای استفاده به عنوان وسایل پزشکی تأیید شده اند. پزشکان، دندانپزشکان و پرستاران اغلب آنها را هنگام درمان بیماران می پوشند.

این ماسک ها از خروج قطرات بزرگ مایعات بدن که ممکن است حاوی ویروس ها یا سایر میکروب ها باشند از طریق بینی و دهان جلوگیری می کنند. آنها همچنین در برابر پاشیده شدن بزاق افراد دیگر از روش هایی مانند عطسه و سرفه جلوگیری می کنند.

ماسک تنفسی

ماسک‌های تنفسی برای محافظت از افراد در برابر ذرات ریز موجود در هوا، مانند ویروس ها، طراحی شده اند. آنها توسط CDC و موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) تایید شده اند.

ماسک N95 (ماسک FFP2) و ماسک N99 (ماسک FFP3) دو دسته رایج از ماسک های تنفسی هستند. به گفته CDC، این نام از این واقعیت ناشی می شود که آنها می توانند بیش از 95 درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر کنند. ماسک‌های N95 اغلب هنگام رنگ‌آمیزی یا کار با مواد سمی نیز استفاده می شوند.

ماسک‌های تنفسی متناسب با صورت شما انتخاب می‌شوند. آنها باید به درستی بر روی صورت قرار گیرند تا هیچ شکافی در اطراف آن برای ورود ویروس های موجود در هوا وجود نداشته باشد. کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی از آنها برای محافظت در برابر بیماری های عفونی منتقله از هوا مانند سل و سیاه زخم استفاده می کنند.

برخلاف سایر انواع ماسک ها، ماسک تنفسی از کاربر در برابر ذرات معلق بزرگ و کوچک محافظت می کند. به طور کلی، ماسک های تنفسی در پیشگیری از ویروس آنفولانزا بسیار مؤثرتر از ماسک های پارچه ای و جراحی هستند.

دستورالعمل های استفاده از ماسک در شرایط آنفولانزا

در حالی که ماسک های صورت می توانند به کاهش شیوع آنفولانزا و سایر ویروس های تنفسی کمک کنند، اما این ماسک ها تنها در صورت استفاده صحیح و مکرر کارایی مناسب دارند.

در اینجا چند دستورالعمل برای استفاده صحیح از ماسک آورده شده است:

  • در فاصله 2 متری فرد بیمار از ماسک صورت استفاده کنید.

  • فنر ماسک را طوری قرار دهید که ماسک را روی بینی، دهان و چانه محکم نگه دارید. سعی کنید تا زمان برداشتن ماسک دیگر به آن دست نزنید.

  • اگر آنفولانزا دارید قبل از نزدیک شدن به افراد دیگر از ماسک استفاده کنید.

  • اگر به آنفولانزا مبتلا هستید و نیاز به مراجعه به پزشک دارید، برای محافظت از دیگران در محل انتظار از ماسک استفاده کنید.

  • اگر آنفولانزا در جامعه شما شایع است یا اگر در معرض خطر عوارض آنفولانزا هستید، در محیط های شلوغ از ماسک استفاده کنید.

  • وقتی استفاده از ماسک جراحی یا ماسک تنفسی را تمام کردید، آن را دور بیندازید و دستان خود را بشویید. هرگز از آن استفاده مجدد نکنید.

  • ماسک پارچه ای خود را بعد از هر بار استفاده بشویید.

ماسک های معمولی که می‌توانید از داروخانه های محلی بخرید برای فیلتر کردن ویروس ها کارایی ندارند. برای این منظور، متخصصان ماسک های ویژه‌ با لایه نانوالیاف را توصیه می‌کنند که می تواند ذرات بسیار کوچک را جذب کند. این ماسک ها نیز باید به درستی پوشیده شوند تا کارآمد باشند.

جمع بندی

وقتی صحبت از آنفولانزا به میان می آید، پیشگیری همچنان بهترین روش برای ایمن نگه داشتن خود از این ویروس بسیار مسری است. ماسک صورت می تواند محافظت بیشتری در برابر بیماری ارائه دهد.

در حالی که ماسک یکی از ابزارهای مهم برای کاهش شیوع بیماری است، استفاده از سایر اقدامات پیشگیرانه نیز مهم است. مطمئن شوید که دست های خود را مرتبا می شویید، به خصوص اگر در اطراف افراد دیگری هستید که ممکن است بیمار باشند. همچنین، حتما واکسن آنفولانزای سالانه خود را تزریق کنید تا از خود و دیگران در برابر انتشار ویروس محافظت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *