آلرژی‌های فصلی زمانی که می‌خواهید از دویدن صبحگاهی یا پیاده‌روی بعد از ظهر لذت ببرید، آزاردهنده و ناراحت‌کننده هستند. شاید تصور کنید که آلرژی فقط در فصل بهار شایع است اما بر اساس گزارش کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، در واقع، بیش از دو سوم از مبتلایان به آلرژی بهاری در تمام طول سال از جمله پاییز علائم خود را تجربه می‌کنند. علائم آلرژی پاییزی بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی هستند.

عوامل آلرژی پاییزی

تفاوت اصلی بین آلرژی پاییزی و سایر حساسیت های فصلی، محرک‌ های خارج از منزل مانند گرده ابروسیا هستند، که فقط در فصل پاییز در هوا وجود دارد. همچنین به دلیل ریزش برگ درختان در این فصل و با توجه به رشد کپک بر روی برگ ها، احتمال وجود کپک در هوا بیشتر است.

علائم آلرژی پاییزی

علائم آلرژی پاییزی تقریباً شبیه سایر انواع آلرژی است که عبارتند از:

  • سرفه: همراه با آلرژی پاییزی، معمولاً سرفه‌های خشک را تجربه خواهید کرد. اگر سرفه شما را از خواب بیدار می کند یا شما را در شب بیدار نگه می دارد، به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است به آسم آلرژیک، نوعی آسم ناشی از آلرژی، مبتلا شده باشید.

  • خارش چشم و ریزش اشک: معمولاً هر دو چشم متورم می­شوند یا ممکن است پوست زیر چشم در اثر احتقان تیره شود.

  • گرفتگی و آبریزش بینی: ممکن است دچار گرفتگی یا آبریزش بینی و همچنین عطسه و خارش بینی بشوید.

  • گلو درد: ترشحات می توانند از بینی شما به پشت گلو چکه کنند و باعث درد یا خارش در گلو شوند.

  • تحریک پوست: آلرژن های پاییزی می توانند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد اگزما یا کهیر شوند.

  • تحریک گوش: گرفتگی گوش، گوش درد و خارش گوش نیز از جمله عوامل آلرژی پاییزی است.

  • مشکلات تنفسی: بسیاری از مردم نمی دانند که شایع ترین شکل آسم، آسم آلرژیک است. اگر سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا گرفتگی قفسه سینه را تجربه می کنید، احتمالا به آسم آلرژیک مبتلا شده اید و لازم است که اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید یا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تشخیص آلرژی پاییزی

برای انتخاب روش صحیح درمان و همچنین انجام تست های آلرژی، مهم است که به دنبال یک متخصص آلرژی بگردید. در صورتی که درمان های بدون نسخه به اندازه کافی موثر نبوده اند، متخصص آلرژی می تواند برای شما دارو تجویز کند.

متخصص آلرژی احتمالاً یک آزمایش پوستی یا آزمایش خون استاندارد به نام آزمایش IgE برای تشخیص آنتی بادی‌ها برای آلرژن‌های فردی انجام می‌دهد. پزشک شما همچنین ممکن است یک آزمایش تنفسی انجام دهد تا علت سرفه شما را مشخص کند.

روش های تسکین علائم آلرژی

  • قطره های چشمی آنتی هیستامین، قرص ها و اسپری های بینی: اینها معمولاً یک گزینه درمانی مؤثر برای علائم چشم و بینی هستند که استروئیدهای بینی و آنتی هیستامین های بینی اغلب مؤثرترین هستند.

  • کورتیکواستروئیدهای بینی: که تورم بینی را کاهش می دهند تا علائمی مانند احتقان را هدف قرار دهند. بنیاد آسم و آلرژی آمریکا اینها را موثرترین داروها برای علائم آلرژی پاییزی مربوط به بینی می نامد.

  • داروهای استنشاقی: اگر به آسم آلرژیک مبتلا هستید، بهتر است به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید تا برای کمک به تسکین علائم، یک داروی استنشاقی تجویز کند.

  • کرم و پماد: اگر جوش پوستی یا خارش دارید، کرم‌های کورتیکواستروئیدی موضعی در دسترس هستند که می‌توانند شما را بر اساس شدت علائم آلرژِ پاییزی درمان کنند.

  • ایمونوتراپی آلرژن: این بهترین راه برای کاهش احتمال ابتلا به آلرژی در طول زمان و به حداقل رساندن علائم آن با کاهش حساسیت شما است. ایمونوتراپی آلرژن شامل قرار گرفتن در معرض مقادیر بیشتری از یک آلرژن برای کاهش حساسیت یا آموزش سیستم ایمنی بدن برای متوقف کردن آلرژی در طول زمان است. این کارها از طریق تزریق یا قرص هایی که زیر زبان قرار می گیرند انجام می شود.

روش های خانگی تسکین علائم آلرژی پاییزی

علاوه بر مصرف داروهای آلرژی طبق توصیه پزشک، یکی از درمان های دیگر اجتناب از عامل ایجاد آلرژی است. در اینجا چند کار تاثیرگذار وجود دارد که می توانید هر روز انجام دهید:

  • در زمان اوج گرده افشانی از منزل خارج نشوید. برای مثال، صبح‌ زود زمانی است که تعداد گرده‌های بیرون از خانه به بالاترین حد خود می‌رسد.

  • پنجره های خود را بسته نگه دارید. این کار نه تنها به دور نگه داشتن گرده‌ها از خانه شما کمک می‌کند، بلکه نگه داشتن سیستم تهویه مطبوع در حالت بازچرخانی می‌تواند به کاهش میزان گرده و سایر آلرژن‌های تنفسی کمک کرده باعث می شود راحت‌تر نفس بکشید.

  • ماسک بزنید. اگر برای انجام کار واجب از منزل خارج شدید، حتما از ماسک تنفسی استفاده کنید تا از ورود آلرژن ها به دستگاه تنفسی خود جلوگیری کنید.

  • هنگامی که از فضای باز به خانه برگشتید بلافاصله لباس خود را عوض کنید و دوش بگیرید. این اطمینان حاصل می کند که تمام گرده ها را از بدن خود پاک کرده اید. این کار به کاهش خطر تشدید علائم آلرژی پاییزی کمک می کند..

  • رعایت رژیم غذایی مناسب برای کاهش التهاب نیز مهم است. نوشیدنی های الکلی و غذاهای فرآوری شده ممکن است با افزایش التهاب در بدن، علائم آلرژی پاییزی را شدیدتر کنند، بنابراین کاهش میزان مصرف آن ها ممکن است باعث تسکین شما بشود.

شرایط زیست محیطی محل زندگی شما می‌تواند در نحوه رسیدگی عمومی به مسائل کیفیت هوا نقش داشته باشد و باعث شود جوامع خاصی بیشتر از آلرژی رنج ببرند. تفاوت‌های شناخته شده‌ای در بین جمعیت سیاه‌پوست و لاتین برای آلرژی و همچنین آسم وجود دارد. توانایی افراد برای حذف محرک های محیطی آلرژی و دسترسی به درمان موثر در این جوامع کمتر است.

همچنین یک مؤلفه ژنتیکی وجود دارد که در صورت ابتلا به آلرژی، کودک شما نیز 50 درصد بیشتر احتمال دارد که به آلرژی مبتلا شود. به این معنی که جوامعی که میزان بالاتری از آسم و آلرژی دارند، احتمال بیشتری دارد که آنها را به فرزندان خود منتقل کنند و در بروز علائم آلرژی پاییزی نقش داشته باشند.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *