علی‌رغم اینکه استفاده از ماسک‌ می تواند ابزاری مؤثر در کاهش شیوع کرونا و بیماری های تنفسی باشد، اما برخی از افراد در استفاده طولانی از ماسک دچار مشکل شده اند. در ساده ترین حالت مه آلود شدن شیشه عینک شخص است که موجب نارضایتی شده و باعث می شود تا او استفاده از ماسک را کنار بگذارد. همچنین برخی دیگر بر این باورند که استفاده از ماسک می تواند برای ما مضر باشد. به همین دلیل در متن حاضر سعی داریم به این سؤال پاسخ بدهیم که آیا استفاده طولانی از ماسک ما را بیمار می کند.

یک باور غلط

«ماسک ها باعث می شوند که دی اکسید کربن بیشتری استنشاق کنید». در روزهای اولیه شیوع کرونا، برخی از دانشمندان در رسانه ‌های اجتماعی ادعا کردند که استفاده از ماسک باعث می‌ شود دی اکسید کربنی را که بازدم می‌ کنیم، تنفس کنیم. در حالی که ما می دانیم که استنشاق مقدار زیادی دی اکسید کربن خطرناک است، انجام این کار با پوشیدن یک پارچه یا خرید ماسک یکبار مصرف امکان پذیر نیست.

با این حال، به خاطر داشته باشید که ماسک‌ ها برای کسانی که نمی‌ توانند به تنهایی از آنها استفاده کنند، ‌ خطرناک هستند. برای نمونه کودکان زیر 2 سال، افرادی که دچار مشکلات تنفسی حاد هستند یا افراد معلول که قادر به برداشتن ماسک بدون کمک نیستند، نباید از ماسک استفاده کنند.

اگر یک ماسک خطری را برای سلامت، ایمنی یا وظایف شغلی افراد در محل کار ایجاد کند و این مسئله توسط ارزیابی خطر محیط کار (OSHA) سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) تأیید شده باشد، افراد از الزام استفاده از ماسک معاف هستند.

عوارض استفاده طولانی از ماسک

یافتن دلایلی برای توجیه نپوشیدن ماسک در زمانی که نمی خواهید ماسک بزنید، آسان است. یکی از این موارد می تواند پاسخ مثبت دادن به سؤال آیا استفاده از ماسک ما را بیمار می کند، باشد. یا اینکه دائما به فکر عوارض استفاده طولانی از ماسک باشیم. اما با وجود تمام موارد ذکر شده در این متن، یک چیز واضح است «پوشیدن ماسک زندگی شما را به خطر نمی اندازد». با این حال، اگر مراقب نباشید، ممکن است مجبور شوید با چند مورد خطرناک (مانند ابتلا به کرونا) دست و پنجه نرم کنید.

آیا استفاده طولانی از ماسک می تواند باعث گلودرد شود؟

پاسخ این سؤال منفی است. به محض زدن ماسک گلودرد نخواهید داشت. اما اگر روزهای زیادی را از همان ماسک استفاده کرده اید، این امکان وجود دارد. گلودرد می تواند توسط ویروس ها، باکتری ها یا محرک های محیطی ایجاد شود.

این نوع درد همچنین می تواند به دلیل فشار صوتی (استفاده بیش از حد از صدای فرد)، هوای خشک یا وضعیتی به نام رفلاکس معده به مری یا GERD ایجاد شود. در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده طولانی از ماسک ما را بیمار می کند، باید بگوییم «خیر». مگر اینکه ماسک آلوده باشد.

در حالی که هر کسی ممکن است گلودرد را تجربه کند، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کسانی که آلرژی دارند و کسانی که اغلب از صدای خود بیش از حد معمول استفاده می کنند، ممکن است به ویژه در معرض این عارضه باشند.

استفاده طولانی از ماسک و گلودرد

چگونه ماسک های کثیف منجر به گلودرد می شوند؟

ویروس ‌ها یا میکروب ‌های موجود در ماسک ‌های شسته نشده یا نجس احتمالا می‌ توانند باعث گلودرد شوند. اگر از آن ماسکی را به صورت زده ایم که هفته‌ ها در ماشین بوده است. باید بدانیم که استفاده از ماسک ما را بیمار می کند. وقتی بارها و بارها از ماسک کثیف استفاده می کنید، در نهایت باکتری ها یا ویروس هایی را تنفس می کنید که ممکن است در ماسک به دام افتاده باشند. به همین دلیل است که پس از هر بار استفاده باید ماسک های پارچه ای را تمیز کنید. خرید ماسک یکبار مصرف در این مواقع می تواند ایده بهتری باشد.

سعی کنید تعداد دفعاتی که ماسک خود را لمس یا برداشته اید محدود کنید. وقتی لازم است ماسک ‌هایمان را برداریم، باید از تمیز بودن دست هایمان مطمئن شویم.

چگونه استفاده طولانی از ماسک می تواند باعث فشار صوتی شود؟

کسانی که از ماسک های تنفسی استفاده می کنند، اغلب مجبورند بلندتر صحبت کنند تا دیگران بشنوند. انجام بیش از حد این کار ممکن است باعث کشیدگی تارهای صوتی شود. پس خوب است که زمان استفاده از ماسک به جای فریاد زدن، تنها کمی صدای خود را بالا ببریم یا مقداری به فرد شنونده نزدیک شویم.

فراموش نکنید که ابتدا و انتهای کلمات را کمی بلندتر بیان کنید. زیرا ماسک ها تقریبا صدا را خفه می کنند. انجام این کار به شما کمک می کند صدای خود را ذخیره کرده و زمان روبرو شدن با سؤال آیا استفاده از ماسک ما را بیمار می کند، پاسخ منفی بدهید.

استفاده طولانی از ماسک کثیف

چگونه استفاده طولانی از ماسک ما را بیمار می کند؟

هنگام نفس کشیدن یا صحبت کردن، هوای گرم زیادی از بازدم ما در ماسک ها به دام می افتند. آنها همچنین یک محیط گرم و مرطوب ایجاد می کنند که محیطی ایده آل برای رشد مخمرها، باکتری ها و سایر فلورها مانند دمودکس (انواع کنه های پوستی که به طور طبیعی روی پوست ما زندگی می کنند) است. عدم تعادل باکتریایی و اصطکاک ناشی از ماسک‌ ها می‌ تواند باعث ایجاد آکنه، ایجاد جوش‌ های ریز در اطراف بینی و دهان شود. بنابراین اگر تعجب کرده اید که چرا پس از استفاده طولانی از ماسک این موارد را شاهد هستید، باید بدانید که رعایت نظافت و نگهداری از ماسک می تواند این موارد را برطرف کند.

آیا استفاده طولانی از ماسک می تواند باعث اضطراب شود؟

بد نیست که برای پاسخگویی به سؤال آیا استفاده طولانی از ماسک ما را بیمار می کند، به سراغ افرادی برویم که با اختلالات اضطرابی یا کلاستروفوبیا زندگی می کنند.  برخی ممکن است به پوشیدن ماسک واکنش های روانی داشته باشند. در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم فیزیکی مانند تنگی نفس، گرفتگی قفسه سینه، تعریق یا ضربان قلب سریع را تجربه کنند.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و یا کسانی را می شناسید که با این نوع عوارض درگیر می شوند، می توانید برای مدیریت اضطراب استفاده طولانی از ماسک راهکاری های زیر را در نظر بگیرید.

·       ماسک خود را در خانه بپوشید.

انجام این کار ممکن است به شما کمک کند تا به استفاده طولانی از ماسک عادت کنید. می توانید با پوشیدن آن برای دوره های زمانی کوتاه شروع کنید و سپس آن را به مدت طولانی تری روی صورت قرار بدهید.

·       رایحه مورد علاقه خود را به ماسک اضافه کنید.

رایحه های آروماتراپی می توانند پوشیدن ماسک را قابل تحمل تر کنند. آنها همچنین می توانند به آرام کردن افراد در حین تجربه ماسک روی صورت، به طور کلی کمک کنند. با این روش دیگر فرد با سؤال آیا استفاده طولانی از ماسک ما را بیمار می کند، درگیر نخواهد بود.

·       افکار نگران کننده را به چالش بکشید.

متخصصان پزشکی برای دهه‌ ها از ماسک استفاده می‌ کردند و هیچ عارضه ‌ای نداشتند. در نظر گرفتن این موضوع، همراه با این واقعیت که از خود در برابر کرونا محافظت می کنید، ممکن است به شما کمک کند تا در زمان استفاده و نگهداری از ماسک، راحت باشید.

·       از یک متخصص بهداشت روان مشورت بخواهید.

اگر چند راه و روش را امتحان کرده اید و اضطراب ماسک شما هنوز کاهش نمی یابد، با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید. آنها ممکن است درمان شناختی و رفتاری را برای آسان کردن این کار استرس زا برای شما توصیه کنند.

با وجود یک سری عوارض جانبی احتمالی، پوشیدن ماسک همچنان راه خوبی برای محافظت از خود در برابر کرونا است. همان طور که در متن هم اشاره کردیم، پاسخ سؤال آیا استفاده طولانی از ماسک ما را بیمار می کند، منفی است. اما اگر مدیریت لازم را در نظافت لحاظ نکنیم، دچار برخی عوارض خواهیم شد. در حالی که پوشیدن ماسک ممکن است برای برخی افراد دردسرساز باشد، مهم است که این کار را برای جلوگیری از انتشار بیماری هایی مانند و سایر میکروب‌ ها ادامه دهیم.

 

محصولات نانوکسین

خرید ماسک نانوکسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *