درگیری کودکان با بیماری های سختی مانند کرونا برای والدین استرس زیادی را به همراه خواهد داشت زیرا کودکان نمی توانند محافظت خوبی از خودشان داشته باشند. در نتیجه مهم است که والدین را با راهکاری های مختلفی آشنا شوند تا بتوانند در زمان بیماری هایی از این دست، مراقبت های لازم را انجام دهند. به دلیل اهمیت این موضوع در متن حاضر سعی داریم روش هایی برای محافظت از کودکان در برابر کرونا را با هم مرور کنیم تا کمی از اضطراب والدین کم شود.

آیا کودکان به کرونا مبتلا می شوند؟

بله. در حالی که بیشتر مطالعات درباره ویروس کرونا، بر روی افراد مسن‌ متمرکز شده‌ اند، پزشکان می ‌دانند که کودکان، از جمله نوزادان، ممکن است به این بیماری آلوده شوند. خوشبختانه، اکثر نوزادان کمتر از یک سال بیماری بدون علامت یا خفیف را تجربه می کنند، به این معنی که بیماری کرونا در آنها حاد نخواهد بود. با این حال، نوزادان مبتلا به بیماری‌ های مزمن و نوزادان نارس در صورت آلوده شدن به ویروس، در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان هستند. پس مهم است که روش های محافظت از کودکان در برابر کرونا را به دقت اجرا کنیم.

عفونت های تنفسی در نوزادان

اگرچه اکثر نوزادان بیماری جدی ناشی از کرونا را تجربه نمی کنند، اما عوارض تنفسی این بیماری در نوزادان خطرناک هستند زیرا:

  • نوزادان راه های تنفسی کوچکی دارند.

صرفا به دلیل اندازه فیزیکی کوچکتر، نوزادان بیشتر مستعد تأثیرات عفونت های تنفسی کرونا هستند. مخاط و التهاب راه ‌های تنفسی نوزاد را مسدود می‌ کند و این مسئله منجر به افزایش عوارض تنفس، دشواری در تنفس و گاهی اوقات کاهش خطرناک اکسیژن می‌ شود.

  • بدن نوزادان به سرعت کم آب می شوند.

تنفس سریع، تب و علائم گوارشی مرتبط با بیماری های تنفسی مانند کرونا به کم آبی بدن کمک می کند. کم آبی تمام سیستم های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و در صورت عدم مدیریت پزشکی، می تواند منجر به آسیب به اندام تنفسی شود.

  • سیستم ایمنی نابالغ نوزاد نمی تواند به خوبی با بیماری کرونا مبارزه کند.

اگرچه نوزادان با برخی مصونیت ذاتی متولد می شوند، اما قادر به ایجاد یک سیستم دفاعی برای ایمنی قوی در برابر بیماری هایی مانند کرونا، نیستند. این پاسخ های ایمنی نابالغ آنها را مستعد ابتلا به عوارض عفونتی این بیماری می کند.

محافظت از کودکان

علائم کرونا در نوزادان

علائم کرونا در نوزادان مشابه علائم بزرگسالان است. با این حال، تقریبا غیر ممکن است که بدون انجام آزمایش تشخیص دهیم که آیا علائم یک نوزاد واقعا ناشی از ویروس کرونا است یا خیر. اگر کودک شما به یکی از موارد زیر مبتلا شد، با مطب پزشک اطفال تماس بگیرید تا در مورد مراحل بعدی برای محافظت از کودکان در برابر کرونا صحبت مشورت بگیرید.

علائم کرونا در نوزادان عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • تب
  • آبریزش بینی
  • تنفس سریع و پی در پی
  • خس خس سینه
  • خستگی
  • تغذیه ضعیف
  • استفراغ
  • اسهال
  • سردرد
  • افزایش تلاش تنفس

برای محافظت از کودکان در برابر کرونا چه کنیم؟

تا زمانی که نوزادان نتوانند مستقیما از طریق واکسیناسیون در برابر کرونا ویروس محافظت شوند، راه‌ هایی برای محافظت از آنها در برابر کووید 19 وجود دارد:

  1. در اسرع وقت با هر واکسن کووید موجود در دسترس واکسینه شوید.

با واکسینه کردن بزرگسالانی که از نوزادان مراقبت می کنند، خطر برای کودکان در خانه کاهش می یابد.

  1. گردش با کودک خود را محدود کنید.

به خصوص اگر میزان عفونت در جامعه شما بالا باشد. بهتر است بازی های کودک را در خانه محدود کرده و خودتان از خدمات اینترنتی بیشتر استفاده کنید.

  1. دست ها را مرتب بشویید.

ویروس کرونا از طریق تماس انسان منتقل می شود؛ بنابراین، شستشوی ساده دست ‌ها بهترین راه برای محافظت از کودکان در برابر کرونا است. قبل از دست زدن به نوزاد دست های خود را بشویید و به هر کسی که می خواهد نوزاد شما را لمس کند اصرار کنید که دست های خود را نیز بشوید.

  1. بهداشت تنفسی را به خوبی رعایت کنید.

مطمئن شوید که شما و اطرافیان کودکانتان از بهداشت تنفسی پیروی می کنید. این به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج یا دستمال خم شده هنگام سرفه یا عطسه است. سپس بلافاصله دستمال های مصرف شده را دور بریزید.

  1. از رژیم غذایی مناسب دوران کرونا پیروی کنید.

برای غذاهای خام و پخته از تخته خردکن جداگانه استفاده کنید. همچنین دستان خود را در فاصله زمانی بین دست زدن به غذای خام و پخته بشویید. لازم نیست از گوشت اجتناب کنید. فقط هوشمندانه عمل کنید و مطمئن شوید که تمام گوشت ها به طور کامل پخته شده و در حین آماده سازی به درستی با آنها برخورد می شود.

محافظت از کودکان در برابر کرونا

استفاده از ماسک چگونه به محافظت از کودکان در برابر کرونا  کمک می کند؟

زمانی که افراد نفس می‌ کشند، صحبت می ‌کنند، سرفه کرده یا عطسه می‌کنند، ویروس کرونا می ‌تواند پخش شود. این اتفاق حتی برای افرادی که احساس خوبی دارند و هیچ علامتی ندارند نیز خطرناک است. آنها هنوز هم ممکن است آلوده باشند و این موضوع را ندانند. زمانی که شخصی از ماسک استفاده می‌کند، در صورت آلوده بودن، ویروس را از رسیدن به دیگران دور نگه داشته و چه بسا در محافظت از کودکان در برابر کرونا بهتر عمل کرده است.

گرچه این روزها استفاده از ماسک کمتر شده اما بهتر است زمان حضور در اماکن عمومی از این نوع تجهیزات استفاده کنیم. به ‌ویژه زمانی که در داخل خانه فردی درگیر این بیماری است و یا در محیط ‌های شلوغ با فضای بسته قرار گرفته ایم.

دستورالعمل‌ های استفاده از ماسک در زمان کرونا می‌توانند بر اساس نرخ شیوع این بیماری در یک جامعه، تغییر کنند. در حال حاضر، اگر افراد مبتلا به کووید 19 هستند یا در معرض آن قرار گرفته اند، باید همیشه در یک محیط مراقبت های بهداشتی از ماسک استفاده کنند.

چرا نوزاد یا کودک نوپا نباید ماسک بزند؟

گرچه استفاده از ماسک می تواند یکی از روش های مناسب برای محافظت از کودکان در برابر کرونا باشد اما نوزادان و کودکان زیر 2 سال نباید از ماسک استفاده کنند زیرا:

  • آنها راه های تنفسی کوچک تری دارند، بنابراین تنفس از طریق ماسک برای آنها سخت تر است.
  • اگر نفس کشیدن برایشان سخت باشد و نتوانند به کسی بگویند یا پوشش را به تنهایی از سرشان بردارند، ممکن است خفه شوند.
  • برخی از ماسک‌ های خانگی ممکن است دارای قطعاتی باشند که کودک می‌تواند آن را داخل دهان خود بگذارد، مانند رشته ‌ها یا نوارهای الاستیک.
  • آنها احتمالا سعی می کنند ماسک را بردارند و باعث می شوند که صورت خود را زیاد لمس کنند. این کار می تواند خطر ابتلا و انتشار ویروس را در آنها افزایش دهد.

محافظت از کودکان در برابر کرونا وظیفه ایست که بر دوش والدین خواهد بود. زیرا کودکان و نوزادان توان لازم برای مدیریت این مسئله را ندارند. این میان مهم است که والدین با حفاظت درست از خودشان، بیماری را از کودکان دور کرده و محیط امنی را برای آنها به وجود آورند. 

 

منابع

American Academy of Pediatrics. Children and COVID-19: State-Level Data Report. Accessed April 19, 2021.

Finder, J. D. Understanding airway disease in infants. Curr Probl Pediatr. 1999;29(3):65-81.

Tsafaras, G. P., Ntontsi, P., & Xanthou, G. Advantages and Limitations of the Neonatal Immune System. Front Pediatr. 2020:8:5. doi: 10.3389/fped.2020.00005.

Zimmermann P, Curtis N. COVID-19 in Children, Pregnancy and Neonates: A Review of Epidemiologic and Clinical Features. Pediatr Infect Dis J. 2020;39(6):469-477. doi:10.1097/INF.0000000000002700.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *