آیا ماسک مرطوب هنوز هم کار می کند؟ اگر ماسک شما کمی خیس است، این خیسی و رطوبت چه تاثیری بر عملکرد آن دارد؟ خوشبختانه، دانشمندان اثربخشی ماسک مرطوب را آزمایش کرده اند.

محققان عملکرد ماسک های نو و مرطوب را آزمایش کردند. آنها از 22 نفر خواستند تا به مدت سه ساعت از ماسک پارچه ای، ماسک جراحی یا ماسک N95 (ماسک FFP2) استفاده کنند. آنها در ابتدا ماسک نو را آزمایش کردند و سپس شرکت کنندگان آنها را به مدت سه ساعت استفاده کردند. (لینک منبع)

آنها تست های جایگیری بر روی صورت را انجام دادند، که تعداد ذرات داخل ماسک را با تعداد ذرات خارج از آن در حالی که یک فرد ماسک زده است اندازه گیری و مقایسه می کند.

آیا اثربخشی ماسک ها بعد از خیس شدن و مرطوب شدن کاهش می یابد؟

ماسک پارچه ای در واقع کمی موثرتر شد. خیسی و رطوبت اساساً هیچ تأثیری روی ماسک جراحی نداشت. خیسی و رطوبت ممکن است اثربخشی ماسک N95 (ماسک FFP2) را کاهش داده باشد، اما این تفاوت کم بود و ممکن است در حاشیه خطای آزمایش باشد.

آیا-اثربخشی-ماسک-ها-بعد-از-خیس-شدن-و-مرطوب-شدن-کاهش-می یابد؟

نکته قابل ذکر این است که آزمایش‌ ها روی ماسک‌ هایی انجام شد که در نتیجه استفاده کاربر و از تنفس او مرطوب شده بودند. یک ماسک با قرار گرفتن در معرض رطوبت بسیار بیشتر (مانند باران) ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *