به دنبال ماسک آلودگی هوا می گردید؟ اینجا کلیک کنید

آلودگی هوا و تاثیر آن بر روی سالمندان به خصوص در شهر تهران

آلودگی هوا و تاثیر بر سالمندان

مقدمه

هوا يكي از پنج عنصر ضروري (هوا، آب، غذا، گرما و نور)براي ادامه حيات انسان است. با توجه به گسترش شهرها و افزايش منابع آلاينده‌هاي هوا، هواي اغلب شهرهاي بزرگ و صنعتي آلوده مي‌باشد.

تعریف

آلودگي هوا عبارت است از وجود هر نوع آلاينده اعم از جامد، مايع، گاز و يا تشعشع پرتوزا و غيرپرتوزا در هوا به طوریکه كيفيت زندگي را براي انسان و ديگر جانداران به خطر اندازد.

فعالیت جهانی

اخیراً سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا را به همراه بیماریهایی همچون فشار خون، چربی خون و قند خون در فهرست عوامل خطرساز سلامت انسان قرار داده است.

علت اهمیت

 سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد،

وارد جریان خون می شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می شود.

آلودگی هوا در قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی بیشترین تأثیر را به جا می گذارد و آثار بیماری در بیماران ریوی به صورت حاد و مزمن در درازمدت باقی می ماند.

هر چه میزان ذرات آلاینده در هوا بیشتر باشد، کار و فعالیت ریه ها دشوارتر می شود، زیرا باید اکسیژن بیشتری را جذب و دی اکسید کربن بیشتری را دفع کند.

و در ادامه آلودگی هوا و تاثیر بر سالمندان

ازدیگر آثار و عوارض آلایندههای هوا بروز اختلالات رفتاری به شمار می آید،

الودگی هوا باعث عصبانیت و پرخاشگری  می شود که سالمندان بیشتر درمعرض خطر این عارضه هستند.

از دیگر عوارض آلودگی هوا بر سالمندان می توان بیماریهای ناشی از آلودگی هوا در سالمندان:

1 -ختلالات تنفسی مانند سوزش چشم، تنگی نفس، کاهش ظرفیتهای ریوی، خسخس سینه، سنگینی قفسه سینه، عفونت های شدید تنفسی 2-ختلالات قلبی و عروقی3 -بیماری های گوارشی مانند سرطان معده 4- تضعیف سیستم دفاعی بدن و اختلالات هورمونی و تشدید ابتلا به  آلزایمررا نام برد.

برای مثال

در صورت افزایش بیش از حد غلظت آلاینده‌ها، فراموشی کاذب و مقطعی برای افراد بویژه سالمندان رخ خواهد داد در این میان تاثیر آلودگی هوا بر روی کسانی که خودشان مبتلا به بیماری زمینه‌ای چون آلزایمر هستند، شدیدتر خواهد شد.

گروه پر خطر

 سالمندان باید در روزهای آلوده از آب خالص استفاده کنند زیرا آب میوه و چای به هیچ عنوان نمی ‌تواند جایگزین آب خالص شود

سالمندان باید از تردد در محل‌ های پُر ازدحام هم چون زمین ‌های بازی خودداری کنند زیرا گرد و خاک این روزهای اخیر که در کف و بالای سطح شهر وجود دارد مملو از میکروب‌ های فعال است.

سالمندان در این روزها به طور جد از مصرف کنسرو و غذاهای آماده ی بیرون خودداری کنند و بیشتر از غذاهای سنتی که در منازل تهیه می ‌شود مصرف کنند.

در روزهای آلوده خون افراد به خصوص سالمندان غلظت می ‌یابد افزایش غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ ‌ها می‌ شود، بنابراین سالمندان باید از مواد خوراکی همچون آب انار که باعث رقیق و صاف شدن خون می‌ شود،

بیشتر استفاده کنند. آلودگی هوا  بسیار در پیری زودرس تأثیر‌گذار است که باید در این راستا سالمندان از روغن زیتون جهت چرب کردن پوست خود بهره گیرند و در نهایت در صورت خارج شدن از منازل خود در محیط آلوده از ماسک هایی با ظرفیت بالا استفاده کنند

سالمندان باید از هرگونه فعالیت اضافی و ورزش نامناسب ،كشیدن سیگار و حضور در هوای آلوده به آلاینده ها جداً پرهیز كنند.

سالمندان باید به خاطر داشته باشند كه در شرایط بحران آلودگی هوا نباید از اتاق و یا دفتر كار خود خارج شده و همواره باید پنجره ها بسته و از سیستم تهویه ای كه دارای فیلترهای كامل است استفاده كنند.

در صورتی كه اعلام می شود آلودگی هوا ادامه خواهد داشت بهتر است سالمندان موقتاً از منطقه خارج شده تا آلودگی هوا برطرف شود.

استفاده از وسایل حفاظت شخصی و ماسك های فیلتر کننده ریزترین ذرات بهترین وسیله جلوگیری كننده از استنشاق هوای آلوده است.

 

پنج گروهی که در رابطه با آلودگی هوا در معرض بیشترین خطر قرار دارند، کودکان، سالمندان، بیماران ریوی، بیماران قلبی و خانمهای باردار هستند

 

 

منابع:

http://forum.iransalamat.com

http://www.mozh.org/Forum/viewtopic.

http://www.drfakhroddini.ir/index.

http://www.hidoctor.ir

http://www.tebyan.net

http://www.vareshechelav.blogfa.com

http://www.isna.ir

ماسک 5 لایه نانو

برای خرید این محصول و تحویل درب منزل در شهر شما بر روی کلید روبر کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *