کرونا همچنان در کمین

کرونا همچنان در کمین، آیا هنوز باید از ماسک استفاده کنیم؟

با کاهش آمار مبتلایان کرونا و واکسیناسیون عمومی، بسیاری بر این باورند که دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست. اما این مهم تا چه حد صحت دارد؟ در این مقاله قصد داریم تا به ضرورت استفاده همچنان از ماسک، و نه تنها ماسک­ های سه لایه بلکه ماسک­ های نانوالیافN99 ، بپردازیم.

در ابتدای پاسخ به این پرسش باید یادآور شد که با وجود واکسیناسیون جمعی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در مکان­ های عمومی همچنان باید ادامه داشته باشد. واکسن یک قدم مثبت در مسیر درست بود اما، ما هنوز از این بحران خارج نشدیم.

دلایل استفاده از ماسک حتی بعد از تزریق واکسن

  • واکسن ایمنی 100% ایجاد نمی ­کند:

    اگرچه واکسن تا حد زیادی موثر است، اما هیچ کدام از واکسن­ ها ایمنی 100% ایجاد نمی­ کنند. پس تا زمان کنترل کامل این بیماری باید همچنان به استفاده از ماسک ادامه داد. برای مقایسه، واکسن سرخک ایمنی 97% در مقابل بیماری سرخک دارد اما ریشه کنی کامل سرخک در حدود 30 سال به طول انجامید.

  • افراد واکسینه شده می­ توانند ناقل باشند:

    واکسن در جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر است، اما زمان و تحقیقات بیشتری در خصوص اثرگذاری واکسن در برابر انتقال آن نیاز است. متخصصان در خصوص افراد واکسینه ابراز نگرانی می­ کنند چراکه این افراد می­ توانند ناقل­ های بی­ علائم باشند. به این ترتیب برای حفاظت از دیگران باید همچنان از ماسک استفاده شود.

  • حفاظت از افراد حساس و کسانی که نمی ­توانند واکسینه شوند:

    افراد دارای بیماری­ های خاص (مانند بیماری­ های قلبی و یا سرطان) در خطر بیشتری در مقابل ابتلا به کرونا خواهند بود. به علاوه، برخی از این افراد به دلیل پایین بودن سطح ایمنی، امکان تزریق واکسن را ندارند. در این بین دسته­ های دیگری از مردم نیز به دلایل مختلف (حاملگی، حساسیت شدید به دز اول و …)، امکان واکسینه شدن ندارند. در نتیجه اگر شما جزء افراد واکسینه شده هستید، ضرورت دارد که همچنان در مکان­ های عمومی از ماسک استفاده کنید.

کرونا همچنان در کمین با سویه امیکرون

چرا باید در مقابله با سویه ا میکرون از ماسک­ های نانو استفاده کنیم؟

شاید اگر دو سال پیش به هرکدام از ما گفته می ­شد که بیماری جدید کشف شده در چین به زودی باعث قرنطینه جهانی خواهد شد، هیچکدام از ما این ادعا را باور نمی­ کردیم. اکنون ما از آن دوران سخت تا حدی عبور کردیم. اما باید بدانیم که اگر از تجربیات قبلی درس نگیریم جهش ­ها و سویه­ های جدید کرونا مانند امیکرون، می­ توانند شرایط قبلی را تکرار کنند.

با افزایش روز افزون سویه امیکرون در آمریکا، بسیاری از متخصصان این کشور بر این باورند که ماسک­ های پارچه­ ای و سه لایه در مقابله با انتقال این سویه ناکارآمدند. اکنون متخصصان آمریکایی به مردم توصیه می­ کنند که حتما از ماسک­ های N95 و  N99 در مکان­ های عمومی استفاده کنند. تحقیقات نشان می ­دهد که  تعداد ذرات ویروس مورد نیاز برای ابتلا به سویه امیکرون تا 10 برابر کمتر از  سویه­ های پیشین است. در نتیجه استفاده از ماسک­ های سه لایه که تنها 50% جریان هوای ورودی را فیلتر می ­کنند، در مقابله با این سویه ناکارآمد خواهند بود.

در این میان ماسک­ های عمومی نانو الیاف نانواکسین، در سه رده بزرگسال، نوجوان و کودک، قابلیت فیلتر عوامل بیماری­زا تا 99% را داراست. نانوالیاف به کار رفته در لایه­ های ماسک­ های نانواکسین، با بهره­ گیری از تکنولوژی الکترواسپینیگ توانایی فیلتر ذرات در ابعاد نانو، بدون ایجاد افت فشار و سختی تنفس را دارد.

در انتها باید گفته شود که، نه تنها باید همچنان از ماسک استفاده کنیم بلکه در مقابل سویه­ های جدید باید با ابزار جدید به جنگ کرونا رفت. کرونا همچنان در کمین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *