فیلتر زغال فعال یکی از رایج ترین و موثرترین روش های خانگی برای تصفیه آب است. دانستن اینکه زغال فعال چیست، چگونه کار می کند، و از کدام فیلتر ها باید با آن استفاده کنید، به شما کمک می کند از این روش طبیعی بهترین استفاده را ببرید. در این مقاله، این موضوعات را به طور عمیق مورد بحث قرار خواهیم داد تا بتوانید با اطمینان از اینکه فیلتر ذغال فعال ایمن است، از آن در خانه استفاده کنید.

زغال فعال چیست؟

زغال فعال با حرارت دادن کربن درختان نارگیل یا سایر مواد آلی تولید می شود. سپس کربن با قرار دادن آن در معرض اسید ها یا سایر مواد شیمیایی فعال می شود. امروزه بیشتر از کربن فعال برای تصفیه آب استفاده می شود، زیرا در جذب سموم بالقوه مضر از آب بسیار موثر است. همچنین برای استفاده در خانه شما بی خطر است زیرا غیر سمی، بی بو و بدون مزه است.

هنگامی که از ذغال فعال به عنوان تصفیه کننده آب استفاده می کنید، آن را به آب خود اضافه می کنید تا سموم را از آب خارج کرده و نوشیدنی آن را ایمن کنید. روش های مختلفی برای استفاده از فیلتر زغال فعال به عنوان تصفیه کننده آب وجود دارد، مانند پر کردن یک ظرف کوچک از آب و اضافه کردن زغال فعال یا افزودن مستقیم آن به ظرف. همچنین می توانید از فیلتر ذغال فعال به عنوان پارچ استفاده کنید. این فیلتر ها به گونه ای طراحی شده اند که در داخل یک پارچ قرار می گیرند تا بتوانید به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید زغال فعال هنگام نوشیدن آب را تصفیه کند. این یک روش معمول برای استفاده از ذغال به عنوان یک تصفیه کننده آب در خانه است.

فیلتر ذغال فعال چگونه کار می کند؟

زغال فعال در حذف سمومی مانند آفت کش ها، فلزات سنگین و باکتری ها از آب بسیار کارآمد است. هنگامی که سموم به ذغال فعال جذب می شوند، یا بی ضرر می شوند یا جذب بدن انسان بسیار دشوار است. بسته به قدرت سم، می توانید انتظار داشته باشید که تا 99٪ کاهش در سم جذب شده توسط فیلتر زغال فعال داشته باشید.

زغال فعال اغلب با فیلتر های دیگر ترکیب می شود تا اثربخشی آن افزایش یابد. با این حال، می توانید ذغال فعال را به یک بطری آب یا هر ظرف دیگری برای آب خالص اضافه کنید. هنگام استفاده از زغال فعال در پارچ یا ظروف آب خالص، ذغال هیچ فیلتری انجام نمی دهد و فقط ناخالصی های موجود در آب را جذب می کند و سپس آن را بی ضرر آزاد می کند.

فیلتر زغال فعال در سیستم تصفیه آب خانگی

فیلتر ذغال فعال یک راه عالی برای از بین بردن ناخالصی ها از آب آشامیدنی شما و سالم تر کردن آن است. نیازی به نگرانی در مورد مقدار زغال فعال و یا فیلتری که باید از آن استفاده کنید وجود ندارد. ذغال فعال را می توان در هر سیستم آب آشامیدنی که دارای فیلتری است که ناخالصی ها را از بین می برد استفاده کرد. می توانید با هر فیلتر کربنی که در خانه خود دارید از زغال فعال استفاده کنید. فیلتر کربن برای حذف کلر و سایر ناخالصی های آب آشامیدنی استفاده می شود. زمانی که فیلتر کربن ندارید می توانید از ذغال فعال استفاده کنید.

فیلتر-زغال-فعال-در-سیستم-تصفیه-آب-خانگی

آیا ذغال فعال بی خطر است؟

زغال فعال برای استفاده در خانه شما تا زمانی که دستور العمل ها را دنبال کنید بی خطر است. ذغال فعال نباید بلعیده شود، استنشاق شود و یا به هیچ وجه استفاده شود که باعث تماس آن با پوست شما شود. برای استفاده در هر ظرفی که برای آب آشامیدنی استفاده می شود بی خطر است.

اگرچه زغال فعال ظرفیت بسیار بالایی برای از بین بردن باکتری ها دارد، اما با عوارض جانبی همراه است. برخی افراد پس از نوشیدن آب با ذغال فعال طعم فلزی را در دهان خود تجربه می کنند. زغال فعال همچنین دارای عوارض جانبی مانند طعم فلزی در دهان هنگام استفاده با فیلتر های آب خاص است. این طبیعی است، اما با استفاده نکردن از ذغال با فیلتر های خاص می توان از آن جلوگیری کرد.

در اصل، ذغال فعال یک فیلتر طبیعی قدرتمند است که سموم را در آب جذب کرده و نوشیدن آن را بی خطر می کند. می توان آن را به آب اضافه کرد، در پارچ ها یا با فیلتر های کربنی استفاده کرد. زغال چوب فعال در صورت استفاده صحیح برای استفاده در خانه بی خطر است. نباید آن را بلعیده، استنشاق کنید یا به هیچ وجه استفاده نکنید که باعث تماس آن با پوست شما شود. می توان از آن با هر فیلتری که ناخالصی ها را از آب پاک می کند استفاده کرد زیرا ظرفیت بالایی در حذف سموم موجود در آب دارد.

مقایسه فیلتر کربن فعال با فیلتر زغال فعال

فیلتر کربن فعال

فناوری فیلتر کربن از طریق روشی به نام جذب سطحی عمل می کند. روش جذب سطحی برای به دام انداختن آلاینده ها از طریق ساختار متخلخل محیط کربنی کار می کند. برخی از فیلترهای کربن فعال از کربن خالص ساخته شده اند که باعث می شود فیلتر های کربن فعال برای جذب حجم زیادی از آلاینده ها موثر باشند.

حدود یک پوند کربن فعال، می تواند تا 100 هکتار مساحت داشته باشد. مواد کربن خام پر از مواد دیگری مانند مواد آلی است که مواد کربنی را با سوراخ ‌ها یا منافذ میکروسکوپی در محیط فیلتر کربن پر می‌کند.

فیلتر هوای کربن فعال یک ماده بسیار متخلخل است که مواد شیمیایی آلی را در محیط فیلتر جذب کرده و نگه می دارد. محیط فیلتر کننده با سوزاندن مواد کربنی بدون اکسیژن ایجاد می شوند که کربن را به “ذرات” تبدیل می کند. پس از طی کردن یک فرایند شیمیایی، سوراخ های متخلخلی در داخل کربن ایجاد می شود که به محیط فیلتر اجازه می دهد تا آلاینده های بیشتری را در خود جذب کند.

فیلتر ذغال فعال

تفاوت اصلی بین فیلتر آبی که از کربن فعال استفاده می کند و فیلتری که از زغال استفاده می کند در خود مواد فیلتر است. هر دو مواد سخت و متخلخلی هستند که آلاینده ها را جذب می کنند.

کدام یک بهتر است؟

مهم است که ابتدا توجه داشته باشید که بسیاری از مردم از اصطلاحات زغال فعال و کربن فعال به جای یکدیگر استفاده می کنند. آنها چیزهای مشترک زیادی دارند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کربن فعال ممکن است انتخاب بهتری باشد.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *