مبحث آشنایی با استانداردهای BFE و VFE آخرین بخش از مجموعه مقالات مورد نظر اکسین سبز اسپادان است که قصد داشت استانداردهای مختلفی را به شما معرفی کند تا برای بررسی انواع ماسک ‌های تنفسی در نظر گرفته ‌شوند. برای اینکه بتوانید هدف اصلی ما از این بررسی را درک کنید، بررسی مقاله بررسی و مقایسه تست های PFE ،BFE و VFE خالی از لطف نخواهد بود. همچنین برای درک راحت استانداردهای BFE و VFE و تفاوت آنها با تست‌های PFE، ابتدا توضیح مختصری در مورد PFE، ارائه می‌کنیم تا زمان بررسی دو نمونه دیگر، مفاهیم را به خوبی در نظر بگیرید.

مرور تست‌های PFE

بررسی ماسک‌ها با توجه به متغیرهای متفاوتی انجام می‌شود که هر کدام موجود می‌توانند نتایج مختلفی را هم به همراه داشته باشند. گرچه این یک لیست کامل از استانداردها نیست؛ اما می‌توان ادعا کرد که کاربردی‌ترین تست‌های PFE عبارتند از:

  • ASTM F2299 (بخشی از ASTM F2100)
  • TEB-APR-STP 0059 (برای آزمایش PFE در ماسک‌های N95 استفاده می‌شود و قسمتی از  42 CFR  84 است)
  • EN 13274-7 (برای آزمایش PFE ماسک‌های FFP2 ،FFP1 و FFP3 استفاده می‌شود و بخشی از EN 149 اروپا است)

به یاد داشته باشید که هر یک از این تست‌ها متفاوت هستند و با توجه به متغیرهایی مانند سرعت جریان، قطر ذرات و دمای محیط انجام می‌شوند. در نتیجه مهم است زمان خرید ماسک تنفسی به وجود هر کدام از این استانداردها اهمیت بدهید. با توجه به این دیدگاه کلی وقت آن است که آشنایی با استانداردهای BFE و VFE را شروع کنیم. اگر مرور این بخش پاسخگوی سوالات شما نبوده است می‌توانید به مقاله «بررسی استانداردهای PFE و اهمیت آنها» نگاه دوباره داشته باشید.

استانداردهای BFE

وقتی صحبت از استانداردهای BFE می‌شود، تست‌های کمتری وجود دارد که باید در نظر بگیریم. در حالی که تست‌های BFE متعددی در سراسر جهان وجود دارد، اکثریت قریب به اتفاق ماسک‌های پزشکی تحت یکی از دو استاندارد زیر آزمایش می‌شوند.

  • ASTM F2101 (به عنوان بخشی از ASTM F2100)
  • EN1683 Annex B

ASTM F2101 توسط FDA برای آزمایش کارایی فیلتراسیون باکتریایی شناخته شده است. از سوی دیگر، EN1683 استاندارد تست BFE است که به طور معمول در اتحادیه اروپا و بریتانیا استفاده می‌شود. در حالی که ASTM F2100 و EN1683 در برخی مشخصات متفاوت هستند، شرایط آزمایش BFE که در ASTM F2101 و EN1683 با ضمیمه B مشخص شده است، یکسان است. این بدان معنی است که نتایج BFE به دست آمده از آزمایش‌های انجام شده تحت هر یک از این استانداردها، به طور مستقیم قابل مقایسه هستند. با این حال، مهم است مجددا تأکید کنیم که ماسک‌های تأیید شده تحت استانداردها در شرایط آزمایش BFE مستقیما قابل مقایسه نیستند.

علاوه بر این، سایر استانداردهای ماسک پزشکی مانند AS 4381:2015 مورد استفاده در استرالیا نیز آزمایش BFE را که تحت استانداردهای ASTM و EN انجام می‌شود، می‌پذیرند. در جاهایی که تنوع زیادی در روش‌ها و شرایط تست PFE وجود دارد، تست‌های BFE بسیار ساده‌تر هستند و دو استاندارد رایج تست BFE بیشتر مورد توجه خواهند بود.

استانداردهای-BFE

استانداردهای VFE

بخش دوم مبحث آشنایی با استانداردهای BFE و VFE هم به کوتاهی قسمت قبل است. برای تبیین آن باید بگوییم که VFE یک روش آزمایشی است که توسط آزمایشگاه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا از الزامات ASTM F2101 (استاندارد BFE که در بالا مورد بحث قرار گرفت) اقتباس شده است. برخی آزمایشگاه‌ها استاندارد ASTM F2101 را اصلاح کرده و اکنون تست VFE را ارائه می‌دهند.

اگرچه در حال حاضر، VFE یک روش تست استاندارد شناخته شده نیست، اما آزمایشی است که معمولا هنگام بررسی وب‌سایت‌های مختلف برای خرید ماسک تنفسی با آن مواجه می‌شوید. از آنجایی که آزمایش رایج VFE نسخه اصلاح شده استاندارد BFE ASTM F2101 است، شرایط آزمایش یکسان است؛ اما از باکتریوفاژ phiX174 به جای ذرات باکتری استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که ذرات ویروسی معمولا بسیار کوچک‌تر از ذرات باکتری هستند. با این حال، در آزمایش‌های VFE معمولا از ذرات 2.8 میکرومتر استفاده می‌شود تا شرایط مانند استاندارد ASTM F2101 از متعلقات BFE پیش برود. نکته مهم این است که این ذرات، قطرات آب حاوی ویروس هستند.

جمع بندی مبحث آشنایی با استانداردهای BFE و VFE

در نهایت امر باید بگوییم که PFE ،BFE و VFE مفاهیم نسبتا ساده‌ای هستند، اما الزامات و مشخصات مختلفی دارند که ایجاد فضای لازم برای آزمایش، همچنین درک تشابهات و تضاد آنها را بسیار دشوارتر می‌کند. در این میان متغیرهای مورد استفاده در BFE و VFE مشابه و اغلب قابل مقایسه هستند. اما آزمایش‌های PFE با این دو تست فرق دارند. با توجه به تمامی بررسی‌هایی که در این مجموعه مقالات انجام شد می‌توان نتیجه گرفت که در میان این الزامات و تست‌ها، استاندارد  PFE  و NIOSH  دقیق‌ترین استانداردها هستند و ماسک‌هایی که با این دو روش تست می‌شوند، به طور معمول بازده فیلتراسیون بالاتری را نشان می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *