یک تصور غلط رایج وجود دارد که ماسک سوپاپ دار بهتر از ماسک بدون سوپاپ است. چه به این دلیل که خاص تر به نظر می رسد یا به این دلیل که به ما گفته شده است که عملکرد بهتری دارد، این حقیقت کامل نیست.

ماسک های تنفسی سوپاپ دار می توانند عملکرد بهتری را ارائه دهند. با این حال، آنها برای موارد استفاده خاص طراحی شده اند. ماسک های سوپاپ دار به طور کلی بهتر از ماسک های بدون آن نیستند.

این واقعیتی است که ما به طور فزاینده ای از آن آگاه شده ایم زیرا بسیاری از کشورها و شهرها استفاده از ماسک سوپاپ دار را در زمان همه گیری کرونا ممنوع کردند. در این مقاله به چند سوال در مورد این دسته از ماسک ها پاسخ می دهیم. چرا ماسک ها سوپاپ دارند؟ چه زمانی از ماسک دارای دریچه بازدم استفاده کنیم؟

برای جلوگیری از انتشار ویروس ها و زمانی که باید شرایط استریل حفظ شود، نباید از ماسک های سوپاپ دار استفاده نمود.

کاربرد سوپاپ در ماسک

سوپاپ در ماسک ها دو کاربرد اصلی دارد. آنها برای کاهش مقاومت بازدمی که ماسک و فیلتر ایجاد می کنند طراحی شده اند. با این هدف که تنفس را برای کاربر آسان‌ تر کنند.

در حالی که سوپاپ برای آسان‌ تر کردن تنفس طراحی شده‌ است، مهم است که توجه داشته باشید که روی ماسک ‌ها بر مقاومت تنفسی هنگام عمل دم تأثیر نمی‌ گذارند. متداول ترین نوع آن به گونه ای طراحی شده که دارای دریچه ای است که هنگام تنفس کاربر بسته شده و هنگام بازدم باز می شود.

اگرچه ماسک های دارای دریچه بازدم دار برای کاهش مقاومت در برابر بازدم طراحی شده اند، اما مزایای دیگری نیز دارند. برخی از این موارد عبارتند از هوای خنک تر (در داخل ماسک) که موجب راحتی بیشتر، تجمع رطوبت کمتر و راحت تر شدن عمل بازدم می شود.

در حالی که در حال حاضر مطالعات زیادی در مورد تأثیر سوپاپ ها بر روی ماسک ها (و بنابراین استفاده کننده) وجود ندارد، کمپانی 3M آزمایش های حرارتی را روی فناوری سوپاپ خنک کننده خود انجام داده است. در حالی که این فناوری برای این شرکت منحصر به فرد است، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که سایر ماسک‌های دارای دریچه بازدم دار نیز نتایج مشابهی را نشان می ‌دهند. این آزمایشات نشان داد که دمای سطح دستگاه تنفس در هنگام بازدم در ماسک های سوپاپ دار بسیار کمتر است.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که ماسک‌ ها می ‌توانند باعث تجمع دی اکسید کربن شوند که به نوبه خود می‌تواند به اثرات مخرب سلامتی منجر شود. این موضوع برای ماسک‌های سوپاپ دار یا بدون آن صادق نیست. مطالعه ‌ای در سال 2010 نشان داد که اگرچه سطوح CO2 در داخل ماسک‌های FFP (مانند ماسک N95) در طول فرسودگی افزایش می‌یابد، شاخص‌های سلامت به طور قابل‌توجهی تغییر نمی‌کنند، که نشان می‌دهد هیچ تاثیری بر سلامتی ندارد.

در نتیجه، ماسک‌های سوپاپ دار به گونه‌ای طراحی شده‌ اند که راحتی بیشتری را برای استفاده کننده فراهم کنند. این امر از طریق بازدم راحت ‌تر هوا به دست می‌آید که به نوبه خود می ‌تواند دمای هوا و تجمع رطوبت را در داخل ماسک کاهش دهد.

این امر به ویژه در صورتی مهم است که ماسک باید در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب پوشیده شود یا اگر کاربر در حال انجام فعالیت فیزیکی باشد. در هر دوی این موارد یک ماسک دارای دریچه بازدم راحتی بیشتری را فراهم می کند.

کاربرد-سوپاپ-در-ماسک
کاربرد-سوپاپ-در-ماسک

آیا وجود دریچه بازدم روی ماسک بر عملکرد فیلتراسیون تأثیر می گذارد؟

خیر. ماسک سوپاپ دار با ماسک بدون آن به یک اندازه فیلتراسیون فراهم می کند. مطابق گزارش CDC “یک ماسک تنفسی N95 سوپاپ دار همان سطح محافظت را برای استفاده کننده فراهم می کند که نوع بدون آن فراهم می کند”.

این یکی دیگر از تصورات رایج غلط در مورد ماسک های سوپاپ دار است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که وقتی کاربر هوا را استنشاق می کند، دریچه بسته شده و هوا را مجبور به عبور از فیلتر می کند. این بدان معنی است که تمام هوا لازم است از فیلتر عبور کند و عملکرد فیلتراسیون مشابه ماسک های بدون دریچه دارد.

با این حال، یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد. ماسک های سوپاپ دار هوای خارج شده توسط کاربر را فیلتر نمی کنند. یعنی فقط هوا را یک طرفه فیلتر کرده و هوای بازدم شده توسط فرد استفاده کننده را تصفیه نمی کنند.

این بدان معناست که ماسک‌های سوپاپ دار از نظر عملکرد فیلتراسیون برای استفاده کننده تفاوتی ندارند، اما برخلاف ماسک‌ های بدون دریچه بازدم، هوای بازدم شده توسط کاربر بدون فیلتر خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با عملکرد فیلتراسیون ماسک ها به مقاله مکانیسم های فیلتراسیون تنفسی و MPPS مراجعه کنید.

چه زمانی نباید از ماسک سوپاپ دار استفاده کرد؟

وقتی صحبت از ویروس ها می شود، ماسک های سوپاپ دار نباید استفاده شوند.

از آنجایی که ماسک های سوپاپ دار هوای بازدم شده را فیلتر نمی کنند، استفاده از این ماسک ها به موقعیت های خاص محدود می شود. وقتی صحبت از محافظت در برابر ذرات ریز مانند آلودگی هوا می شود، ماسک دارای دریچه بازدم انتخاب خوبی است.

با این حال، هنگامی که لازم باشد هم در عمل دم و هم بازدم هوا فیلتر شود، این ماسک ها نباید استفاده شوند. در شرایط همه‌ گیری کرونا، شاهد ممنوعیت استفاده از ماسک‌های سوپاپ دار در برخی مناطق جهان بودیم.

این به این دلیل است که ماسک های سوپاپ دار هوای خارج شده یا قطرات بزاق کاربر را نمی گیرند. با این حال، در شرایط کرونا، نه تنها فیلتر کردن هوایی که تنفس می‌کنید، بلکه فیلتر کردن هوایی که دفع می‌کنید نیز مهم بود.

از آنجایی که علائم کرونا اغلب تا چند روز قابل توجه نیستند، بسیار مهم است که مطمئن شوید هوای بازدم شده را نیز فیلتر می کنید. به همین دلیل است که برای مقابله با کرونا ماسک های بدون سوپاپ توصیه می شدند.

دستورالعمل های مربوط به ماسک های سوپاپ دار از CDC عبارتند از:

  • زمانی که نیاز به کنترل هوای ورودی و بازدم شده است، از ماسک بدون سوپاپ استفاده کنید.
  • اگر فقط یک ماسک سوپاپ دار در دسترس است و نیاز به فیلتر کردن هوای بازدم شده است، سوپاپ را با یک ماسک جراحی یا پارچه‌ای که اختلالی در تنفس ایجاد نمی‌کند، بپوشانید.

به دلیل فیلتراسیون یک طرفه است که اخیراً مقالات زیادی منتشر شده است که می‌گویند استفاده نکردن از ماسک بهتر از استفاده کردن از ماسک سوپاپ دار است. در حالی که ممکن است این مطالب کاملاً درست نباشند، مهم است که در مورد ویروس ها و سایر ذرات واگیردار از ماسک بدون سوپاپ استفاده کنید.

اگر فقط یک ماسک سوپاپ دار در دسترس دارید، دستورالعمل های CDC را دنبال کنید و یک پارچه یا ماسک جراحی روی سوپاپ قرار دهید. این بدان معناست که شما، به عنوان پوشنده، می توانید فیلتراسیون با کیفیت بهتر از ماسک تنفسی را داشته باشید (با فرض اینکه به درستی نصب شده باشد)، در حالی که همچنان از دفع قطرات و ذرات بزرگتر جلوگیری می کنید.

چه-زمانی-نباید-از-ماسک-سوپاپ-دار-استفاده-کرد؟

موارد استفاده از ماسک سوپاپدار در مقابل ماسک بدون آن

ماسک سوپاپ دار

در حالی که بسیاری از سرفصل‌ها در حال حاضر با ادعای اینکه ماسک ‌های سوپاپ دار هیچ محافظتی نمی‌کنند، توجه را به خود جلب می‌کنند، این درست نیست. آنها محافظت می کنند. با این حال، نباید برای محافظت در برابر بیماری های عفونی استفاده شوند.

این دسته از ماسک‌ ها انتخاب خوبی برای زمانی هستند که محافظت فقط برای فرد استفاده کننده از آن مورد نیاز است و هنگامی که فیلتر کردن نفس بازدم شده مهم نیست.

این بدان معناست که این دسته از ماسک ‌ها برای کاربردهای صنعتی که در آن‌ها فیلتر کردن ذرات موجود در هوا مورد نیاز است، ایده‌آل هستند. آنها همچنین برای محافظت در برابر آلودگی هوا و گرد و غبار مفید هستند.

این امر به ویژه زمانی صادق است که کاربر نیاز به استفاده از ماسک برای مدت زمان بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، با میزان آلودگی هوا در تهران، افراد اغلب نیاز به استفاده از ماسک به مدت چهار ساعت به صورت مداوم دارند. در این موارد، ماسک دریچه دار راحت تر است.

این ماسک ‌ها مخصوصاً زمانی مفید هستند که کاربر در حال انجام فعالیت‌های فیزیکی یا فعالیت سنگینی است که نیاز به دریافت هوای بیشتری دارد. علاوه بر این، شرایط بسیار گرم یا مرطوب نیز می ‌تواند پوشیدن ماسک را بسیار ناراحت‌کننده کند. سوپاپ در این مواقع بسیار مفید است و میزان دما و رطوبت در داخل ماسک را کاهش می‌ دهد.

ماسک بدون سوپاپ

از سوی دیگر، ماسک های استاندارد (آنهایی که سوپاپ ندارند) باید برای محافظت از بیماری های ویروسی و عفونی استفاده شود. حتی اگر خودمان را ناقل بیماری ندانیم، جلوگیری از شیوع تا حد امکان بسیار مهم است و این به معنای پوشیدن ماسک بدون سوپاپ است.

در حالی که ما مسئول محافظت از خود و انجام اقداماتی برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض ذرات خطرناک هستیم، محافظت از دیگران در همان زمان نیز مهم است. این نوع ماسک ها این امکان را به ما می دهند. آنها جریان هوا را از هر دو طرف فیلتر می کنند. در حال حاضر، ماسک FFP2 بدون سوپاپ، انتخاب شخصی من برای استفاده است.

در حالی که اطمینان از استفاده از ماسک مناسب مهم است، همچنین مهم است که از دیگرانی که ممکن است از انواع دیگر ماسک استفاده می کنند انتقاد نکنیم. در حالی که فردی که ماسک سوپاپ دار می پوشد ممکن است به دلیل کمبود اطلاعات باشد، برخی از افراد نیز بنا به شرایط خاص به این ماسک ها نیاز دارند.

به نظر می رسد اخیراً درگیری های زیادی بر سر ماسک وجود داشته است و مردم از دیگران به دلیل استفاده از ماسک اشتباه انتقاد می کنند. با این حال، برخی از افراد هستند که به دلیل شرایط پزشکی یا موارد دیگر نمی توانند از ماسک های بدون سوپاپ استفاده کنند.

سؤالات متداول در رابطه با سوپاپ ماسک

  • چرا ماسک ها سوپاپ دارند؟

ماسک‌ ها از سوپاپ استفاده می‌کنند تا مقاومت بازدم را کاهش دهند و با کاهش دما و رطوبت داخل ماسک، راحتی بیشتری را برای پوشنده فراهم کنند.

  • چه زمانی باید از ماسک سوپاپ دار استفاده کرد؟

این دسته از ماسک‌ ها زمانی مفید هستند که فقط کاربر نیاز به محافظت داشته باشد. در شرایط گرم و مرطوب، یک ماسک سوپاپ دار راحتی بیشتری را برای فرد استفاده کننده فراهم می کند.

  • چه زمانی نباید از ماسک سوپاپ دار استفاده کرد؟

در صورت نیاز به فیلتراسیون دو طرفه (مانند شرایط همه گیری کرونا) باید از این نوع ماسک اجتناب شود. یعنی اگر هوای دم و بازدم نیاز به فیلتر شدن داشته باشد باید از ماسک بدون سوپاپ استفاده شود.

  • اگر فقط ماسک سوپاپ دار در دسترس باشد چه باید کرد؟

اگر فقط به ماسک های سوپاپ دار دسترسی دارید (اما نیاز به ماسک بدون آن دارید)، CDC توصیه های زیر را ارائه می دهد: اگر فقط یک ماسک با سوپاپ در دسترس است و نیاز به فیلتر کردن هوای بازدم است، آن را با یک ماسک جراحی یا پارچه‌ای بپوشانید به شرطی که در عمل دستگاه تنفسی اختلال ایجاد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *