سرطان ناشی از آلودگی هوا یکی از نگرانی هایی است که ذهن بیشتر افراد را به خود مشغول می کند. سرطان ریه ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما محققان اذعان دارند که اکثریت قریب به اتفاق (حدود 90 درصد) موارد سرطان ریه به دلیل سیگار کشیدن است. قرار گرفتن در معرض رادون، یک گاز رادیواکتیو طبیعی، دومین علت اصلی سرطان ریه است. سومین دلیل ابتدا به سرطان، آلودگی هوا معرفی شده است. اجازه دهید این مهم را بیشتر بررسی کنیم.

آلودگی هوا چگونه باعث سرطان می شود؟

بیماری های سرطانی ناشی از آلودگی هوا در بیشتر موارد، سرطان ریه معرفی شده است. با گذشت زمان، تنفس ذرات کوچک منتشر شده در هوا می تواند منجر به سرطان شود. ذرات کوچک می توانند در ریه ها قرار بگیرند. تجمع این ذرات می تواند به سلول های ریه آسیب برساند و منجر به التهاب شود.

التهاب در دوره های طولانی می تواند باعث تغییر در نحوه تکثیر این سلول ها شود. البته در مورد این موضوع، تحقیقات زیادی در حال انجام است، اما یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا می تواند باعث آسیب به DNA و تغییر بیان ژن شود. این تغییرات ممکن است باعث رشد غیر قابل کنترل سلول های ریه شود. در نتیجه بیمار های سرطانی ناشی از آلودگی هوا در بدن انسان دیده می شود.

کدام آلاینده های هوا باعث سرطان می شوند؟

سرطان ناشی از آلودگی هوا تحت تأثیر مخلوط پیچیده ای از ذرات معلق و گازهای تولید شده توسط فعالیت های صنعتی و تجاری و انواع مختلف حمل و نقل مانند اتوبوس، قطار، هواپیما و اتومبیل است.

بررسی ها نشان داده که بسیاری از انواع مختلف آلاینده های هوا با سرطان مرتبط هستند. اما طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، ذرات معلق (Particulate matter) بیشترین ارتباط را با انواع سرطان در بدن انسان دارند. ذرات معلق به ترکیبی از ذرات ریز جامد و مایع اطلاق می شود که در هوا معلق هستند.

بیماری های سرطانی ناشی از آلودگی هوا در مواجه با ذرات معلق می توانند هم در هوای داخل و هم در هوای بیرون به وجود بیاید. پس حبس شدن در خانه و بیرون نرفتن، راهی برای پیشگیر از سرطان ناشی از آلودگی هوا نیست. این ذرات معمولا بسیار کوچک هستند، بنابراین شما نمی توانید تک تک ذرات را ببینید. فقط می توانید مه ای را ببینید که از کنار هم قرار گرفتن میلیون ها ذره ایجاد می شود.

رابطه مرگ و میر و سرطان ناشی از آلودگی هوا

اخیرا یک مطالعه نشان داد که به ازای هر 10 میکروگرم آلاینده در متر مکعب (میکروگرم بر متر مکعب) درصد قابل توجهی از مرگ و میر با بیماری های سرطانی افزایش پیدا می کنند. به بیان دیگر، قرار گرفتن در معرض PM2.5، خطر مرگ افراد سرطانی را افزایش می دهد و هر نوع از آن، می تواند 22 درصد افزایش مرگ را به همراه داشته باشد.

  • برای سرطان های دستگاه گوارش فوقانی، خطر مرگ و میر 42 درصد بیشتر شد
  • در مورد سرطان های اندام های گوارشی کمکی که شامل کبد، مجاری صفراوی، کیسه صفرا و پانکراس می شود، خطر مرگ و میر 35 درصد بیشتر شد

  • در سرطان سینه، خطر مرگ و میر 80 درصد بیشتر شد
  • برای سرطان ریه، خطر مرگ و میر 36 درصد بیشتر شد
سرطان و آلودگی

آلاینده های هوای بیرون از خانه

برای درک بهتر عوامل مؤثر بر سرطان ناشی از آلودگی هوا، خوب است که نمونه هایی از آلاینده های هوای بیرون از خانه را با هم مرور کنیم. این موارد عبارتند از:

  • ذرات ناشی از آتش سوزی های جنگلی
  • کربن سیاه منتشر شده از موتورهای گازی و دیزلی، نیروگاه های زغال سنگ و سایر منابعی که سوخت های فسیلی را می سوزانند

  • ذرات نیترات از اگزوز وسایل نقلیه موتوری
  • دی اکسید گوگرد ساطع شده از نیروگاه های بزرگ زغال سنگ
  • ازن (همچنین مه دود نیز نامیده می شود)
  • مونوکسید کربن در سوخت های فسیلی

در کنار این موارد، آلاینده های هوای داخل ساختمان را نیز از جمله عوامل ایجاد بیماری های سرطانی ناشی از آلودگی هوا می دانند.  آلاینده های داخل خانه می توانند از استفاده از آتش های باز یا اجاق های سنتی برای پخت و پز، گرم کردن، روشنایی در خانه و سایر منابع ایجاد شوند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا  در اثر آلودگی هوا هستند؟

سرطان ناشی از آلودگی هوا  همه سنین را تهدید می کند. تمام کسانی که در سطح آلودگی ذرات بالا زندگی می کنند، در معرض این خطر است. افرادی که در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​زندگی می کنند، همانطور که توسط WHO تعریف شده است، به طور نامتناسبی بار آلودگی هوای بیرون را به دوش می کشند، به ویژه افرادی که در جنوب شرقی آسیا و مناطق غربی اقیانوس آرام زندگی می کنند.

متأسفانه بسیاری از این منابع آلودگی هوا خارج از کنترل افراد هستند. به گفته محققان، عوامل زیر احتمال ابتلا به سرطان را در اثر آلودگی هوا افزایش می دهد:

  • زندگی در یک شهر، به ویژه در نزدیکی جاده های پر ترافیک
  • قرار گرفتن مکرر در معرض گرد و غبار و دود در محل کار
  • قرار گرفتن در معرض آزبست در محل کار
  • سیگار کشیدن
  • تنفس در دود دست دوم
  • سابقه خانوادگی سرطان

با این اوصاف، به یاد داشته باشید که سرطان ناشی از آلودگی هوا می تواند در کنار عوامل دیگر، پیشرفت سرطان را افزایش می دهد.

آیا آلودگی هوا سرطان را تشدید می کند؟

سرطان ناشی از آلودگی هوا مسئله خطیری است. اما باید بدانیم که افرادی که دچار انواع سرطان هستند، باید رفت آمد کمتری در زمان های اوج آلودگی هوا داشته باشند. در هر صورت حضور آلاینده ها برای افراد ضعیف، خطرات بیشتری را به همراه دارد.

تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند مرگ و میر ناشی از سرطان را برای افرادی که قبلا سرطان ریه یا مثانه داشته اند،  افزایش دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت بر روی بیش از 350.000 نفر که تشخیص سرطان ریه را دریافت کردند، نشان داد که دوری این افراد از هوای آلوده، نرخ بقای آنها را بالا می برد.

 

محصولات نانواکسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *