پوشیدن ماسک برای کمک به محافظت در برابر بیماری های تنفسی مانند کرونا، امری ضروری است. اما گاهی استفاده بیش از حد در ساعت های طولانی از این نوع تجهیزات می تواند فرد را دچار التهاب پوستی ناشی از ماسک کند. این امر به خصوص در پزشکان و پرستاران زیاد به چشم می خورد. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مجال راهکاری هایی را ارائه کنیم تا زمان استفاده از ماسک بتوانید مراقبت خوبی از پوست خود داشته باشید.

تاثیر ماسک بر روی پوست | التهاب پوستی ناشی از ماسک

ماسک های تنفسی یک محیط بسته روی صورت ایجاد می کنند که باعث افزایش میزان رطوبت روی پوست ما می شود. اگر برای مدت کوتاهی از ماسک استفاده می کنید، مانند هنگام خرید مواد غذایی یا در حین قرار ملاقات پزشکی، این رطوبت اضافی هیچ نگرانی ایجاد نمی کند. با این حال، هنگام استفاده از ماسک برای ساعت‌ های طولانی، رطوبت بیش از حد می‌تواند منجر به بروز جوش ‌ها و تحریک پوست روی بینی، چانه یا گونه ‌ها شود.

اگر سابقه آکنه، روزاسه، درماتیت اطراف دهان، اگزما یا درماتیت تماسی آلرژیک دارید، ممکن است متوجه شوید که وضعیت شما با استفاده طولانی مدت از ماسک بدتر شده است. برخی از افراد ممکن است در پشت گوش‌های خود در اثر باندهای الاستیک ماسک، دچار سوزش شوند.

انتخاب ماسک مناسب برای جلوگیری از التهاب پوستی ناشی از ماسک

برای جلوگیری از التهاب پوستی ناشی از ماسک، خوب است که هنگام خرید ماسک تنفسی و دیگران انواع این نوع تجهیزات به تناسب و جنس ماسک دقت داشته باشید. ماسک شما باید به اندازه کافی نرم باشد تا از روی بینی شما لیز نخورد و در حین صحبت روی چانه شما بماند. همچنین نوارهای گوش قابل تنظیم می توانند راحت تر باشند و تحریک پشت گوش را کاهش دهند.

ماسک‌ های N95 برای کارکنان مراقبت‌ های بهداشتی حیاتی هستند، اما به دلیل جنس محکم خود می‌توانند باعث فشار و آسیب بافت پوست شوند. اگر برای کار مجبور به استفاده  و خرید ماسک تنفسی N95 هستید، ماسک را هر دو تا سه ساعت به مدت پنج دقیقه در مکانی امن و خلوت، از روی صورت خود بردارید. همچنین، زمانی که می توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید، مانند بعد از کار، از ماسک های نخی استفاده کنید تا فشار کمتری به پوست شما وارد شود.

التهاب پوستی ناشی از ماسک

9 راه برای جلوگیری از التهاب پوستی ماسک صورت

 

برای همه ما مشخص است که ماسک ‌ها نقش مهمی در کاهش شیوع ویروس کرونا دارند در عین حال که استفاده مداوم از آنها می تواند باعث به وجود آمدن التهاب پوستی ناشی از ماسک شود. این التهاب ها گاهی در حد بروز آکنه و لایه ‌برداری پوست (زخم شدن) هستند و گاهی بثورات و خارش به همراه دارند. در هر صورت برای کمک به جلوگیری از ایجاد مشکلات پوستی زمان استفاده از ماسک، متخصصان پوست این 9 نکته را توصیه می کنند.

1.     روزانه صورت خود را تمیز و مرطوب کنید.

مراقبت ملایم می تواند از مشکلات پوستی جلوگیری کند. هنگام شستن صورت، از یک پاک کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید. خشکی پوست یک مشکل رایج پوستی زمان استفاده از ماسک صورت است. استفاده از انواع کرم مرطوب کننده می تواند یک لایه محافظ اضافه روی صورت قرار دهد تا خشکی پوست کاهش پیدا کند.

هنگام انتخاب کرم مرطوب کننده برای خشکی پوست، توجه داشته باشید که الگوی پوست شما چگونه است. در هر کدام از سه دسته زیر که قرار بگیرید، باید الزامات خاصی را رعایت کنید.

  • پوست چرب (یا زمانی که هوا گرم و مرطوب است): ژل مرطوب کننده
  • پوست معمولی یا مختلط: لوسیون
  • پوست خشک تا خیلی خشک: کرم نرم کننده

اگر آکنه دارید یا پوست شما تمایل به جوش زدن دارد، همچنان می توانید از ژل مرطوب کننده استفاده کنید.

2.     با استفاده از وازلین از لب های خود محافظت کنید.

پوست خشک و لب های ترک خورده از مشکلات رایج و التهاب پوستی ناشی از ماسک صورت هستند. با استفاده از وازلین می توانید از ترک خوردن لب ها جلوگیری کنید. این کار را می توان در سه وعده مختلف انجام داد.

  • بعد از شستن صورت
  • قبل از گذاشتن ماسک
  • قبل از خواب

برای جلوگیری از جوش زدن، مراقب باشید وازلین را فقط روی لب های خود بمالید.

3.     هنگام استفاده از ماسک از آرایش غلیظ چشم پوشی کنید.

آرایش غلیظ هنگام استفاده از ماسک، منافذ پوست شما را مسدود می کند و منجر به جوش خواهد شد. اگر آرایش لازم است، فقط از محصولاتی با برچسب «non-comedogenic» دارند یا در قسمت اطلاعات آنها نوشته شده «won’t clog pores» به این معنا که منافذ پوست را مسدود نمی کند.

 

4.     از محصولات مراقبتی برای پوست که با آنها آشنا نیستید، خودداری کنید.

استفاده از ماسک حتی برای مدت کوتاه می تواند پوست شما را حساس تر کند. خوب است که برای کاهش مشکلات پوستی، از امتحان کردن محصولات جدید مانند لایه بردار شیمیایی، لایه بردار یا رتینوئید برای اولین بار اجتناب کنید. شما با عکس العمل پوست خود در برابر این نوع محصولات آشنا نیستید و این امکان وجود دارد که آنها التهاب پوستی ناشی از ماسک را در صورت شما تشدید کنند.

5.     اگر صورت شما زود تحریک می شود از برخی محصولات مراقبت از پوست کمتر استفاده کنید.

وقتی صورت خود را با ماسک می پوشانید، برخی از محصولات مراقبت از پوست که در گذشته استفاده کرده اید ممکن است پوست شما را تحریک کند. اگر این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد دچار ماسکنه می شود. پس بهتر است استفاده از محصولاتی را که می توانند پوست شما را تحریک کنند، کاهش دهید.

6.     از ماسک مناسب استفاده کنید تا التهاب پوستی ناشی از ماسک را کاهش دهد.

برای کاهش مشکلات پوستی زمان استفاده از ماسک، به دنبال ماسک هایی باشید که موارد زیر را ارائه می دهند:

  • مناسب و راحت
  • حداقل دو لایه پارچه
  • پارچه نرم، طبیعی و قابل تنفس (مانند پنبه در لایه داخلی که روی پوست شما قرار می گیرد)

پوشیدن ماسکی که تناسب و راحتی را به ما ارائه دهد به محافظت از سلامت خودمان و اطرافیانمان در برابر ویروس کرونا کمک می ‌کند. ما می خواهیم یک تناسب راحت در قسمت بینی، در کناره ها و زیر چانه خود داشته باشیم. پس مهم است که زمان خرید ماسک تنفسی دقت لازم را داشته باشیم.

تناسب و راحتی ماسک، التهاب پوستی ناشی از ماسک را کاهش می دهد. اگر احساس می کنید ماسک خیلی سفت است یا روی صورتتان می لغزد، پس بدانید که می تواند پوست شما را تحریک کند. همچنین به احتمال زیاد یک ماسک نامناسب را خریداری کرده اید که برای صورت شما ساخته نشده و امنیت لازم را نیز به همراه ندارد. هنگامی که ماسک خود را لمس کنید و یا در مکان های پر رفت و آمد قرار بگیرید می توانید میکروب ها را به ماسک و صورت خود منتقل کنید.

نکته مهم

توجه داشته باشید که متریال استفاده شده در تولید ماسک تنفسی بسیار مهم است. از خرید ماسک هایی که با پارچه های مصنوعی مانند نایلون، پلی استر و ابریشم مصنوعی در لایه های داخلی تولید شده اند، خودداری کنید.

7.     هر 4 ساعت یک استراحت 15 دقیقه ای به صورت بدهید.

کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی در خط مقدم همه گیری ویروس کرونا هستند. مهم است که ساعت استراحت آنها مشخص باشد تا بتوانند انرژی خود را بازیابی کنند. این مسان استراحت پوست نیز مسئله مهمی است که می تواند التهاب پوستی ناشی از ماسک را کاهش داد. البته، ماسک خود را فقط در مواقعی که ایمن است و پس از شستن دست ها بردارید.

مکان های امن برای برداشتن ماسک از صورت عبارتند از:

  • در فضای باز، زمانی که می توانید حداقل شش متر از مردم دور باشید.
  • داخل ماشینتان وقتی تنها هستید.
  • زمانی که در خانه هستید.

8.     ماسک های پارچه ای خود را به دقت بشویید.

بسیاری از سازمان های مراقبت بهداشتی در حال حاضر توصیه می کنند که پس از هر بار استفاده، ماسک پارچه ای را بشویید. شستن ماسک باعث می شود چربی ها و سلول های پوستی از داخل جمع شوند و ماسک برای استفاده مجدد تمیز باشد. ماسک پارچه ای را می توان هم در ماشین لباسشویی و هم با دست بشویید. فقط مطمئن شوید که:

  • دستورالعمل های شستشوی هر نوع ماسک را دنبال کنید.
  • ماسک‌ها را در آب داغ بشویید مگر اینکه دستورالعمل‌ها خلاف آن را بیان کنند.
  • از شوینده های لباس با ویژگی ضد حساسیت استفاده کنید.

پس از شستن ماسک، شکل آن را بررسی کنید. اگر ماسک دیگر به ‌خوبی (و راحت) روی صورت قرار نگیرد، محافظت کمتری دارد.

9.     طرح درمانی که متخصص پوست برای شما ایجاد کرده است را ادامه دهید.

اگر یک بیماری پوستی، مانند آکنه یا روزاسه دارید، به ویژه مهم است که برنامه درمانی خود را دنبال کنید. این کار می تواند به کنترل وضعیت و کاهش التهاب پوستی ناشی از ماسک کمک کند.

التهاب پوستی ناشی از ماسک از جمله مواردی است که زمان استفاده بیش از حد برای پرستاران و پزشکان رخ می دهد. آنها به دلیل وضعیت کاری خود باید به استفاده از این نوع تجهیزات حفاظت فردی پایبند باشند. به همین دلیل معمولا دچار ماسکنه می شوند. در متن حاضر توصیه هایی ارائه شد که می تواند در کاهش مشکلات پوستی ناشی از ماسک مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *