ماسک ها به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع برای نجات انسان ها از بیماری فراگیر کرونا مورد استفاده قرار می گیرند. البته استفاده از ماسک به تنهایی برای ایجاد سطح کافی از محافظت در برابر کووید 19 کافی نیست. زمانی که این بیماری در جامعه شما در حال گسترش است، با رعایت برخی اقدامات احتیاطی ساده، مانند فاصله گذاری فیزیکی، تهویه مناسب اتاق ها، اجتناب از شلوغی، تمیز کردن دست ها و غیره می توان شیوع این بیماری را کم کرد. در متن پیش رو سعی داریم تا نکات مهم در مورد استفاده و مراقبت از ماسک و بدانیم که چرا استفاده از این نوع تجهیزات مهم است.

چه زمانی از ماسک استفاده کنیم؟

برای برخی از افراد استفاده از ماسک امری لازم و ضروری است حتی زمانی که کرونا ویروس به طور کامل از بین رفته باشد و یا اثری کمتر از ابتدای ورودش به جامعه داشته باشد. این دسته از افراد معمولا با بیماری های قلبی و یا آلرژیک درگیر هستند.

استراتژی‌ های پیشگیری لایه‌ ای – مانند به‌ روز ماندن در مورد واکسن‌ ها و پوشیدن ماسک – می‌ تواند به پیشگیری از بیماری‌ های شدید و کاهش احتمال فشار بر سیستم ایمنی بدن کمک کند. از ماسکی با بهترین تناسب، محافظت و راحتی برای خودتان استفاده کنید. برای انتخاب بهترین ماسک، خوب است که سطح درگیری جامعه با آلودگی هوا و یا بیماری های فراگیر مانند کرونا را بشناسید تا خرید ماسک تنفسی مناسب برای شرایط موجود را به درستی انجام دهید. همچنین استفاده و مراقبت از ماسک نیز به خوبی انجام شود.

توجه داشته باشید که سطوح مختلفی درگیری جامعه با آلودگی، معمولا با سه رنگ اصلی توضیح داده می شوند.

  • رنگ زرد: نمایانگر سطح متوسط ​​از آلودگی است و استفاده از ماسک می تواند به حفاظت افراد کمک کند.
  • رنگ نارنجی: میزان شیوع آلودگی بیشتر شده و خوب است که اگر با فردی در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید تماس خانگی یا اجتماعی دارید، قبل از تماس، احتیاط های لازم را در نظر بگیرید و زمانی که با او در خانه یا فضای بسته هستید، از ماسک استفاده کنید.

  • رنگ قرمز: درصد شیوع بالای آلودگی در جامعه را نشان می دهد. در این وضعیت اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستید، از فعالیت ‌های غیرضروری در مکان‌های عمومی، اجتناب کنید.

استفاده از ماسک برای چه کسانی ضرورت دارد؟

نکات مهم در مورد استفاده و مراقبت از ماسک از آن دست مسائل هستند که آگاهی از آنها برای اکثر افراد جامعه لازم است. اما قبل از پرداخت به این مهم خوب است که بدانیم چه کسانی باید ماسک بزنند. افرادی که در معرض خطر بالاتری برای بیماری شدید هستند به این ترتیب دسته بندی می شوند.

  • افراد مسن
  • مبتلایان به بیماری کرونا
  • کسانی که با افراد مبتلا در تماس هستند
  • افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند
  • مادران باردار
  • کودکان بالای 2 سال

نکات مهم برای استفاده و مراقبت از ماسک کودکان

کودکان 2 سال به بالا می توانند برای محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری هایی مانند کرونا، از ماسک ساده یا ماسک تنفسی استفاده کنند. خوب است که ماسک تنفسی مناسب و راحت را انتخاب کنید که کودک شما بتواند به درستی از آن استفاده کند. ماسک نامناسب ممکن است به اشتباه استفاده شود یا اغلب توسط کودکان از روی صورت برداشته شده و این باعث کاهش مزایای مورد نظر آن می شود.

زمان خرید ماسک برای کودکان اندازه ای را انتخاب کنید که روی بینی و زیر چانه کودک قرار گیرد اما بینایی را مختل نکند. همچنین دستورالعمل های استفاده و مراقبت از ماسک برای کودکان را دنبال کنید. این موارد ممکن است نشان دهند که چگونه می توان مطمئن شد که محصول به درستی روی صورت جا داده می شود و اینکه چطور کودک خود را به استفاده از ماسک تشویق کنیم.

اگر کودک شما به پوشیدن ماسک های پارچه ای یا یکبار مصرف عادت داشته باشد، ممکن است زمان استفاده از برخی از انواع ماسک های تنفسی احساس متفاوتی داشته باشند. بهتر است با توضیح شرایط و بازی آنها را به استفاده از این تجهیزات تشویق کنید.

والدین و پرستاران ممکن است در مورد ماسک های مورد تأیید NIOSH (مانند N95s) زمان استفاده برای کودکان سؤالاتی داشته باشند که لازم است از فروشنده و سازنده این تجهیزات پرسیده شود. اگرچه ماسک ‌های تنفسی ممکن است در اندازه‌ های کوچک ‌تر در دسترس باشند، اما معمولا برای استفاده بزرگسالان در محل کار طراحی شده ‌اند؛ بنابراین ممکن است برای استفاده گسترده در کودکان آزمایش نشده باشند. تمامی این نکات را زمان استفاده و مراقبت از ماسک کودکان در نظر بگیرید.

 

ملاحظات ایمنی برای استفاده از ماسک در کودکان

اگر کودک شما یک بیماری پزشکی مانند مشکل قلبی یا ریوی دارد، قبل از استفاده از روش ‌هایی برای بهبود تناسب ماسک یا دستگاه تنفس، از ارائه‌ دهنده مراقبت ‌های بهداشتی، پرستاران و پزشکان، در مورد نحوه استفاده  از ماسک و دستگاه های تنفسی سؤالاتی بپرسید تا ملاحظات ایمنی را به خوبی انجام دهید.

اگر کودک شما هنگام استفاده از ماسک ASTM F3502 یا انواع ماسک های تنفسی دیگر، سرگیجه گرفته یا علائم دیگری دارد، برای خرید ماسک یکبار مصرف یا پارچه ای اقدام کنید. کودکان باید به محافظت از خود و دیگران ادامه دهند. اگر این علائم برطرف نشدند، با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده و مراقبت از ماسک کودکان

استفاده و مراقبت از ماسک برای افراد دارای معلولیت

برای گروه‌ های خاصی از افراد ممکن است استفاده از ماسک دشوار باشد، از جمله افراد در هر سنی با ناتوانی ‌های خاص یا همان معلولیت. چالش‌ هایی که این دست از افراد زمان استفاده و مراقبت از ماسک با آن روبرو می شوند ممکن است به دلیل حساسیت به مواد روی صورت، مشکل در درک اهمیت استفاده از ماسک برای محافظت یا مشکل در کنترل رفتار برای نگه داشتن ماسک در جای خود ایجاد شود.

افراد دارای معلولیت خاص یا مراقبان آنها می توانند ارزیابی کنند که آیا این عزیزان نیاز به استفاده از ماسک دارند یا خیر. آنها باید این کار را با در نظر گرفتن توانایی فرد در موارد زیر انجام دهند:

  • فرد تا چه حد می تواند از لمس مکرر ماسک و صورت خودداری کند.
  • مکیدن، ترشح آب دهان یا بزاق اضافی روی ماسک را چطور می توان کنترل کرد.
  • می توانند ماسک را بدون کمک بردارند یا خیر.
استفاده و مراقبت از ماسک برای معلولین

چگونگی استفاده و مراقبت از ماسک ها

پس از انتخاب و خرید ماسک برای کودکان و خودتان، وقت آن است که بدانید چه نکاتی را باید برای استفاده و مراقبت از ماسک های تنفسی به کار بگیرید. مراقبت مداوم و صحیح از ماسک شما به ارائه بهترین محافظت کمک می کند.

·       چگونه ماسک خود را برداریم

برای برداشتن ماسک های یکبار مصرف و ماسک های پارچه ای، رشته های پشت سر خود را باز کنید یا حلقه های گوش را کشیده و گوشه های بیرونی را به هم تا کنید.

نکته مهم: پس از برداشتن هرگونه ماسک، دست های خود را بشویید یا ضد عفونی کنید تا استفاده و مراقبت از ماسک به خوبی انجام شود.

·       هنگام نوشیدن یا خوردن غذا ماسک خود را بردارید

اگر ماسک خود را برای خوردن یا نوشیدن خارج از خانه در می آورید، می توانید آن را در مکانی امن برای تمیز نگه داشتن آن قرار دهید، مانند جیب، کیف پول یا کیسه کاغذی. پس از صرف غذا، ماسک را دوباره روی همان سمت قرار دهید که رو به بیرون باشد. حتما بعد از برداشتن ماسک و پس از گذاشتن مجدد ماسک، دست های خود را دوباره بشویید یا ضد عفونی کنید.

چه زمانی ماسک خود را دور بیندازیم یا عوض کنیم؟

ماسک های یکبار مصرف باید بعد از یک بار استفاده حتما دور ریخته شوند. اگر از ماسک ‌های تنفسی استفاده می ‌کنید، دستورالعمل‌ های سازنده ماسک را بررسی کنید تا بدانید چه مدت می ‌توان آن‌ ها را استفاده کرد. ماسک‌ های یکبار مصرف و ماسک ‌های تنفسی که خیس یا کثیف می ‌شوند باید فورا دور ریخته شوند. استفاده از ماسک خیس یا کثیف شده را ادامه ندهید. آن را با یک ماسک جدید که خشک و تمیز است، جایگزین کنید.

استفاده و مراقبت از ماسک

استفاده و مراقبت از ماسک در مواقعی که این تجهیزات باید به صورت عمومی در نظر گرفته شوند، یک امر ضروری است. در متن پیش رو سعی کردیم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که زمان خرید ماسک تنفسی و استفاده از آنها باید رعایت کنید. توجه داشته باشید که گاهی استفاده از این تجهیزات به مراقبت مضاعف نیاز دارد. برای نمونه کودکان زیر 2 سال و افراد معلول برای حفظ ایمنی خود نیاز به کمک دیگران خواهند داشت. پس با همراهی آنها، حفاظت از خودتان و جامعه را در نظر بگیرید.

منبع

Centers for Disease Control and prevention

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *