تخمین زده می شود که بیست درصد از مردم در ایالات متحده و اروپا به کنه گرد و غبار آلرژی دارند. این بدان معناست که میلیون ها نفر تحت تأثیر این بیماری قرار دارند. آلرژی به گرد و غبار در افرادی که حساسیت های دیگری مانند حساسیت فصلی یا آلرژی به حیوانات خانگی دارند، شایع تر است. همچنین افرادی که آسم دارند در معرض این آلرژی هستند، زیرا عوامل آلرژی زای گرد و غبار می توانند باعث حمله آسم شوند. اگر نسبت به کنه گرد و غبار حساسیت دارید، مهم است تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار اجتناب کنید تا علائم شما کاهش یابد.

حساسیت به کنه گرد و غبار در کودکان و افرادی که در مناطقی با رطوبت بالا زندگی می کنند بیشتر دیده می شود. اگر به گرد و غبار آلرژی دارید، مهم است تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار اجتناب کنید تا علائم شما کاهش یابد.

پیشنهاد برای مطالعه: آلرژی چیست؟ علائم و نشانه ها

آلرژی به گرد و غبار چیست؟

آلرژی به گرد و غبار نوعی حساسیت ناشی از کنه های گرد و غبار است که به عنوان ساس نیز شناخته می شوند که موجودات میکروسکوپی هستند که در گرد و غبار خانگی زندگی می کنند. کنه های گرد و غبار را می توان در فرش ها، مبلمان، ملحفه ها و سایر سطوح نرم که افراد زمان زیادی را در آن سپری می کنند، یافت. عوامل آلرژی زای این موجودات کوچک سیستم ایمنی را تحریک می کند تا با ترشح هیستامین و سایر مواد شیمیایی در جریان خون واکنش نشان دهد. این مواد شیمیایی باعث التهاب می شوند که منجر به علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و ریزش اشک می شود.

افرادی که از حساسیت به کنه گرد و غبار رنج می برند، ممکن است در تماس با هر شی یا محیطی که به مواد آلرژی زای این موجودات کوچک آلوده شده است، واکنش آلرژیک را تجربه کنند. چنین واکنش هایی بسته به میزان حساسیت فرد به ماده آلرژی زا از خفیف تا شدید متفاوت است.

علائم اصلی آلرژی به کنه گرد و غبار چیست؟

علائم آلرژی به کنه گرد و غبار مشابه علائم سایر آلرژی ها است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عطسه
  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • خارش چشم
  • سرفه

در برخی از افراد ممکن است تحریک پوست یا کهیر مشاهده شود. در موارد شدید، آلرژی به کنه گرد و غبار می تواند باعث مشکل در تنفس و منجر به آسم شود.

علائم-اصلی-آلرژی-به-کنه-گرد-و-غبار-چیست؟

آلرژی به گرد و غبار می تواند منجر به آسم شود

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که راه های عبور اکسیژن را تحت تاثیر قرار می دهد و تنفس را دشوار می کند. این در اثر التهاب و تورم مسیرهای عبور هوا ایجاد می شود که می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله آلرژن ها ایجاد شود.

آلرژن ها موادی هستند که می توانند باعث ایجاد واکنش آلرژیک در افراد حساس شوند. هنگامی که یک فرد مبتلا به آلرژی با یک آلرژن (ماده آلرژی زا) تماس پیدا می کند، سیستم ایمنی بدن او به اشتباه آن را مضر تشخیص داده و برای مبارزه با آن آنتی بادی آزاد می کند که باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مانند هیستامین می شود که منجر به علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم می شود. در برخی افراد، قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها می‌تواند علائم آسم مانند خس‌خس سینه، سرفه و مشکل در تنفس را نیز ایجاد کند.

بنابراین، اگر به کنه گرد و غبار آلرژی دارید، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به آسم باشید. لازم است که تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا اجتناب کنید تا خطر ابتلا به آسم را کاهش دهید و در صورتی که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستید، علائم آسم خود را مدیریت کنید.

آلرژی به کنه گرد و غبار می تواند باعث اگزما شود

اگزما یک بیماری شایع و مزمن پوستی به خصوص در کودکان است و می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله آلرژی ایجاد شود که باعث خارش، قرمزی و التهاب پوست می شود.

حساسیت به کنه به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به پروتئین های موجود در مدفوع و تکه های بدن کنه های گرد و غبار ایجاد می شود. هنگامی که یک فرد مبتلا به آلرژی به کنه گرد و غبار با این آلرژن ها تماس پیدا می کند، سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با آنها آنتی بادی آزاد می کند.

در برخی از افراد، قرار گرفتن در معرض آلرژن های گرد و غبار همچنین می تواند علائم اگزما مانند خارش، قرمزی و التهاب پوست را ایجاد کند.

مهم است تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار خودداری کنید تا خطر ابتلا به اگزما را کاهش دهید و اگر در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستید، علائم اگزما را مدیریت کنید. خانه خود را تمیز نگه دارید و از ملحفه های ضد آلرژی برای کاهش قرار گرفتن در معرض گرد و غبار استفاده کنید.

آلرژی به کنه گرد و غبار می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد

علائم آلرژی به کنه گرد و غبار می تواند با خواب تداخل کند و کیفیت خواب را کاهش دهد. به عنوان مثال، عطسه و گرفتگی بینی می تواند تنفس را دشوار کند که منجر به مختل شدن خواب می شود. خارش چشم و پوست نیز می تواند باعث ناراحتی شود و از به خواب رفتن یا خواب ماندن شما جلوگیری کند. علاوه بر این، اگر مبتلا به آسم هستید، قرار گرفتن در معرض آلرژن های گرد و غبار می تواند علائم آسم مانند خس خس سینه و مشکل در تنفس را ایجاد کند که خواب شما را بیشتر مختل می کند.

اگر به کنه گرد و غبار حساسیت دارید، ممکن است به سختی بخوابید و خواب آرام کافی نداشته باشید. لازم است تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار خودداری کرده و علائم آلرژی خود را برای بهبود کیفیت خواب خود مدیریت کنید.

چگونه از تکثیر کنه ها جلوگیری کنیم؟

در حالی که حذف کامل کنه ها از محیط شما غیرممکن است، راه هایی وجود دارد که می توانید از تکثیر و انتشار آنها جلوگیری کنید.

  • تمیز نگه داشتن اتاق خواب
  • تهویه منظم هوا و استفاده از دستگاه تصفیه هوا
  • خنک تر کردن محیط – به طور ایده آل در حدود 18 درجه سانتیگراد
  • استفاده از روکش های ضد حساسیت و پوشش های ضد آلرژی ساخته شده با لایه پوششی نانو الیاف
  • استفاده نکردن از فرش در اتاق خواب

اگر به کنه گرد و غبار آلرژی دارید، استفاده از ماسک ضد حساسیت با لایه نانوالیاف ممکن است راهی مفید برای کاهش قرار گرفتن در معرض کنه ها و جلوگیری از علائم آلرژی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *